nestane sa tak. Termín sa odsúva a dnes si nikto netrúfa odhadnúť, kedy v tomto najproblematickejšom dopravnom uzle v meste nastane opäť stavebný ruch. Dôvodom, prečo sa pripravená stavba s vydaným stavebným povolením nezačne realizovať v plánovanom čase, je zrušenie verejnej súťaže na zhotoviteľa. Aj to však má svoju príčinu.
"Čo sa týka projektu a súťažných podmienok, všetko bolo pripravené, súťaž vyhlásená, ale aj zrušená. Stavba bola totiž zaradená do zásobníka štrukturálnych fondov a minister dopravy, pôšt a telekomunikácií už podpísal aj schvaľovací list. Bude financovaná zo zdrojov Európskej únie vo výške 75 percent nákladov. Príspevok štátu bude len 25 percent. Pripraviť sme museli nové súťažné podklady v zmysle medzinárodných podmienok. Predbežné oznámenie už bolo zverejnené v našom vestníku i EÚ. Po nadobudnutí právoplatnosti stavebného povolenia bude vypísaná nová súťaž," zdôvodnil posun termínu riaditeľ Slovenskej správy ciest v Košiciach Ing. Jozef Fabian.
Celý proces je zložitý a jeho ukončenie sa nedá presne termínovať. Stavebné povolenia sa na jednotlivé stavby vydávajú priebežne. Zámer investora je jednoznačne začať stavbu ešte v tomto roku. Pokiaľ pôjde všetko štandardne, malo by to byť v jeho druhej polovici.
V projekte nenastali žiadne zmeny. Tretia etapa rekonštrukcie nadviaže na dokončenú druhú a zahŕňa úpravu v smere na Michalovce až po zákrutu na Heringeši. Pribudne tam mimoúrovňové kríženie a mostný objekt smerom na Prešovskú až po terajšiu štvorprúdovú komunikáciu na Priemyselnej, kde je v súčasnosti dočasné presmerovanie dopravy. V strede pribudne ešte jeden veľký most nožnicového tvaru, ktorý celú dopravu v konečnom dôsledku usmerní. Zámer je dobudovať celý uzol križovatky tak, aby bola rýchla, bezpečná a bezkolízna.
Keďže je tzv. prepletový úsek zrekonštruovanej cesty v rámci druhej etapy problematický pri odbočovaní smerom na Michalovce a Prešov, kde sa stretávajú vozidlá prichádzajúce z centra mesta i z Južného nábrežia, nie je vylúčené, že sa budú robiť zmeny. Na základe dohody medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou, stavebným úradom a políciou sa situácia permanentne sleduje a keď si to vyžiada projekčnú alebo inú zmenu, tak sa ňou bude SSC zaoberať a zaradí ju do programu pred začatím ďalšej stavby alebo počas nej.
Do tretej etapy je zahrnutý aj podjazd pod železničným mostom na Palackého ulici, kde je v súčasnosti dvojprúdová cesta. Na túto stavbu bude vypísaná samostatná súťaž. Ľavobrežná komunikácia od súčasnej odbočky vpravo pri Inžinierskych stavbách nie je súčasťou. Je to mestská komunikácia a projekčne ju pripravuje mesto.
"Rozpočtové náklady na tretiu časť križovatky budú známe až po uzavretí verejnej súťaže. Termín začatia výstavby sa síce z objektívnych príčin posúva, ale výhodné pre štát je, že 75 percent prác bude financovaných zo štrukturálnych fondov, teda z iných zdrojov ako zo štátneho rozpočtu. Vo financovaní problém nebude, lebo stavba je zaradená do obdobia rokov 2006 až 2008 a peniaze z fondov musia byť dočerpané do polovice roka 2008," dodal riaditeľ.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári