zároveň neplánuje kvôli tejto sume novelizovať výdavkovú časť rozpočtu a to aj napriek tomu, že tohtotýždňové stretnutie šéfov ôsmich samosprávnych krajov s ministrom financií Ivanom Miklošom neprinieslo žiaden výsledok.
"Nepovažuje za svoju povinnosť financovať zo svojho rozpočtu straty košickej a michalovskej SAD za rok 2005. Stále to považuje za prenesenú kompetenciu štátu. Ďalší postup bude koordinovaný po dohode s predsedami samosprávnych krajov a rokovať sa v tejto veci bude aj s dopravcami," povedala nám Zuzana Bobríková, hovorkyňa predsedu KSK Zdenka Trebuľu.
SAD-ky vlani na výkonoch vo verejnom záujme (zľavnené lístky pre študentov a dôchodcov, resp. stratové víkendové spoje) prerobili 650 miliónov korún. Vyše polovicu z tohto objemu už prepravcom doplatili zo svojich rozpočtov samosprávne kraje, o zvyšných vyše 300 miliónov pre SAD-ky žiadajú kraje štát. Šéfovia krajov však v utorok nepresvedčili ministerstvo financií, aby im tieto peniaze poskytlo.
Ministerstvo si podľa Miklošovho poradcu Petra Papánka aj naďalej stojí za názorom, že po reforme verejnej správy prešla na samosprávne kraje aj zodpovednosť za financovanie autobusovej dopravy. A keďže kraje dostali vďala lepšiemu výberu dane z príjmov fyzických osôb minulý rok od štátu vyše 1,5 miliardy Sk viac, než boli pôvodné rozpočtové plány, majú dosť peňazí na to, aby financovali požiadavky dopravcov. Kraje naopak tvrdia, že podľa ich výkladu zákona by všetky straty dopravcov za výkony vo verejnom záujme mali byť hradené zo štátneho rozpočtu, lebo ide o prenesenú kompetenciu zo strany štátu. Naopak, ministerstvo financií je presvedčené, že financovanie je originálnou kompetenciou samosprávnych krajov, a tak si ho každý kraj musí vykryť zo svojho rozpočtu a navrhlo im, aby chýbajúce prostriedky našli v úsporách chodu svojich úradov.
Dopravcovia argumentujú, že peniaze potrebujú na vykrytie neplánovanej straty, ktorú im spôsobilo enormné zvýšenie cien nafty. V prípade košickej SAD ide o neplánovanú 27-miliónovú stratu. Úrad KSK a šéfovia všetkých troch poslaneckých klubov sa výnimočne zhodli na tom, že požiadavky SAD nemusia vychádzať z reálnych skutočností. Nenašli ani spôsob, ako môžu "hlbšie" nazrieť do finančného hospodárenia SAD. Napriek tomu, že KSK pokytuje košickej SAD-ke ročne obrovské dotácie, hlavný kontrolór KSK V. Farkaš tvrdí, že nemá podľa zákona právo kontrolovať efektívnosť ich využitia v SAD.
"Táto otázka nie je vecou hlavného kontrolóra. Predseda KSK Zdenko Trebuľa v utorok požiadal ministra financií, aby pomohol legislatívne cez vládne nariadenie umožniť samosprávnym krajom vidieť do nápočtov dopravcov tak, aby sme aj my mohli zaujať jasnejšie stanovisko k tomu, či sú ich náklady oprávnené. Minister Mikloš prisľúbil takúto pomoc pri posúdení objektívnosti požiadaviek dopravcov," dodala Z. Bobríková.
Generálny riaditeľ SAD Košice Ľubomír Gerši oponuje: "Podľa zákona je samosprávny kraj orgánom, ktorý má právo kontrolovať. My to dokonca máme zakotvené v zmluve s ním. Neraz u nás kontrolovať boli".
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári