Korzár logo Korzár Košice

AUTOSALÓN

Hĺbka dezénu by nemala klesnúť pod 3 mm, jazda s menším je rizikoLacné pneumatiky môžu byť staré alebo protektory s kratšou

Hĺbka dezénu by nemala klesnúť pod 3 mm, jazda s menším je riziko

Lacné pneumatiky môžu byť staré alebo protektory s kratšou životnosťou

Pneumatiky sa často spomínajú ako nutné zlo, pretože veľa stoja, sú starosti s ich výmenou a keď to najviac treba, zradia. Na druhej strane pneumatiky sú jediným kontaktným bodom medzi autom a cestou. Vozidlo môže mať najmodernejšiu techniku, vysoký výkon, dokonalé bezpečnostné systémy a dobré brzdy, ale ak má nevhodné pneumatiky, stáva sa nebezpečným. Celoročné pneumatiky už nie sú v móde, a tak k jari neodmysliteľne patrí prezúvanie automobilu a patričné finančné výdavky. Za dobrú plácu treba od pneuservisu žiadať kvalitnú prácu a komfort.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zákonom predpísanú minimálnu hĺbku dezénu (1,6 mm) považujú odborníci na automobilovú bezpečnosť za doslova nebezpečnú, najmä pri rýchlych vozidlách a širokých pneumatikách náchylných na aquaplaining. Najideálnejšie je vymeniť pneumatiky, ak hlĺbka dezénu klesne pod tri milimetre. Výber novej pneumatiky síce riadi cena, ale na prvom mieste by mala byť bezpečnosť, ktorá je pri protektorovaných plášťoch neznámych výrobcov diskutabilná. Pri kúpe lacných pneumatík v supermarkete si treba k cene prirátať oveľa rýchlejšie opotrebovanie.

Konkurenčný boj o zákazníka občas nepozná hranice, najmä pokiaľ ide o najlacnejšie pneumatiky predávané v supermarketoch. Dnes možno kúpiť lacnú pneumatiku bez označenia dátumu výroby a výrobcu. Pritom dátum výroby musí mať každá pneumatika na predpísanom mieste pred označením rozmeru. Nové plášte, ale so starším dátumom výroby možno získať za výhodnú cenu, nie sú však vhodné pre rodinne založeného motoristu, ktorý ich plánuje používať minimálne päť rokov, pretože po piatom roku (podľa normy ČSN) stráca pneumatika svoje materiálové i mechanické vlastnosti. Kúpiť dvoj- až trojročnú pneumatiku sa odporúča, ak ju majiteľ zoderie v priebehu jednej sezóny.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším veľkým rizikom lacných pneumatík je celoprotektor, teda tepelne obnovený celý plášť od jednej pätky plášťa k druhej. Bežný motorista tento typ protektorovania voľným okom nerozozná. Pneumatika je síce použiteľná a lacná, ale iba pri nízkych rýchlostiach a starých automobiloch. Kilometrový výkon podstatne klesá, nehovoriac o jazdných vlastnostiach. Istej skupine motoristov a starším škodovkám môže lacná pneumatika vyhovovať, ale predávajú sa neoverené pneumatiky aj v rozmeroch vhodných pre Octaviu a Fabiu a tieto autá jazdia podstatne rýchlejšie.

Výmena kompletných kolies, teda demontáž a montáž, očistenie a vyváženie stojí v závislosti od regiónu od 380 do 500 korún. Ak má motorista iba jednu sadu diskov a okrem vyváženia a montáže treba plášte na diskoch prezúvať, cena vzrastie približne o 200 korún. Skladovanie pneumatík na diskoch je výhodnejšie. Na druhej strane najlacnejší plechový disk vhodný na zimu stojí okolo tisíc korún.

SkryťVypnúť reklamu

Skladovanie práve nepotrebných pneumatík trápi najmä ľudí v mestách, preto sa využíva služba skladovania pneumatík. Platia sa dve až tri koruny na deň skladovania. Starostlivé uloženie a umytie zimných pneumatík s diskami tak vyjde asi na 480 korún. Letné pneumatiky bývajú v sklade o niečo kratšie a približná cena za štyri mesiace sa v Bratislave pohybuje okolo 240 korún.Pneumatiky skladované doma by nemali byť na priamom slnku ani v neprimeranom chlade. Kompletné kolesá (pneumatika + disk) stačí nafúkať na predpísaný tlak a poukladať na seba.

Od polovice minulého roka musia pneuservisy používať na vyvažovanie kolies výlučne závažia zo zinku. Cena závažia preto stúpla o 30 percent a je na zákazníkovi, aby si skontroloval, či je na kolese zinkové závažie, za ktoré platí. Na zmenu materiálu z olova na zinok doplatili majitelia starších aút a protektorovaných pneumatík. Na ich vyváženie treba ďaleko viac zinku, ako na moderné disky a pneumatiky, kde sa používajú malé samolepiace pásiky.

Pri výbere pneumatiky by mal okrem peňaženky asistovať odborník , ktorý zohľadní rozmery predpísané v technickom preukaze vozidla, výkon, spôsob používania automobilu i oblasť, kde sa auto najčastejšie pohybuje. Pneumatika vhodná na vodu má mať veľké odtokové kanáliky. Tie nemusia byť iba priečne (odvádzajú vodu do bokov), ale môžu byť aj pozdĺžne. Pneumatika vhodná na rýchlu jazdu v daždi má spravidla nižší kilometrový výkon a vyššiu hlučnosť.

Univerzálnejší dezén, vhodný na suchú vozovku má užšie odvodňovacie kanáliky, tým pádom väčšiu stykovú plochu s cestou, väčšiu výdrž a lepšiu priľnavosť na suchu. V daždi treba byť opatrnejší kvôli vzniku Aquaplainingu.

R. Chvála, SME

Známi Košičania na štyroch kolesách

Dirigenta opery Štátneho divadla Karola Kevického mama prinútila urobiť si vodičák

Aj keď je cholerik, ze volantom je pokojný

Dirigent opery Štátneho divadla Karol Kevický po vodičskom preukaze vraj nikdy netúžil. "Mám ho od roku 1995 a urobil som si ho len vďaka mame, ktorá ma k tomu v podstate donútila. Teraz som jej za to vďačný, pretože pri mojej práci si neviem predstaviť, že by som nemal auto," prezradil K. Kevický. "Nepamätám si, že by som mal ako začiatočník nejaké problémy. Učil som sa rýchlo, rozhodne som nepatril medzi zmätkárov a opatrný vodič som až dodnes. Napriek tomu, že povahou som skôr cholerik, za volantom som väčšinou pokojný a opatrný. Za pomerne krátke obdobie, čo vlastním vodičské oprávnenie, som najazdil veľké množstvo kilometrov a na cestách som toho zažil neúrekom. Mnohé situácie ma naučili správať sa na cestách zodpovedne a predvídať možné nebezpečia."

Pokoj a rozvahu si zachováva aj vtedy, keď ho na cestách zastavia policajti. "Pokuty často nedostávam, ale párkrát sa mi už stalo, že som musel zaplatiť. Keď ma však policajti zastavia, vždy sa snažím byť slušný a priznať si chybu. Nikdy mi to síce nepomohlo, a ani sa nesnažím vyjednávať či prosiť. Keď spravíte chybu, musíte za ňu pykať."

Občas sa však nedá nezanadávať na bezohľadných šoférov... "Zvlášť ak svojim spôsobom jazdy naozaj ohrozia mňa, alebo ostatných účastníkov cestnej premávky. Nemyslím si, že je pravda, že ženy sú horšie vodičky... Je mi to v podstate jedno či za volantom sedí muž alebo žena. Buď vie šoférovať alebo nie. Z praxe si však myslím, že ženy sú vo všeobecnosti opatrnejšie a zodpovednejšie. Muži mnohokrát namietajú, že jazdia pomalšie a zdržiavajú plynulosť cestnej premávky. Nemyslím si to, skôr sa snažia dodržiavať predpisy, a to mi je tisíckrát sympatickejšie ako rôzni chrapúni a adrenalínoví šialenci, ohrozujúci životy slušne sa správajúcich vodičov."

Dnes vlastní K. Kevický Renault Megane combi. Nepatrí medzi tých mužov, ktorí snívajú o nejakom špeciálnom autíčku. "Auto vnímam ako spotrebný tovar, ktorý mi pomáha presúvať sa za prácou z jedného miesta do druhého. Páčia sa mi skôr priestrannejšie autá, pretože neustále prenášam množstvo kníh, nôt a oblečenia. Ako chlapcovi sa však vždy páčili autá značky Ferrari v športovom prevedení."

Čo sa týka opráv v aute, do tých sa radšej nepúšťa... "Skôr by som povedal, že sa o svoje auto nestarám, než že sa nejako starám... Samozrejme, že chodím na pravidelné servisné prehliadky a občas ho dám aj umyť, ale to by bolo asi tak všetko. A dať autu meno, to ma ani len vo sne nenapadlo, naopak niekedy predovšetkým pri nečakaných poruchách mu zväčša neviem prísť na meno.... Som takzvaný automechanik-invalid a opraviť na aute by som nedokázal absolútne nič. Maximálne si viem vymeniť pokazenú žiarovku a pri defekte rezervné koleso pochopiteľne s patričným komentárom."

Keďže K. Kevický pravidelne chodieva na dovolenku na juh do Talianska, snáď najdlhšiu cestu absolvoval práve do tejto krajiny. "Šiel som až na Sicíliu, čo bolo asi 2400 kilometrov. Z času na čas mávam koncerty aj v Nemecku a tam sa môžete na diaľnici o niečo viac odviazať a veruže som skúšal, akú rýchlosť je schopné vyvinúť môj štvorkolesový tátoš. Bolo to okolo 170 km/h, ale napriek tomu, že sa to v Nemecku nezakazuje, jazdím radšej pomalšie..."

Pokiaľ nie je viazaný konkrétnym termínom či časovým obmedzením, veľmi rád sa povozí mimo diaľnic a vychutnáva si okolitú krajinu. "Dá sa povedať, že som nadšeným ´fanúšikom´ autoturistiky a mnohé krajiny som takto spoznal a prešiel krížom-krážom, predovšetkým Taliansko. Inak samozrejme hojne využívam diaľnice, ktoré zatiaľ u nás chýbajú."

kid

Medzi značkami vedie škodovka pred wolkswagenom

Škoda Auto zvýšila predaj

Predajnou ofenzívou začala tento rok najväčšia česká firma Škoda Auto. V prvom štvrťroku predala takmer 130 000 vozidiel. To je o 18,5 %, teda o 20 000 áut viac ako v rovnakom období minulého roka. Ak Škodovka udrží súčasné tempo, potom prekročí o 20 000 automobilov polmiliónovú hranicu predaja, dosiahnutie ktorej je hlavnou úlohou firmy v tomto roku. Predaj nových octavií (na snímke) rástol najrýchlejšie, oproti minuloročnému prvému štvrťroku o 46 % na 48 000 vozidiel. Octavie sú drahšie ako menšie fabie, a preto Škodovka očakáva, že dosiahne vyšší zisk ako minuloročných 7,9 miliardy Kč, čo je v prepočte asi 10,35 miliardy Sk.

Poradie 10 najžiadanejších značiek na slovenskom automobilovom trhu po 1. štvrťroku opäť vedie Škoda s registráciami 4 089 vozidiel a podielom na trhu 24,81 %. Druhý Volkswagen dosiahol 8,93-% podiel a tretí Peugeot 6,93 %. O 4. a 5. miesto sa delia Citroën a Renault, ktoré majú rovnaký podiel na trhu 5,8 %. Trhový podiel 5,68 % zaznamenal Ford, ktorý sa tak umiestnil na 6. mieste, Opel je s podielom 5,01 % na 7. mieste. Za nimi nasleduje Suzuki s trhovým podielom 4,53 %, Hyundai 3,72 % a Fiat s podielom 3,7 %.

Za 1. štvrťrok 2006 zaregistrovali na Slovensku celkovo 16 482 nových osobných a malých nákladných automobilov do 3,5 tony (kategórie M1 a N1). Oproti rovnakému obdobiu predchádzajúceho roka je to zvýšenie o 16,66 %.

Od januára do marca 2006 zaregistrovali v SR spolu 146 nových nákladných automobilov hmotnosti 3,5 až 12 ton (kategória N2), čo je o 6,41 % menej oproti rovnakému obdobiu roka 2005. Najväčší podiel na trhu 36,3 % dosiahlo Iveco, druhý Renault 16,44 % a tretí Mercedes-Benz 15,75 %.

Počet registrácií nových nákladných automobilov nad 12 ton (kategória N3) dosiahol oproti 1. štvrťroku 2005 nárast o 61,76 % pri odbyte za prvé 3 mesiace 2006 spolu 715 vozidiel tejto kategórie. Prvé Volvo získalo podiel na trhu 18,18 %, druhá Scania 17,62 % a tretie Iveco 13,43 %.

TASR

V Česku sa počet osobných áut za 20 rokov takmer zdvojnásobil, jazdia ich 4 milióny

Predbehli európsky priemer

Počet osobných áut, ktoré jazdia po českých cestách, sa za posledných 20 rokov takmer zdvojnásobil. Zatiaľ čo v roku 1985 bolo v ČR evidovaných 2,024 milióna osobných vozidiel, na konci minulého roka to bolo 3,96 milióna áut, informovalo Združenie automobilového priemyslu ČR.

"Automobilov v Česku výrazne pribúda od roku 1990. Vtedy nastal obrovský prílev ojazdených vozidiel zo západnej Európy za dostupné ceny," hovorí dopravný analytik Jaromír Vodrážka. Ten pripomína aj nástup predaja automobilov na leasing či splátky. "Zatiaľ čo v socialistickom Československu sa na nové vozidlá vypisovali poradovníky, dnes sa firmy predbiehajú v rýchlosti dodania či akčných zľavách." V kategórii malých úžitkových vozidiel bol nárast ešte vyšší, keď ich počet stúpol o 182 % na 310 280 vozidiel. Jedinou kategóriou, ktorá zaznamenala pokles, boli autobusy. Tie zaznamenali pokles o 12,5 % na 20 134 registrovaných vozidiel.

V ČR pripadá na 1 kilometer (km) diaľničnej siete s celkovou dĺžkou 564 km o dve tretiny viac osobných áut, ako je západoeurópsky priemer. Kým v ČR vychádza 7 023 áut na km, v západnej Európe je to okolo 4 000 áut. V susedných krajinách je situácia horšia iba v Poľsku, kde na 1 km z tamojších 400 km diaľnic pripadá 28 110 áut. V Nemecku pripadá na 1 km 3 721 vozidiel, v Rakúsku 2 534 áut a na Slovensku 4 521 osobných vozidiel. Na 1 km klasických ciest v Česku pripadá 68 osobných áut. Priemer v západnej Európe je 51 áut na jeden kilometer.

TASR

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 371
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 176
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 271
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 5 953
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 106
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 059
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 231
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 088
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  3. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  4. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  5. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  6. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  7. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  8. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 405
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 864
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 62 845
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 181
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 490
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 674
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 978
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 684
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  3. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  4. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  5. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  6. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  7. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  8. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 405
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 864
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 62 845
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 181
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 490
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 674
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 978
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 684
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu