novú prevádzku na ekologickú recykláciu pneumatík. Jej spustením sa Slovensko stalo sebestačným pri materiálovom zhodnocovaní opotrebovaných pneumatík.
"Schopnosťou spracovať takmer sto percent starých pneumatík sme sa stali majstrami Európy a plníme jeden z dôležitých ukazovateľov EÚ v nakladaní s odpadmi," skonštatoval minister László Miklós (SMK).
V 1. etape projektu by malo nájsť prácu v kechneckom závode V.O.D.S. približne 40 ľudí, po úspešnom rozbehu výroby by sa ich počet mal zvýšiť asi na dvojnásobok, keďže sa tam pneumatiky majú spracúvať v trojzmennej prevádzke. Investície do nového závodu zatiaľ dosiahli 180 miliónov Sk, pričom celkovo by sa tam malo preinvestovať takmer 400 miliónov korún. Väčšinu z týchto financií im pokryli vlastné zdroje a bankový úver z Dexie s päťpercentným úrokom. Zhruba štvrtinu peňazí získali z eurofondov (55 miliónov Sk) a podpory z ministerstva životného prostredia (40 miliónov), keďže ekologická prospešnosť nového závodu je aj v súlade s programom odpadového hospodárstva SR na roky 2006 až 2010.
Závod dokáže ročne spracovať až 46-tisíc ton opotrebovaných pneumatík na gumový granulát. Ten sa dá použiť v stavebníctve, pri "primiešavaní" do asfaltového povrchu ciest, na budovanie železničných a cestných priechodov, či ako protihlukové podložky na koľajniciach. Už v súčasnosti sa z neho vyrábajú gumené rohože, no môžu sa z neho robiť povrchy športových a detských ihrísk vrátane umelého trávnika.
"Veríme, že návratnosť vložených investičných prostriedkov sa bude pohybovať okolo piatich až desiatich rokov. Ťažko mi je teraz hovoriť presné čísla, no očakávame, že náš ročný obrat by mal byť medzi 70 až 150 miliónmi korún," skonštatoval výkonný riaditeľ V.O.D.S. Igor Sidor.
Ako ho doplnil šéf predstavenstva tejto spoločnosti Vladimír Švigár, obavy z nedostatku pneumatík nemajú, keďže už uzavreli zmluvy s viacerými výrobcami, pričom v prípade nedostatku sa budú môcť dovážať aj z blízkeho Maďarska či Poľska. Päťdesiat miliónov chcú vynaložiť na vybudovanie zberných centier po celom Slovensku. V súčasnosti už existujú najmä na západe republiky, no V.O.D.S ich chce vybudovať aj v Prešove a Starej Ľubovni. Spoločnosť vlastní aj mobilný drvič, ktorý zmenší objem pneumatík ešte pred transportom do Kechneca na jednu pätinu pôvodnej veľkosti.
"Naším cieľom je dosiahnutie najvyššej možnej miery recyklácie a spätného využitia odpadu v spoločensky požadovaných výrobkoch. V Kechneci chceme vyrábať to, čo bude šetriť pôvodné surovinové zdroje. Už máme viacero objednávok na naše produkty, ktoré nájdu svoje uplatnenie aj na rôznych športoviskách, detských ihriskách a v priemysle," dodal Švigár.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári