Košice-Budimír-Košice. Účastníci protestnej akcie sa stretli pred hypermarketom Tesco, odtiaľ vyrazili do Budimíra. Práve úseky ciest smerujúcich do tejto obce a tiež z mesta do U. S. Steel Košice boli vlani preklasifikované na rýchlostné komunikácie určené iba motoristom. Pre cyklistov to znamená zákaz ich používania pod hrozbou vysokých pokút. A samozrejme, bez akejkoľvek náhradnej alternatívy za "odobraté" cesty.
Jazda bola nielen symbolickým príspevkom jej účastníkov ku Dňu Zeme, ale najmä verejným odmietnutím takejto diskriminácie cyklistov.
Krátko po štarte natrafil pelotón na policajnú hliadku, ktorá cyklistov čakala pri prvom dopravnom značení, upozorňujúcom, že nasledujúci úsek cesty je určený len automobilistom. Nasledovala krátka výmena názorov a dohoda, že cyklisti môžu ísť až do Budimíra. Ale iba tam.
"Zelený dvor bol kedysi obľúbeným výletným miestom Košičanov. A mohol by byť zas, keby sa sem dalo nejako dostať," prihovoril sa k účastníkom protestu po príchode na Zelený dvor Ladislav Rovinský, predseda Spolku na podporu skrášľovania Košíc. Po niekoľkých organizačných pokynoch skupina vyrazila do Budimíra.
Tam ich už čakal prednosta Krajského úradu Košice a zároveň poslanec miestneho zastupiteľstva v Budimíre Ján Dolný. "Keby som mal hovoriť ako občan Budimíra a poslanec, tak vám fandím," povedal cyklistom po vypočutí ich pripomienok a požiadaviek. "Ale ako prednosta krajského úradu musím rešpektovať zákon a jeho ustanovenia."
Na tieto slová reagoval jeden cyklista poznámkou, že zákon by mal v prvom rade rešpektovať občanov. L. Rovinský vzápätí poukázal na to, ako sa zodpovední skrývajú za Európsku úniu. "Európa od nás žiada, aby sme rozvíjali infraštruktúru a rýchlostné komunikácie. My nie sme triedni nepriatelia automobilistov. Na druhej strane, myslím si, že Európa nežiada, aby boli vytesňovaní cyklisti mimo spoločnosť. V noci som trochu nad tým uvažoval a povedal si, že pomaly už budeme ako partizáni. Lebo budeme smieť jazdiť len po horách a húštinách. Európa nežiada, aby cyklisti zmizli z povrchu zemského. Ale žiada to, aby cyklisti aj automobilisti vedeli spolu koexistovať. Nenamietame, že vznikli cesty prvej kategórie, respektíve rýchlostné, ale namietame, že boli urobené bez toho, aby zabezpečili dopravu pre peších a cyklistov. Keby to bolo tak, že si musím predĺžiť trasu o sto či dvesto metrov, tak nič nepoviem. Ale nie o desať, dvadsať kilometrov. Nemôžem sa dostať na bicykli do Budimíra a ľudia odtiaľ zasa do Košíc. Pozrime sa na neďalekú Viedeň. Tam môžu cyklisti jazdiť bez obáv nielen popri Dunaji, ale dostanú sa bicyklom aj na radnicu."
Prednosta Dolný sľúbil, že sa vynasnaží zorganizovať rokovanie zástupcov cyklistov s predstaviteľmi Košického samosprávneho kraja, prípadne so starostami obcí Košického kraja. Aby skúsili nájsť riešenie.
L. Rovinský potom prečítal list s požiadavkami cyklistov, ktorý odovzdal J. Dolnému a pošlú ho aj na ministerstvo dopravy. V liste sa okrem iného píše: "Našu nespokojnosť sme vyjadrili aj odovzdaním petícií vedeniu mesta Košice a Košického samosprávneho kraja. S oprávnenosťou našej nespokojnosti sa vtedy bez váhania stotožnil teraz už bývalý primátor Košíc Zdenko Trebuľa. Listom na ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií intervenoval za nápravu stavu. Obdobnú žiadosť sme na ministerstvo poslali aj my. Na žiadny z týchto listov písomná odpoveď nedošla. Reakciu ministerstva sme zachytili len v médiách. Spočívala vo výhovorkách, prečo nemožno žiadostiam vyhovieť."
Protestnú cyklojazdu zorganizoval Spolok na podporu skrášľovania Košíc, 1. Slovenský cykloklub Košice, Cyklistická únia mesta Košice a Klub turistov mesta Košice, sekcia cykloturistiky.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári