Korzár logo Korzár Košice

Automobiloví fajnšmekri lapali po dychu

Košice - Celkom netradičný ráz mala v zámockom parku kaštieľa v Budimíre sobotňajšia Tramway story. Jednému z tradičných podujatí organizovaných

košickým starožitníkom Karolom Linhartom dalo neuveriteľný glanc randez-vous historických vozidiel. V areáli parkovalo viac ako 30 nablýskaných veteránov a pri pohľade na ne automobiloví fajnšmekri doslova lapali po dychu. Medzi Felíciami, Volgami, Spartakmi, staručkými Fiatkami, najviac priťahovali pozornosť dve vozidlá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Prvým je dvojsedadlový dvojválec Jawa Minor s predným náhonom, vzadu má ešte tretie sedadlo pre spolujazdca," uviedol nás do obrazu Bartolomej Perháč z Veterán klubu Myslava. "Kolega z košického klubu Miroslav Kollár auto generálkoval štyri roky. Druhým unikátom je Taraplán, ktorý nás všetkých doslova šokoval. Obe autá sú nádherné a na verejnosti sa objavili po prvý raz."

SkryťVypnúť reklamu

Majiteľ Tatraplánu vyrobeného v roku 1949, Košičan Peter Holenia si nevydýchol ani na sekundu. Takmer nepretržite musel odpovedať na zvedavé otázky návštevníkov podujatia.

"Priviezol som ho z Lučenca a dával dokopy asi rok a pol," povedal nám hrdý motorista. "Nejde o auto úplne vykopané zo zeme, ale roboty na ňom bolo dosť. Má hmotnosť okolo 1600 kilogramov, ide o štvorválec s dvojlitrovým motorom. Koľko žerie zatiaľ neviem, má nabehaných šesť kilometrov. Ale malo by to byť asi 10-12 litrov. Nezvyčajná modrá farba je metalíza bez zrna. Autá vyrábali aj v striebornom prevedení, väčšinou išli na vývoz."

Obe rarity uvidia Košičania na Cassovia retro 2006, ktorá sa uskutoční v Košiciach 30. apríla, respektíve 1. mája. Okrem veteránov sa ľudia zaujímali aj o výstavu zachytávajúcu históriu mestskej hromadnej dopravy v Košiciach.

SkryťVypnúť reklamu

"Sme pyšní na to, že na území dnešného Slovenska začala prvá mestská hromadná doprava 14. novembra 1891 na trase vedúcej z košickej železničnej stanice cez dnešné Námestie osloboditeľov, po Hlavnej ulici a končila pri terjšej reštaurácii Šport," uviedol na margo "Tramway story" K. Linhart. "Neskôr trasu predĺžili až po štadión Lokomotívy. Zaujímavosťou bolo, že presne mesiac po štarte tejto koňky, došlo k prvej smrteľnej nehode. Stala sa 14. decembra 1891, keď voz zacúval do robotníka Mikuláša Weissera a usmrtil ho. Táto doprava bola zaujímavá najmä cez víkendy. Košičania sa tak dostávali veľmi jednoducho napríklad k údoliu v Čermeli. Neskôr spoločnosť zanikla a k jej znovuobnoveniu pod hlavičkou elektrickej železnice došlo asi v roku 1913 až 1914."

SkryťVypnúť reklamu

Organizátori Tramway story prezentovali aj viacero unikátnych dobových fotografií. Napríklad z prvej jazdy električky číslo 6 dňa 7. 6. 1942. Premávala od železničnej stanice cez Štúrovu do tehelne. Príbeh tejto trasy má aj smutnú stránku. Dva roky po premiérovej jazde električky po tej istej trase bolo odvezených okolo 14 000 židov z Košickej župy na stanicu a odtiaľ odtransportovaných do koncentračných táborov. Domov sa ich vrátilo len málo. Trať mala asi 25 kilometrov a 17 odbočiek, každá viedla k nejakej fabrike. Tovar neprevážali zo stanice autami, ale električkami. Či už do Tabačky, pivovaru, cukrovaru, alebo do kásarní vojakom. V roku 1969 zrušili v Košiciach pôvodné električky, prišli nové. Neboli však ani zďaleka také elegantné ako staré, do ktorých sa dalo naskakovať i vyskakovať za jazdy.

V Budimíre mohli návštevníci vidieť aj niekoľko unikátnych snímok košického fotografa Róberta Berenhauta. Zachytil na nich tragické nešťastie v roku 1978, kedy pri havárii električky zahynulo deväť ľudí a desať bolo ťažko zranených.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 30 273
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 631
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 427
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 416
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 540
  6. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 4 795
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 359
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 107
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu