Korzár logo Korzár Košice

Braniskom sa bude zrejme zaoberať súd

Košice - Národná diaľničná spoločnosť (NDS) uzavrela tunel Branisko v noci z pondelka na utorok, nepovažovala však za potrebné informovať o tom aj

verejnosť. Hovorca Marcel Jánošík novinárom odvetil, že počas roka sú dve plánované odstávky a nevidí dôvod, prečo by mal správca tunela informovať skôr.

Generálny riaditeľ NDS Dušan Faktor však priznáva chybu a sľubuje, že v budúcnosti spoločnosť pristúpi k skoršiemu posunu informácie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Boto to dané do tlačových agentúr. V budúcnosti zvolíme aj formu platenej inzercie v novinách. Bude nás to stáť síce peniaze a cítim, že nás budú obviňovať, že na takéto veci míňame peniaze. Ľudia však majú právo vedieť, kedy je tunel odstavený." Na otázku, kedy dostala NDS súhlas od Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR na odstávku tunela, D. Faktor odpovedať nevedel: "Niekoľko dní predtým, ako bola plánovaná."

SkryťVypnúť reklamu

Tunel na rozhraní okresov Prešov a Levoča bude uzavretý do štvrtka 18. mája do 24. hodiny. Trasa obchádzky vedie od diaľničnej križovatky Beharovce po ceste 1/18 cez horský priechod Branisko. Tunel môže byť uzavretý v prípade nehody alebo inej výnimočnej situácie. Uzatvára sa však dvakrát v roku aj z dôvodu plánovanej odstávky na desať dní až dva týždne čo povoľuje ministerstvo.

"Robíme pravidelnú údržbu, pretože revízne správy - vetrania, protipožiarneho systému či osvetlenia sme povinní urobiť. Ľahko sa povie, že načo, máme však zodpovednosť a nikto si nedovolí niečo zanedbať, aby mal potom problémy so zákonom. Robiť sa bude nepretržite, pričom tunel aj vyčistíme."

Vodičom sa zdá, že tunel je častejšie mimo prevádzky, ako by bolo nutné. Veď len v minulom roku ho odstavili 26-krát, pričom len dve odstávky boli plánované. "Všetko to boli odstávky, ktoré súviseli s nebezpečnou situáciou. V operátorskom pracovisku riadi dopravu policajt, ktorý má oprávnenie odstaviť tunel. Je na jeho zodpovednosti, aby správne vyhodnotil situáciu, ktorú vidí na monitore a aby kvôli bezpečnosti reagoval," hovorí riaditeľ NDS.

SkryťVypnúť reklamu

Pri výstavbe tunela vzniklo viacero technických nedostatkov, ktoré však údajne nie sú príčinou odstávok. Pravdou však je, že praská vozovka, drenáž je nefunkčná a voda zaplavuje šachty s káblami. Tieto chyby ale údajne nemajú žiaden vplyv na bezpečnosť cestnej premávky, NDS napriek tomu vedie spor s dodávateľom stavby - Vodohospodárskou výstavbou. "Trhliny majú charakter niekoľkých milimetrov, sú to ale poruchy, ktoré by mohli v budúcnosti priniesť komplikácie. My s generálnym dodávateľom tunela, ktorým bola Vodohospodárska výstavba, vedieme spor ohľadne uznania reklamácie, ktorú sme uplatnili v záručnej lehote. Hoci sme sa zhodli, že nebol dodržaný technologický postup, firma ani opätovnú reklamáciu neuznala. Pristúpili sme teda k poslednej výzve. Keď ju znovu neuzná, bude sa ňou zrejme musieť zaoberať súd."

SkryťVypnúť reklamu

NDS si objednala odborné posudky, ktoré majú situáciu objektivizovať. Tvrdí však, že porucha vznikla nedodržaním technologického postupu, teda zhutňovaním podkladných vrstiev štrkodrvy a následným zasypaním drenážnej rúry.

Problém sa však ukazuje byť aj s vetraním... "Máme takéto informácie, ktoré sú však subjektívne. Preto robíme rizikovú analýzu tunela a tá odpovie, či je vetranie naozaj nedostatočné. Vybudovaním druhej rúry by sa problém vyriešil úplne, zatiaľ sa ale pri obojsmernej premávke prejavuje nižšia kvalita ovzdušia," dodáva D. Faktor, ktorý je presvedčený, že výstavba druhej rúry tunela by mohla začať v nasledujúcich piatich rokoch.

Cez víkend ho otvoria verejnosti

Košice - Deň otvorených dverí počas odstávky tunela Branisko pripravila na nadchádzajúci víkend Národná dialničná spoločnosť. Hoci si verejnosť tunel mohla obzrieť pri slávnostnom otvorení, ide o prvý pokus predstaviť ľuďom prvú tunelovú dialničnú stavbu na Slovensku.

V sobotu si budú môcť ľudia obzrieť niektoré časti stvaby v čase od 10. do 18. hodiny a deň nato od 10. do 16. hodiny. Vidieť bude možné systém únikovej štôlne, požiarneho systému a v obmedzenej miere aj udržbové práce na tuneli.

Podľa predstaviteľov spoločnosti veľa ľudí nevie, čo je to úniková štôlňa. Netušia, že ide o paralelný tunel hneď vedľa hlavného a je sprístupnený chodbami, do ktorých ľudia v krízovej situácii majú rýchlo bežať. K tomu ich naviguje aj značenie na stenách tunela, aby sa dostali do bezpečia. Navyše v tomto tuneli je samostatné vetranie.

Tunel monitoruje 87 kamier, pričom 65 z nich je priamo vo vnútri. Všetky sú vybavené špeciálnym zariadením umožňujúcim vizuálne vyhodnocovanie situácie. To znamená, že jednotlivé analyzované vnemy sú schopné vodičov áut upozorňovať na nedodržanie minimálnej vzdialenosti. Ľudia sa taktiež dozvedia, že ak by došlo v tuneli k požiaru vozidla, netreba hasiť, ale vyhľadať únikový východ a hlavne nechať kľúče v zapaľovaní. Dispečerské pracovisko, ktoré je v prevádzke nonstop, všetko zariadi.

Miliardová stavba

Tunel Branisko je dĺžkou 4822 metrov najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku. Nahradil náročný horský prechod cez rovnomenné sedlo vo výške 751 metrov nad morom medzi Prešovom a Levočou. Začali ho stavať v roku 1966 počas vlády Vladimíra Mečiara, keď bol ministrom dopravy Alexander Rezeš. Do skúšobnej prevádzky ho uviedlo 23. júna 2003. Výstavba stála šesť miliárd korún, technologické zariadenia ďalších jeden a pol miliardy. Minulý rok obvinili deviatich pracovníkov Hydrostavu, ktorý sa na výstavbe podieľal, z tunelovania tunela. Z účtov sa stratilo 44 miliónov korún, určených na výstavbu.

Autor: sen

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 515
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 825
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 635
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 787
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 339
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 443
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 743
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 528
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu