Korzár logo Korzár Košice
Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Košičan Radomír Mlýnek sa cíti na autosalóne v Ženeve ako doma. Tohto roku ho navštívil už po osemnásty raz

"Maniaci" chcú zaznamenať okamih sťahovania plachty z nového modelu Každý milovník motorizmu sa rád pokochá pohľadom na perfektne vypracovaný model

"Maniaci" chcú zaznamenať okamih sťahovania plachty z nového modelu

Každý milovník motorizmu sa rád pokochá pohľadom na perfektne vypracovaný model auta. Miestom, kde sa na malej ploche nachádza množstvo oku lahodiacich mašiniek, sú autosalóny. Európa má tri, ktoré si nenechá ujsť žiaden významný svetový výrobca. Frankfurt nad Mohanom v Nemecku, Paríž vo Francúzsku a akousi vystavovateľskou mekkou je autosalón v Ženeve vo Švajčiarsku. Tento rok ho opäť navštívil aj Košický motoristický novinár Radomír Mlýnek, ktorý pripravuje motostrany v Korzári i Košickom večeri a pracuje aj pre ďalšie časopisy.

Skryť Vypnúť reklamu

Autá začali R. Mlýnka zaujímať už vo veku 15 rokov. Vlastné ešte mať nemohol, tak si aspoň fotografoval tie cudzie. "Keď som chodil s mamou do Prahy, obehával som veľvyslanectvá, lebo inde ešte taký ´výber´ nebol," spomína na polovicu minulého storočia. "Páčili sa mi vtedajšie americké ´krížniky´ s veľkými plutvami na zadnej kapote. Z 50. a 60. rokov mám odloženú zbierku asi 800 čierno-bielych fotografií."

Dlhé roky bola šanca vidieť "západné" modely v Košiaciach iba sporadicky. Až koncom 60. rokov, keď sa na krátky čas otvorili hranice, sa dalo vycestovať za hranice "železnej opony". Túto možnosť využil aj R. Mlýnek. "V marci 1969 som sa po prvý raz dostal na autosalón do Ženevy. Ten mi potom najviac prirástol k srdcu. Pred revolúciou v roku 1989 sa mi naň podarilo ešte raz dostať na tzv. devízový prísľub. Od roku 1990 tam chodím pravidelne. Myslím, že to bolo už 18 návštev."

Skryť Vypnúť reklamu

BMW má zadarmo

R. Mlýnek má výborné vzťahy s dnes už bývalým riaditeľom ženevského autosalónu Rudolphom Huserom. Prvý kontakt s ním bol písomný, ešte v časoch "totality". Po novinkách bažiaci Košičan poslal do Ženevy prosbu o zaslanie katalógu svetovej produkcie áut. Vtedajší sekretár autosalónu R. Huser ho poslal aj s ponukou, že ak chce prísť do Švajčiarska osobne, môže u neho prespať. "Rudy má rád ´naše´ plzenské pivo. Každý rok mu prinesiem pár fliaš, on ich vyloží na pult a keď sa niekto opýta, odkiaľ má to pivo, odpovie, že od priateľa z Košíc."

R. Huser, ktorý bol 15 rokov riaditeľom autosalónu, Košičanovi niekoľkokrát vybavil ubytovanie v hoteli na náklady organizačného výboru. R. Mlýnek neskôr zistil, že má v Ženeve známeho ešte z čias svojho pôsobenia na Prírodovedeckej fakulte UPJŠ. Išlo o Kena Geigera, šéfa firmy Cryophysics. "Asi pred 13 rokmi som Kenovi napísal, že sa chystám na autosalón a on mi odpísal, že u nich môžem kedykoľvek prespať. Odvetdy mám ubytovanie zdarma v noblesnej štvrti mesta. Ráno, keď vytiahnem žalúzie, mám výhľad na ženevské jazero, v pozadí Alpy s Mont Blancom. Žiaľ, Ken pred niekoľkými rokmi zomrel a dnes je mojím ženevským hostiteľom už len jeho sympatická pani Marilynn." Kolegovia novinári väčšinou prespávajú v motorestoch a penziónoch za francúzsko-švajčiarskými hranicami, pár kilometrov od Ženevy. Ubytovanie a ceny vôbec sú vo Švajčiarsku vysoké.

Skryť Vypnúť reklamu

Ani so stravou si R. Mlýnek nemusí robiť starosti. Niečo si privezie z domu a okrem toho je o stravovanie novinárov postarané inak. Autosalón v Ženeve obvykle trvá 10 dní a začína vo štvrtok. Utorok a streda pred oficiálnym otvorením sú vyhradené pre médiá. V tomto roku sa na novinárskych dňoch zúčastnilo takmer 5 000 zástupcov médií z 80 krajín celého sveta. "Každá automobilová značka sa snaží o novinárov postarať aj občerstvením. Vďaka nemu sa dá nasýtiť od rána do večera. Pripravená je teplá i studená kuchyňa, zákusky, ovocie aj zmrzlina. Všade sú v ponuke nealkoholické a niekde aj alkoholické nápoje."

R. Mlýnek obvykle cestuje do Ženevy cez Maďarsko, Rakúsko a Nemecko. "Pred Miškolcom vyjdem na diaľnicu v smere na Budapešť a potom na Viedeň a tou sa dostanem až do Švajčiarska. Jedinú zastávku si robím po tisíc kilometroch jazdy v Mníchove, kde mám švagrinú. U nej prespím a na posledných 650 km presadám už tradične zo svojej škodovky do iného auta. Mám totiž výborné vzťahy s tlačovým oddelením automobilky BMW, ktoré mi na týždeň poskytuje na testovanie niektorý zo svojich nových modelov auta s plnou nádržou. Tento rok to bolo kombi BMW 320d Toring." Jazda takýmto autom je skutočne na úrovni. Rýchla, úsporná a hlavne pohodlná. A to nielen po nemeckých diaľniciach, kde sú úseky s neobmedzenou rýchlosťou, ale aj po Švajčiarsku, kde je povolených maximálne 120 km/hodinu. Keďže "bavorák" je vybavený tempomatom, netreba neustále šliapať na plynový pedál. Auto si pri zapnutom tempomate udržuje konštatnú rýchlosť samo, vďaka navigačnému systému samo upozorní vodiča, kde treba odbočiť.

Novinky sú známe už pred autosalónom

Ako sme už spomenuli, novinárom sú na autosalóne vyhradené dva dni. Aj počas nich majú čo robiť, aby si prezreli všetky expozície. Autá sú vystavované v niekoľkých halách, ktoré v Ženeve tvoria vzájomne prepojený komplex, frankfurtský areál má haly prepojené spojovacími chodbami s pohyblivými chodníkmi. Všetky značky organizujú vlastné prezentácie, kde predstavujú všetky svoje modely. "Niektoré tlačové konferencie sa prelínajú, takže si treba vybrať. O niektoré je záujem menší, o niektoré enormný a nikto si ich nenechá ujsť. Napríklad na prezentáciu značky Ferrari je problém sa dostať. Každý chce vidieť, kedy sa predstavuje nový model. Sú tam ´maniaci´, ktorí chcú mať na filme či fotografii zaznamený práve ten okamih, keď ide plachta dole..."

Kým kedysi nosili novinári z autosalónov kilogramy prospektov, dnes pokrok zasiahol aj túto oblasť reklamy. Mnohé značky namiesto katalógov poskytujú informácie na CD-romoch, prípadne USB-kľúčoch. Preč sú i časy, kedy sa novinky do poslednej chvíle tajili a každá automobilka tú svoju predstavila až na autosalóne. V súčasnosti už týždeň-dva "pred Ženevou" zverejnia nové modely na internete a preto sa iba ojedinele stane, že autosalón prinesie prekvapenie. Napriek tomu je bezprostredný zážitok viac, než pohľad na obrazovku počítača...

Ku pekným autám patria pekné ženy a preto sú neodmysliteľnou súčasťou každého autosalónu sympatické hostesky. Samozrejmosťou je voľný vstup do každého auta. "Niekedy je ťažké hneď po otvorení autosalónu odfototiť si všetky novinky. Niektorí fotografi obliehajú modely ako včely, prelezú ich skrz naskrz a fotia každý detail." Zvedavosť, najmä novinárov z východnej Ázie, hraničí až so špionážou. Juhokórejčania i Japonci si zvyknú všímať a zaznamenať každý detail či povrchovú úpravu. "Raz som videl šéfa istej automobilky, ktorý sa odrazu pri nejakom modeli zastavil, zadíval sa na čosi a potom si to zaznamenal do zápisníka. Mal som sto chutí opýtať sa ho, čo ho tak zaujalo," spomína R. Mlýnek.

Okrem propagačných materiálov sa ujdu novinárom aj suveníry. Najčastejšie perá s logom firmy, šiltovky, ruksaky i tričká, ale nájdu sa aj hodnotnejšie "darčeky". R. Mlýnek si zo Ženevy doniesol USB-kľúče s tlačovými správami, švajčiarsky vreckový nožík či zmenšený model auta značky Smart. Tohto roku našiel v taške od firmy Bridgestone, vyrábajúcej pneumatiky, krabičku s náramkovými hodinkami.

O Košiciach v Ženeve

"Otázku, ktorý model ma zaujal najviac, dostávam po každom autosalóne," priznáva R. Mlýnek. "Ťažko sa mi na to odpovedá, lebo ani skutoční odborníci nepovedia, čo je pre nich skutočná ´bomba´. Tohto roku som si zo záujmom pozrel všetky vystavované ´bavoráky´ aj s novinkou BMW Z4 M Coupé. Páčil sa mi kabriolet roka 2006, ktorý sa každý rok vyberá porota. Tentoraz si tento titul vyslúžilo Alfa Romeo Spider. Z karosárskych kreácií sa mi páčila štúdia Rolls Royce 101EX. Vydarená sa mi zdá Škoda Roomster i niekoľko modelov od Audi, napríklad v Bratislave vyrábané Q7." Jediné, ktoré prichádzajú s úplnými novinkami, sú dizajnérske firmy, ako napríklad Bertone, Fioravanti či Pinifarina. Tie obvykle prekvapia extravagantnou kreáciou, o ktorej nikto predtým nepočul.

Samozrejme, autosalóny a najmä ten v Ženeve priťahujú verejne známych ľudí. Aj R. Mlýnek ich niekoľko stretol. "Napríklad herca Petra Ustinova, ktorý býval neďaleko Ženevy. Zriedkavosťou nie sú pretekári či funkcionári Formuly 1. Na fotke mám napríklad veľkého bossa F1 Bernieho Ecclestonea i bývalých pretekárov Nikiho Laudu či Jackieho Stewarta. Keď som ho ukazoval manželke, povedala mi, že vedľa neho stojí britský princ Eduard. Na parížskom autosalóne som stretol francúzskeho prezidenta J.Chiraca, vo Frankfurte bývalého nemeckého kancelára G.Schrödera. Vlani som stretol v Ženeve Borisa Filana a tento rok Michala Gučíka."

Ak mu vyjde čas, návštevu ženevského autosalónu využije R. Mlýnek aj na prehliadku mesta. V jednom parku objavil na pamätníku zmienku o Košiciach. Mimochodom, nevedela o nej ani jeho hostiteľka Marilynn, ktorá je sprievodkyňa v ženevskom stredisku cestovného ruchu. "Ten pamätník sa volá ´Múr reformácií´ a zaznamenané sú na ňom rôzne výjavy z dejín reformovanej cirkvi. Pri portréte Štefana Bočkaya, ktorý bol jedným z vodcov protihabsburgského povstania, som objavil do kameňa vyrytý text. V ňom sa píše, že Štefan Bočkay prináša správu o Viedenskom mieri (uzavretom medzi Turkami a Habsburgskou monarchiou), do mesta Košice. Keďže naše mesto je tam uvedené ako Kassa, pani Marilynn ani nemohla tušiť, že to je práve to mesto, v ktorom bývam."

V Ženeve R. Mlýnek veľké nákupy nerobí. No keďže sa označuje za "čokoholika", bez pravej švajčiarskej čokolády sa na Slovensko nevracia. Ceny sú tam pomerne vysoké, no samotný vstup do areálu výstaviska nie je drahý. Jednodňový lístok stojí 15 švajčiarských frankov, čo je pri súčasnom kurze približne 350 korún. Možno i preto autosalón láka množstvo návštevníkov z celého sveta. Počas 10 dní sa ich zvykne vystriedať okolo 800 tisíc. Novinári majú vstup zdarma. Akreditácia sa vybavuje niekoľko týždňov vopred.

R. Mlýnek už niekoľkokrát navštívil aj jesenné autosalóny vo Frankfurte a v Paríži. Na rozdiel od Ženevy majú dvojročnú periodicitu a navzájom sa striedajú. Kým na nich hrajú prím nemecké, rsp. francúzske značky, ženevský autosalón sa považuje za neutrálny. Švajčiarsko totiž, až na niekoľko takpovediac automobilových manufaktúr, nemá vlastnú automobilovú výrobu.

"Mojim snom je navštíviť autosalón v Detroite," prezradil R. Mlýnek. "Amerike ma láka aj preto, že mám k jej autám blízky vzťah ešte z 50. rokov minulého storočia. Cesta do USA je však spojená s vysokými výdavkami a vybavovaním vstupných víz..." Autosalón v Ženeve je ale pre našinca pomerne dostupný. Keďže si R. Mlýnek nevie predstaviť, že by niektorý z jeho budúcich ročníkov vynechal, možno ho tam niekedy stretnete...

Róbert BEJDA

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  2. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  3. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  5. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  2. Keď ekológia spája
  3. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  4. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 819
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 722
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 4 886
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 313
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 210
  6. Od Česka až po Jadran 3 970
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 149
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 053
  9. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 879
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 202
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Do kaviarne Towers nevidno.

Inšpekcia má odposluchy aj videozáznamy.


6 h
Zuzana Rehák Štefečeková na LOH Tokio 2020 / 2021.

Sledujte online letnú olympiádu.


Sportnet 3 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Za kyberšikanu hrozí až šesť rokov.


a 1 ďalší 4 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop