zahraničia. "Aha, dym, niekto fajčí veľkú fajku," povedal malý chlapec otcovi, keď sa blížili k depu. Len čo zašli za roh, dieťa zistilo, že žiaden deduško nebafká: "Joj, veď to je vláčik a aký superiózny."
Pohľad na historické rušne, pokojne si odfukujúcu Katku a rôzne železničné modely privádzal do úžasu aj Zbyňka z Krakova: "Bardzo šumne," zvolal, keď sa pozrel prvýkrát na vlastné oči na pýchu detskej železničky: "U nás takéto nemáme, tak som sa prišiel pozrieť."
Prvýkrát sa však slávnosti zúčastnila aj pani Katarína Kyseľová, ktorá je akousi krstnou mamou rušňa Katka. Meno dostal totiž práve po nej. Jej otec, Vojtech Janík, bol strojcom myšlienky zriadenia najskôr pionierskej a dnes detskej železničky v košickom Čermeli. "Keď bola založená detská železnička, môj ocko pracoval ako riaditeľ na železniciach. V tom čase som sa po 14 rokoch narodila ako prvé dieťa a na túto počesť dali meno tomuto rušňu Katka," spomína si pani Katarína, ktorá napriek tomu, že žije v Košiciach, na prebúdzaní Katky ešte nebola: "Bohužiaľ, som tu prvýkrát, ani som nevedela, že sa takáto akcia robila v rušňovom depe. Roky to totiž vyzeralo, že železnička zanikne."
Napriek tomu ju návšteva depa dojala a bola rada, že po rokoch opäť na vlastné oči vidí svoju menovkyňu. "Som šťastná, že som tu a môžem to vidieť. Je to zvláštny pocit vidieť rušeň, ktorý je po mne pomenovaný. Je to moja srdcovka. Viete, pôvodne boli rušne dva - Katka a Anička, ktorý niesol meno mojej mamy. Pred rokmi však funkcionári mesta zrejme nepoznali históriu a premenovali rušne na Danku a Janku. Mne bolo veľmi smutno."
Rušeň Katka je zapísaný ako národná technická pamiatka. Počas víkendu točil deti na točni v depe jedna radosť. Počas tohto týždňa prevezú Katku do Čermeľa, kde 1. mája začne svoju prevádzku. "V máji si pripomenieme oslavy 50. výročia vzniku tejto železničky. Počas prestávky v prevádzke bola vo Vrútkach, kde sa robila generálka kotla. Môžem povedať, že tamojší odborníci vykonali fantastickú prácu a Katku technicky zdokonalili tak, že možno desať rokov nebudeme mať starosti," povedal vedúci oddelenia regionálnej dopravy Východ Železničnej spoločnosti Ladislav Olexa.
Návštevníci podujatia mohli obdivovať aj klasické parné lokomotívy, medzi ktorými nechýbal známy Albatros, zaujali i staré motorové vozne. Zaujímavá bola taktiež výstava obrazov košického umelca Emiliána Cvengroša, ktorý na svojich plátnach stvárňuje práve lokomotívy a život na železnici. "Chceli sme v rámci sprievodných podujatí ponúknuť milovníkom železnice aj atrakcie. Deti vystavili svoje práce, ktoré vytvorili v rámci výtvarnej súťaže na tému polstoročie Detskej železnice," doplnil L. Olexa.
Veľa obdivovateľov sa pristavilo pri modeloch Jána Nováka, ktorý vyrába lokomotívy z nepotrebných súčiastok. Hlavne deti sa chceli všetkého dotýkať, čo sa však nepáčilo ľuďom, ktorí vystavovali.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári