Na financovanie autobusových výkonov vo verejnom záujme doplatíme vlastne všetci
Marián KIZEK
Zhruba 1,7 miliardy Sk je suma, ktorú by k svojim cestovným lístkom v SAD museli naši študenti, dôchodcovia, ale aj "víkendoví" cestujúci na stratových linkách do obcí, kde líšky dávajú dobrú noc, zaplatiť za to, že po celý minulý rok cestovali za dotované cestovné. Keďže platili netrhové cestovné, z pohľadu SAD spadajú do kategórie cestujúcich, na ktorých sa vzťahujú výkony vo verejnom záujme. A hoci takéto výkony štát financuje od nepamäti, po fiškálnej decentralizácii nastal problém, kto zaplatí drahšiu naftu dopravcom a ich ďalšie zvýšené náklady, ktoré oproti pôvodným predpokladom narástli o 650 miliónov Sk. A hoci sa táto suma môže zdať nadnesená, žiadna ekonomická analýza ju nespochybnila, lebo do finančných ukazovateľov SAD sa síce podľa vyhlášky ministerstva dá nahliadnuť, no ani pri najlepšej vôli sa to nedá poriadne skontrolovať, keďže absentuje právna úprava. A tak si košická SAD môže povedať, že napríklad linka Košice - Slanec - Slanská Huta im ročne prinesie stratu 100-tisíc Sk bez toho, aby kraj, ktorý "po novom" dotuje SAD-ku, si mohol skontrolovať, či je to naozaj tak. Momentálne totiž nikto nevie, či v tejto sume nie je napríklad zarátaných aj zopár tisícok na modernizáciu autobusov alebo iné veci. Dokonca ani hlavný kontrolór KSK na to nemá páky. Problém je však v tom, že hoci SAD-ky vrátane tej košickej už dostali z krajov 335 z nimi "navyše" vypočítanej 650-miliónovej straty, teraz chcú zvyšok a je im jedno, od koho dostanú peniažky. Už teraz je však jasné, že podobne ako pred poldruha rokom v rovnakej situácii sa aj teraz nad nimi niekto zľutuje. Pokiaľ sa nevyjasní legislatíva, kraje sa nedohodnú so štátom na financovaní strát dopravcov a zároveň sa nebude detailne kontrolovať každá minutá koruna z dotácií na výkony vo verejnom záujme, tento problém sa bude opakovať každý rok. Víťazom nebude nik, no v poli porazených okrem daňových poplatníkov určite skončia aj cestujúci, ktorým SAD-ky budú neustále krátiť ponuku autobusoých spojov, resp. im zvýšia cestovné.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári