mesta Košice ukončil obchodnú verejnú súťaž a pripravuje uzavretie mandátnej zmluvy so spoločnosťou OutClaim, ktorá má know-how a skúsenosti s vymáhaním pohľadávok v čo najkratšom čase.
Doterajší "vymáhač", mimochodom syn mestského poslanca Smeru Jána Frajta, ktorý túto službu zabezpečoval ešte od čias predošlého vedenia na základe zmluvy o poskytovaní právnej pomoci, dostal výpoveď.
"Za najdôležitejšiu súťažnú podmienku, ktorú museli splniť záujemcovia o vymáhanie pohľadávok, považujeme tú, aby firma hradila všetky trovy s tým súvisiace. Doteraz to fungovalo tak, že Dopravný podnik ročne zaplatil niekoľko miliónov len za kolky, ktoré sú potrebné k podaniam na súdne vymáhanie. V minulom roku išlo o 9,5 milióna korún. To bol aj hlavný dôvod, prečo sme sa rozhodli zmeniť systém vymáhania tak, aby bol pre DPMK lacnejší a efektívnejší," vysvetľuje podpredseda predstavenstva Ing. Ladislav Vozárik.
Podmienky verejnej obchodnej súťaže na správu a vymáhanie pohľadávok DPMK z pokút uložených za čiernu jazdu v MHD po lehote splatnosti schválilo predstavenstvo, jeho členovia tvorili aj výberovú komisiu. Víťaz súťaže -spoločnosť OutClaim sa zmluvne zaviazal, že bude týždenne preberať od DPMK dokladovo podložené pohľadávky na vymáhanie, viesť prehľadnú a preukázateľnú evidenciu pohľadávok. Úhrady pohľadávok s príslušenstvom bude poukazovať na účet DPMK, ktorý po odpočítaní svojej pohľadávky poukáže zvyšok úhrady spoločnosti OutClaim.
"Odmena pre spoločnosť zo strany DPMK bude minimálna, možno koruna za rok. OutClaim si svoje náklady spojené s vymáhaním vymôže od dlžníkov, čo znamená, že ich nezaplatí DPMK, financovaný z mestského rozpočtu, ale len čierni pasažieri. Tým, že spoločnosť disponuje kvalitným softvérom s možnosťou prepojenia databáz, budeme mať prehľad o pohľadávkach, roztriedené údaje, ktoré budeme môcť využiť pre štatistiky, aj pri hodnotení práce revízorov. Dnes je táto evidencia veľmi neprehľadná, orientácia v nej je veľmi prácna, zdĺhavá. Teraz budeme vedieť prísne sledovať, či v stanovených lehotách podnikla spoločnosť kroky tak, aby sa pohľadávka riešila v najkratšom čase. Na rozdiel od doterajšej praxe bude môcť spoločnosť zastaviť konanie voči čiernemu pasažierovi len na základe súhlasu DPMK. To znamená, že keď povie, že táto pohľadávka je nevymožiteľná, vyčísli všetky kroky, ktoré urobil a zdôvodní, že ďalšie kroky nepovedú k želateľnému výsledku, môžeme rozhodnúť o zastavení. Na stôl dostaneme každý mesiac prehľad o stave vymáhania pohľadávok," dopĺňa Vozárik.
Zdôrazňuje, že v zmluve je dohodnutá pokuta vo výške 20 percent z pohľadávok pre spoločnosť v prípade, že ich vymoženie zmarí svojím postupom, napríklad, ak premešká zákonné lehoty. Doteraz takúto možnosť DPMK nemal.
"Do súťaže sa prihlásilo celkovo 5 záujemcov, 3 nesplnili podmienky. Víťazná spoločnosť predložila nielen výhodnejší návrh mandátnej zmluvy pre DPMK, ale aj referencie z firiem, pre ktoré tieto služby realizuje, boli pozitívne. Dôležitá bola aj jej bonita, pretože, ako som už povedal, pre DPMK bolo dôležité, aby dokázala hradiť všetky trovy súvisiace s pohľadávkami z vlastného vrecka a nezaťažovala tým dopravný podnik," dodal ešte Vozárik.
Čierni pasažieri v číslach
Cestovný lístok v MHD stojí 12 Sk, pokuta je stanovená na stonásobok jeho hodnoty, t. j. 1 200 Sk.
V roku 2004 bolo v prostriedkoch MHD prichytených 23 850 čiernych pasažierov. 239 zaplatilo pokutu hneď v dopravnom prostriedku, 1 904 dodatočne preukázalo, že si časový cestovný lístok zabudlo doma. DPMK zaslal 21 707 upomienok, zaplatením pokuty zareagovalo 3 411 dlžníkov. Pokuty od zvyšných 17 855 čiernych pasažierov sa vymáhajú súdnou cestou. Ak by sa podarilo tieto pohľadávky vymôcť, do kasy DPMK by prišlo 21 426 000 korún. DPMK by mohol za túto sumu kúpiť tri nové dvanásťmetrové autobusy, alebo naftu na dva mesiace pre všetky autobusy, ktoré prevádzkuje.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári