záujme v pravidelnej autobusovej doprave. Ešte vo februári schválilo zastupiteľstvo rozpočet, v ktorom pre košickú SAD schválilo dotáciu vo výške takmer 190 miliónov korún. Tieto financie sú určené na vykrytie strát zo zliav na cestovných lístkoch, ale aj strát z výkonov vo verejnom záujme, teda najmä z málo rentabilných víkendových spojov. Šéfom SAD sa táto suma málila, keďže podľa ich prepočtov je na vykrytie straty pri prevádzke autobusov vo verejnom záujme potrebných aspoň 260 miliónov Sk. Naopak, predseda KSK Zdenko Trebuľa (Smer) tvrdí, že aj po započítaní inflácie a rastu cien nafty im na Úrade KSK vychádza, že oprávnená požiadavka SAD môže byť maximálne do výšky 220 miliónov Sk.
"Model prepočtu a financovania je už dlhšie zahmlený, no začíname so SAD-kami komunikovať, aby sme sa dokázali dostať k reálnym cifrám a videli do ich financovania. Chceme presne vedieť, za čo máme platiť. Musíme si povedať, kde je hranica, čo by mal financovať kraj a čo ony ako podnikateľské subjekty. K tomu potrebujeme zistiť, čo v tomto smere zarátavajú do svojich nákladových položiek, lebo napríklad sa tam objavuje aj modernizácia autobusového parku. A to podľa nás má byť predmetom ich podnikateľských aktivít, a preto to nebudeme financovať my. Ak chcú znižovať náklady, môžu si nakúpiť menšie autobusy s nižšou spotrebou a tam môžu usporiť," tvrdí predseda KSK.
Hoci Trebuľa akceptuje niektoré pripomienky poslancov z klubov KDH a SDKÚ-DS-HZDS najmä k nedostatočnej kontrole použitia financií z KSK pre SAD-ky, ktoré odzneli aj v našom denníku, nemyslí si, že iba v tom je problém. Riešením by podľa neho nebol ani vstup KSK ako menšinového akcionára do SAD tak, aby mal kraj aspoň sčasti možnosť ovplyvňovať jej hospodárenie.
"Aj keď sa objavujú názory o prospešnosti tohto kroku, ešte ako primátor Košíc som s tým nemal priaznivé skúsenosti. V takomto prípade by sme sa stali rukojemníkmi niečoho. Na jednej strane sa totiž SAD musí trhovo správať a na druhej by sme boli tlačení do toho, aby sme udržali ceny, ktoré sú ešte prípustné pre verejnosť. A to sa nedá zlúčiť. Podľa mňa zmysel samosprávy nie je v podnikaní. Skôr by tu mali byť vytvorené iné mechanizmy, kde by sme mali vidieť, ako sa s tými peniazmi nakladá."
Ak sa kraj nedohodne so SAD na upravenej výške dotácie pre vykrytie straty, prepravca nevylučuje redukciu spojov a zliav. Ako skonštatoval Trebuľa, v takom prípade nevie zaručiť, či sa nezvýši aj cestovné.
"My sa snažíme udržať určité cenové relácie v rámci našich možností. Toto však nemôžem garantovať. V tomto momente tvrdia SAD-ky, že nám dajú svoj prepočet. Ja sám neviem, či mám tomu veriť alebo nie, lebo sú tam len podľa nich oprávnené náklady a my nevieme, o čo sa to opiera. Žiaľ, my stále nevidíme do ich cenotvorby, no pokúsime sa to na rokovanich zmeniť."
Marián KIZEK
O vykrytí strát SAD rozhodne schôdzka županov s Miklošom
Samosprávne kraje ešte nemajú vyriešené financovanie minuloročných strát slovenských SAD-iek. Z ich 600-miliónovej požiadavky kraje uhradili 300 miliónov a zo zvyšku malo po 100 miliónov korún postupne dať ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny, či dopravy a financií. "Miklošovci" však stopli akékoľvek transfery zo štátneho rozpočtu, keďže podľa nich majú kraje dostatok finančných prostriedkov z lepšieho výberu dane z príjmov. Podľa Úradu KSK je problém v nedomyslenej legislatíve, keďže ide o prenesené kompetencie zo strany štátu, ktorý by ich mal financovať, k čomu majú aj podporné stanovisko od ústavného právnika Ladislava Orosza. O tom, ako sa definitívne vyrieši problém nevyrovnanej minuloročnej straty SAD-iek v celkovej sume zhruba tristo miliónov korún, by malo byť jasnejšie po utorkovom rokovaní predsedov samosprávnych krajov s ministrom financií Ivanom Miklošom.
Autor: jsv
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári