(SDKÚ, na snímke). Ako konštatovala miestna kontrolórka Jana Krásniková, o ich súkromné použitie písomne vopred požiadal vtedy ešte starostu Jána Süliho (SDKÚ). Ten to niekoľko dní pred vzdaním sa mandátu schválil, pričom náklady mestskej časti na tieto cesty vyčíslené na 3 031 Sk (za 583 km) prednosta zaplatil úradu.
Iné súkromné cesty kontrolórka, ktorá preverovala využívanie služobných vozidiel mimo mesta od 1. 1. 2005 do 14. 2. 2006, nezistila.
Jeden služobný šofér so staromestskou Škodou Felicia Combi absolvoval kvôli Schlifkovi 434-kilometrovú cestu do Zvolena a späť 21. januára. Druhý vodič "urobil" na Škode Superb kvôli prednostovi 149 km na Šíravu a naspäť 27. januára. "Súkromná cesta do Zvolena sa uskutočnila v sobotu a na Šíravu v pracovný deň po ukončení pracovného času. Z úrovne mestskej časti neboli vynaložené žiadne mzdové náklady súvisiace s týmito cestami," uviedla kontrolórka.
Prednostu sme oslovili otázkou, aké boli účely týchto ciest.
Schlifka: "Na Šíravu som šiel na oslavu 50-ky poslanca Národnej rady. Tam som sa služobným autom len odviezol a vrátilo sa bezo mňa, naspäť ma už doviezli. A vo Zvolene som bol na kongrese SDKÚ (zlučovala sa s DS - pozn. red.). Moje súkromné auto bolo vtedy pokazené. Nemal som možnosť sa tam ináč dostať, lebo je tam zlý spoj, bolo blbé počasie, sneh a všetko. Dostal som súhlas štatutára a náklady som refundoval, pričom boli vyššie, ako keby som šiel vlastným autom. Nevidím na tom nič zlé a bolo to právne čisté."
Každý zamestnanec mestskej časti má možnosť dostať za rovnakých podmienok ako vy služobné auto so šoférom na súkromný účel?
"Samozrejme, že bežný zamestnanec auto nedostane."
Prečo?
"Tak teoreticky má takú možnosť každý zamestnanec, môže o to požiadať, ale je malý predpoklad, že vyhovieme. Závisí od štatutára (v súčasnosti od zastupujúcej starostky Kačmarikovej - pozn. red.). Keď však napríklad príde vrátnik, že potrebuje odviesť na zabíjačku, tak to asi nebude možné. Bežným zamestnancom sa môže krivdiť, ale keď niekto nesie väčšiu zodpovednosť, musí mať aj väčšie práva. Ja vediem úrad, tak mám väčšie práva ako vrátnik, šofér alebo radový zamestnanec, ktorý len zapisuje poštu, lebo mám pre mestskú časť väčší prínos ako oni. Navyše mám dosť všelijakých funkcií (je povereným krajským šéfom i staromestským predsedom SDKÚ - pozn. red.) a nezvládam to časovo, takže niekedy potrebujem takú výpomoc, no nezvyknem to robiť bežne."
Zastupujúcej starostke Kláre Kačmarikovej (ANO) sme teda položili otázku, ako by postupovala, ak by ju akýkoľvek zamestnanec požiadal o použitie služobného auta na súkromný účel. "Keby to bolo niečo vážne, zvážila by som to, ale inak to nemienim robiť. Neposudzovala by som však, kto žiada, ale na čo žiada," vyjadrila sa, Schlifkove cesty však komentovať nechcela.
Prednostu sme sa ďalej opýtali, či ho šoféri viezli mimo pracovného času bez extra mzdových nárokov dobrovoľne ako priatelia alebo povinne ako podriadení.
Schlifka: "Sú to šoféri a im nepadne o pol štvrtej. Alebo myslíte, že im padne o pol štvrtej, pôjdu domov a povedia, že už nemôžem sadnúť do auta? Takého šoféra by som na úrade nechcel."
Nešlo však o vašu pracovnú, ale súkromnú cestu.
"Nemali s tým problém. Sú slušne honorovaní a niekedy od zamestnancov žiadame, aby urobili aj niečo navyše."
Jedného z vodičov sme sa preto spýtali, či sa mu prednosta nejako odvďačil. Šofér utrúsil: "Nepoviem vám nič. Je to interná záležitosť. Nech vám povie on, ako sa odvďačil."
Tak sme sa opýtali prednostu, či sa im odvďačil.
Schlifka: "Myslíte, či som im dal za to nejakú fľašu vína? Myslím, že to urobili ako samozrejmosť pomôcť šéfovi."
Ak by ste boli, nedajbože, havarovali a služobný šofér by utrpel úraz, išlo by o pracovný úraz?
"Na to neviem odpovedať. To by sa riešilo potom. Tak ale nemožno uvažovať, potom by sme sa totiž báli aj vyjsť z domu, lebo nám môže na hlavu padnúť tehla."
A nemohli ste si služobné auto šoférovať sám?
"Nie, lebo máme taký úzus, že služobné auto šoféruje jedine služobný vodič, je zaň zodpovedný, stará sa oň, nepustí ho z ruky."
Vieme, že ste boli začiatkom februára v Bratislave služobným autom so šoférom ako prednosta na pracovnej ceste, schválenej zastupujúcou starostkou kvôli rokovaniu na ministerstve financií o grantoch, a v ten istý deň ste sa tam potom zúčastnili ako súkromná osoba a stranícky funkcionár zasadnutia orgánu SDKÚ. Ako to presne bolo?
"Spojil som to. Tak som si dohodol rokovanie na ministerstve, aby bolo v deň, keď som tam mal zasadnutie SDKÚ. Poobede som absolvoval rokovanie na ministerstve, večer som mal zasadnutie SDKÚ a išiel som domov. Zabil som dve muchy jednou ranou."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári