je aj na financie, pretože každé sneženie odčerpáva prostriedky na zimnú údržbu ciest a chodníkov, aby boli zjazdné a ľudia si nelámali končatiny na zľadovatených povrchoch. Každý očakával, že keď ráno vylezie z domu, bude všetko odpratané a nebude sa šmýkať.
Veľké mestské časti upratuje Kosit, ale menšie sa pri udržiavaní zjazdných komunikácií spoliehali viac na vlastné sily. Vedia totiž, že pri centrálnej mestskej údržbe sú prvoradé hlavné ťahy, cesty, po ktorých jazdí mestská hromadná doprava a až v treťom slede sú vnútrosídliskové cesty a okrajové mestské časti. Kým by na ne prišiel čas, dlho by sa vyhrabávali zo závejov.
Sídlisko KVP je jedinou z veľkých mestských častí v meste, ktorá si už tri roky robí zimnú údržbu prostredníctvom iných firiem ako Kosit. "Sídlia na KVP, kde sú pripravené aj mechanizmy a posypový materiál. Dali sme si podmienku, že ich obsluha musí bývať na KVP, aby vedeli operatívne nastúpiť, keď sa zhorší počasie. Máme k dispozícii tri traktory, v prípade kalamity vieme zabezpečiť aj ďalšie. S veľkými mechanizmami by sme sa na vnútrosídliskových komunikáciách nepohli kvôli zaparkovaným autám. Náklady sú oveľa nižšie. Aj s pohotovosťou nás to v tomto roku stojí pol milióna," povedal vedúci oddelenia výstavby, dopravy a životného prostredia miestneho úradu Ing. Viliam Guľa.
Myslava si zvolila kombinovaný spôsob. Keď ich zasypalo a vlastné sily nestačili, na zavolanie im prišiel sneh odpratať Kosit. Kopcovité terény sa pri poľadovici snažili posypávať ručne. Teda mechanizáciou lopata a fúrik. Využívali na to troch aktivačných pracovníkov.
"Keď prišiel posýpač, sadol som si do vozidla a navigoval som vodiča, kde treba a kde sa nemusí posypový materiál rozhadzovať. Šetrili sme tak, že sme neposypávali bezhlavo, iba keď bol naozaj ľad. Kositu sme zaplatili za výkony 40-tisíc, 20-tisíc nás stál materiál. Ešte sa nám nejaké koruny zvýšili, aj keď musím povedať, že táto zima bola o niečo drahšia ako vlani. Ľudia budú stále nespokojní. Keď sa odhrnie cesta, nadávajú, že sú zasypané chodníky. Snažili sme sa peniazmi neplytvať, ale nie na úkor bezpečnosti," zhodnotil starosta Michal Müller.
Na Pereši, kde sú cesty zväčša v kopci, býva zima na údržbu náročná. Posypávať treba viac ako na rovinke. "Od novembra doteraz nás to stálo vyše 113-tisíc korún. Je to viac ako vlani, keď toľko nesnežilo. V rozpočte máme 120-tisíc. O 10 kilometrov ciest sa stará miestny obyvateľ, ktorý má traktor s radlicou. Máme s ním uzavretú zmluvu a dokonca má skládku posypového materiálu na vlastnom dvore. Diriguje sa sám, keď sneží alebo mrzne, vie, že má prácu a ľudia sa potrebujú dostať do zamestnania. Opravené cesty sa udržiavali ľahšie," uviedol starosta Pereša Vladimír Janočko.
Na vlastný traktor s kompletným vybavením stavili v Barci. Oplatilo sa investovať, pretože ho nevyužívajú len v zime na odpratávanie snehu a posypávanie, ale celý rok. K dispozícii majú aj malý s odhrňovačom na chodníky. Zima nie je pre nich strašiakom. Vedia si s ňou poradiť. Nie sú odkázaní na pomoc nikoho. Keď zasneží, traktor štartuje do ulíc. "Ráno je všetko očistené. Nie popoludní alebo na druhý deň. Všetko si zabezpečujeme vlastnými zamestnancami i technikou a je to pre nás niekoľkonásobne lacnejšie, ako keby nám údržbu mala robiť nejaká firma. Míňajú sa nám zásoby posypového materiálu, ale dúfam, že už ho nebudeme potrebovať," dozvedeli sme sa od starostu Františka Krištofa.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári