evanjelickom "červenom" kostole bolo všetko inak. Spieval jeden človek. No čo je podstatné, orgán doprevádzala rozmanitá skupina nástrojov komorného telesa.
Prvotná myšlienka hudobného experimentu vznikla v hlave kežmarského farára Romana Porubäna. "Očarila ma Bachova pašiová skladba Ó človeče, zaplač nad svojimi hriechmi. Napadlo ma, či by sa stalo, keby orgán doprevádzala trúbka. Povedal som to Peťovi Duchnickému, ktorý sa myšlienky chytil. Ten na koniec okrem trúbky priniesol celý komorný súbor. Ja som už do kopy nemusel robiť úplne nič," povedal s úsmevom R. Porubän.
Kežmarčan Peter Duchnický je študentom košického konzervatória. "Áno, z hudobného hľadiska ide o netradičný experiment. Aranžmány, teda prepísanie pašiových skladieb do notovej podoby pre komorný súbor mi trvalo dva týždne. Len včera som sa tomu venoval od rána do šiestej," vysvetlil dirigent Peťo Duchnický. "S myšlienkou som oslovil svojich spolužiakov a kamarátov z konzervatórií. Tak sa stalo, že sme všetci teraz tu. V dočasnom komornom súbore sa objavili aj ľudia mimo Peťovej školy. Keď zacítia hudobníci možnosť hrať, neváhajú. "Náhle nám vypadol organista. Zavolal som magistra Peťa Pavlička zo Spišskej Belej. Prišiel do polhodiny!"
"V tomto kostole som prvý krát. Je fascinujúce len tak zrazu hrať na novom organe," povedal Belianec po desiatich minútach zoznamovania sa s novým organom v kostole.
"Absolútne nebol problém sem prísť. Išli sme zo súťaže z Bratislavy, tak sme sa len zastavili. Rád hrám, preto keď sa vyskytne hocijaká možnosť, ja ju len vítam. Navyše, na Kežmarok mám len dobré spomienky," vyznal sa Matúš Včelas zo Strážneho pri Michalovciach, ktorý prispel do netradičných pašiových skladieb hobojom. "Hoboj je podľa mňa najkrajší nástroj. Prečo? Má neskutočne podmanivý zvuk," doplnil Matúš.
"Som veľmi zvedavá, ako to všetko dopadne. Naozaj, neviem si to teraz predstaviť, no myslím, že to bude dobré. Ja som zo Spišskej Novej Vsi, pre mňa to bolo do Kežmarku iba kúsok," povedala huslistka Annamária Liptáková. V telese nechýbala ani flauta. "Ja som priamo z Kežmarku. Teda okrem očakávaní, čo prinesie náš hudobný experiment, som veľmi šťastná, že tu doma môžem privítať spolužiakov a zoznámiť ich s mojím mestom," povedala flautiska Janka Troppová.
Pri skúške sa objavili aj malé počiatočné problémy. "Moje husle nemajú radi teplotné šoky. Teraz prišli zo zimy do väčšej zimy. Nechce sa im zatiaľ dobre hrať. Ale som optimistka, do zajtra do zvládnu," povedala Košičanka Jarka Voľanská. Pozitívne očakávania od projektu mal aj hráč na trúbke Matúš Miženko z Popradu, "mladí ľudia, ktorých spojil Peťo do kopy, sú veľmi dobrí hudobníci. Keď sa niekto dostane na "kozervu", musí niečo vedieť. Tento projekt ma fascinuje aj kvôli akustike v kostole. V minulosti, keď sa nevyrábali elektronické nástroje, práve takýmto spôsobom sa dosahoval kvalitný zvuk."
Tieto všetky vyjadrenia a pocity boli zachytené na štvrtkovej skúške pred piatkovým vystúpením na ostro. "Ako to všetko nakoniec dopadlo? "Ľudia zmenu prijali nádherne. Išlo o nabúranie pašiového stereotypu niečím novým. Čo sa týka nášho technického prevedenia, vždy sa nájdu nejaké mušky, ktoré sa dajú vychytať," informoval Peťo Duchnický.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári