Korzár logo Korzár Košice
Sobota, 31. júl, 2021 | Meniny má IgnácKrížovkyKrížovky

Automobiloví fajnšmekri lapali po dychu

Košice - Celkom netradičný ráz mala v zámockom parku kaštieľa v Budimíre sobotňajšia Tramway story. Jednému z tradičných podujatí organizovaných

košickým starožitníkom Karolom Linhartom dalo neuveriteľný glanc randez-vous historických vozidiel. V areáli parkovalo viac ako 30 nablýskaných veteránov a pri pohľade na ne automobiloví fajnšmekri doslova lapali po dychu. Medzi Felíciami, Volgami, Spartakmi, staručkými Fiatkami, najviac priťahovali pozornosť dve vozidlá.

"Prvým je dvojsedadlový dvojválec Jawa Minor s predným náhonom, vzadu má ešte tretie sedadlo pre spolujazdca," uviedol nás do obrazu Bartolomej Perháč z Veterán klubu Myslava. "Kolega z košického klubu Miroslav Kollár auto generálkoval štyri roky. Druhým unikátom je Taraplán, ktorý nás všetkých doslova šokoval. Obe autá sú nádherné a na verejnosti sa objavili po prvý raz."

Skryť Vypnúť reklamu

Majiteľ Tatraplánu vyrobeného v roku 1949, Košičan Peter Holenia si nevydýchol ani na sekundu. Takmer nepretržite musel odpovedať na zvedavé otázky návštevníkov podujatia.

"Priviezol som ho z Lučenca a dával dokopy asi rok a pol," povedal nám hrdý motorista. "Nejde o auto úplne vykopané zo zeme, ale roboty na ňom bolo dosť. Má hmotnosť okolo 1600 kilogramov, ide o štvorválec s dvojlitrovým motorom. Koľko žerie zatiaľ neviem, má nabehaných šesť kilometrov. Ale malo by to byť asi 10-12 litrov. Nezvyčajná modrá farba je metalíza bez zrna. Autá vyrábali aj v striebornom prevedení, väčšinou išli na vývoz."

Obe rarity uvidia Košičania na Cassovia retro 2006, ktorá sa uskutoční v Košiciach 30. apríla, respektíve 1. mája. Okrem veteránov sa ľudia zaujímali aj o výstavu zachytávajúcu históriu mestskej hromadnej dopravy v Košiciach.

Skryť Vypnúť reklamu

"Sme pyšní na to, že na území dnešného Slovenska začala prvá mestská hromadná doprava 14. novembra 1891 na trase vedúcej z košickej železničnej stanice cez dnešné Námestie osloboditeľov, po Hlavnej ulici a končila pri terjšej reštaurácii Šport," uviedol na margo "Tramway story" K. Linhart. "Neskôr trasu predĺžili až po štadión Lokomotívy. Zaujímavosťou bolo, že presne mesiac po štarte tejto koňky, došlo k prvej smrteľnej nehode. Stala sa 14. decembra 1891, keď voz zacúval do robotníka Mikuláša Weissera a usmrtil ho. Táto doprava bola zaujímavá najmä cez víkendy. Košičania sa tak dostávali veľmi jednoducho napríklad k údoliu v Čermeli. Neskôr spoločnosť zanikla a k jej znovuobnoveniu pod hlavičkou elektrickej železnice došlo asi v roku 1913 až 1914."

Skryť Vypnúť reklamu

Organizátori Tramway story prezentovali aj viacero unikátnych dobových fotografií. Napríklad z prvej jazdy električky číslo 6 dňa 7. 6. 1942. Premávala od železničnej stanice cez Štúrovu do tehelne. Príbeh tejto trasy má aj smutnú stránku. Dva roky po premiérovej jazde električky po tej istej trase bolo odvezených okolo 14 000 židov z Košickej župy na stanicu a odtiaľ odtransportovaných do koncentračných táborov. Domov sa ich vrátilo len málo. Trať mala asi 25 kilometrov a 17 odbočiek, každá viedla k nejakej fabrike. Tovar neprevážali zo stanice autami, ale električkami. Či už do Tabačky, pivovaru, cukrovaru, alebo do kásarní vojakom. V roku 1969 zrušili v Košiciach pôvodné električky, prišli nové. Neboli však ani zďaleka také elegantné ako staré, do ktorých sa dalo naskakovať i vyskakovať za jazdy.

V Budimíre mohli návštevníci vidieť aj niekoľko unikátnych snímok košického fotografa Róberta Berenhauta. Zachytil na nich tragické nešťastie v roku 1978, kedy pri havárii električky zahynulo deväť ľudí a desať bolo ťažko zranených.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  2. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  3. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  4. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  5. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 5 730
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 4 636
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 820
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 436
  5. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 344
  6. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 247
  7. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 164
  8. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 3 139
  9. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 2 886
  10. Jeden deň na Bratislavu nestačí 2 880
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prevádzkovatelia zatvárajú svoje bary na Mykonose. Vláda totiž zakázala nočnú prevádzku reštaurácií a barov v niektorých najvyhľadávanejších dovolenkových destináciách.

Mykonos si užil týždeň voľnosti, môže sa to zmeniť.


17 h
Ján Volko.

Sledujte letnú olympiádu online.


Sportnet a 1 ďalší 15 h
Michal Serbin.

Za únosom Kováča videl od začiatku SIS.


a 1 ďalší 17 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop