takto vyzerajú prepočty združenia zastupujúceho všetkých 17 SAD. Predsedovia jednotlivých VÚC chceli peniaze pre SAD, ktoré sa vyhrážajú rušením liniek, nájsť v štátnom rozpočte, no ministerstvo financií ich argumentáciu odmieta. Podľa poradcu ministra I. Mikloša Petra Papánka na to ani nie je žiaden dôvod.
"Vďaka vyššiemu výberu dane z príjmov fyzických osôb dostali samosprávne kraje za rok 2005 až o 1,5 miliardy Sk viac, než sa pôvodne prepokladalo. Zmluvy o výkone vo verejnom záujme s dopravcami uzatvorili samosprávne kraje, ktoré majú vecnú kompetenciu, finančné zdroje z daňových príjmov a sú tiež cenovým orgánom pre túto oblasť. Z tohto pohľadu nevidíme žiaden dôvod na to, aby sme podnikom SAD museli doplácať. Ak chcú hľadať nejaké rezervy, môžu ich hľadať u seba. Kraje, vrátane Košického, spotrebovali uplynulý rok na vlastných úradoch priemerne o 90 percent financií viac. Pre porovnanie, na vzdelávanie a sociálne veci vyčlenili o 6,6 percenta, resp. 2,6 percenta viac," tlmočil slová ministra pre náš denník P. Papánek.
Aj podľa ministra dopravy P. Prokopoviča by samosprávne kraje mali podľa zákona plne hradiť výkony vo verejnom záujme SAD. Ako uviedol, jeho ministerstvo s nikým rokovať nebude, "je to vec SAD a pokiaľ Zväz autobusovej dopravy bude rokovať s ministrom financií a nájdu riešenie, sme pripravení v tomto smere s nimi spolupracovať."
Generálny riaditeľ košickej SAD Ľ. Gerši nám povedal, že ak sa pre nich nenájdu peniaze, nepristúpia síce k nepopulárnemu zvýšeniu cien, no namiesto toho zredukujú zľavy a znížia počet odjazdených kilometrov, čo bude mať za následok menší počet spojov. Košická SAD ešte účtovne neuzatvorila rok 2005, predbežné čísla hovoria o strate 20 miliónov.
Ako sa v piatok zhodli šéfovia poslaneckých klubov v zastupiteľstve KSK, nikto z nich nenavrhne zmenu rozpočtu KSK tak, aby SAD dostala čo i len korunu z krajských peňazí. Šéfom klubov sa nepáči najmä to, že kraje síce zo svojho rozpočtu štedro dotujú SAD, avšak nemajú žiaden dosah na to, ako tá nakladá s ich dotáciami. "Určite to nebudeme riešiť zmenou nášho rozpočtu, lebo spôsob ako vyjsť z tejto situácie nevidím v tom, že budeme šetriť v iných odvetviach preto, aby boli peniaze pre SAD. Nemyslím si, že by SAD mala pristúpiť k nejakým radikálnejším opatreniam a rušeniam liniek, lebo od toho sme ešte ďaleko," skonštatoval šéf klubu SMK-Smer-ANO-nezávislí Štefan Zachariáš.
Predseda klubu SDKÚ-DS-HZDS Viliam Novotný síce vidí problém najmä v nekontrolovateľnom hospodárení pološtátnych SAD po celom Slovensku, tú košickú nevynímajúc, no nepáči sa mu ani zbavovanie zodpovednosti a nečinnosť zo strany KSK. "Kraje sa zas nemôžu tváriť, že je to vecou štátu, lebo nie štát, ale my v KSK sme za to zodpovední. SAD-ky si povedia, že chcú 300 miliónov a my im ich dáme. Problém je v tom, že my im dáme toľko, čo oni chcú a toto sa musí skončiť! Veď za minulý rok dostali spolu vyše miliardu Sk a to im musí stačiť. Takisto by sme mali mať prístup k údajom, či SAD účelne vynakladá krajom poskytnuté prostriedky. Pomohli by mikrobusy do okrajových obcí a tiež aj racionalizácia ich nákladov. V prípade KSK by bolo možno najlepším riešením, aby kraj začal dávať licencie aj súkromným prepravcom. Len potom by všetci videli, ako by sa na niektorých linkách znižovali ceny... Celé je to o objstranných rokovaniach, ku ktorým by malo dôjsť. Pán župan Trebuľa mal vo svojom volebnom programe, že skvalitní dopravu, teraz má možnosť konať. Myslím, že má dosť námetov," myslí si poslanec V. Novotný.
Šéf klubu KDH Michal Bartoš sa taktiež prihovára za efektívnejšiu kontrolu narábanie košickej SAD s poskytnutými financiami. "Ťažko mi je bez zodpovedajúcich analýz hovoriť o tom, na čej strane je pravda. Nezdá sa mi však, že by štát alebo kraj mali ešte dávať SAD-kám peniaze. Ak sa to už tak má stať, chcel by som ako poslanec vidieť, na čo presne použila košická SAD minuloročné, no aj tie tohtoročné dotácie, ktoré sme im schválili v rozpočte. My im totiž dáme dotáciu, tá zmizne v nejakom mešci a nevidíme, či to použili na to, na čo to naozaj bolo určené. Určite by všetci poslanci privítali, ak by mali väčšiu kontrolu nad celým procesom. Aj preto mám v pláne na ďalšom zasadnutí zastupiteľstva interpelovať Úrad KSK, čo chcú oni urobiť v tejto veci," dodal M. Bartoš.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári