Prívlové dažde a topenie snehu môžu spôsobiť v Barci záplavy
Križovatkou pri VSS preteká Myslavský potok. Most, ktorý je nad ním, motoristom vyhovuje, zato v potoku spôsobuje problémy. Z času na čas sa totiž voda, aj kvôli nánosom pôdy a nečistôt, poriadne vyvalí z koryta a zaplaví cestu i príbytky Barčanov hlavne na Barčianskej a Turnianskej ulici. I preto sa témou Myslavský potok na pracovnom stretnutí priamo v teréne zaoberal tento týždeň Obvodný úrad životného prostredia a ďalší odborníci, ktorí majú s jeho tokom do činenia.
Podľa Ing. Jozefa Prosbu, riaditeľa Závodu Povodie Hornádu a Bodvy (PHB) Slovenského vodohospodárskeho podniku, š. p., najväčším problémom potoka je most. Ten komplikuje situáciu.
"Storočná voda je vyrátaná na prietok 55 m3 za sekundu, no kapacita prietoku pod mostom je len 35,5 kubíkov za sekundu. Nevyhovujúce sú teda už odtokové pomery. Druhým problémom je, že potok naberá všetko, čo sa do neho dostane. Najmä zo zeminy vytvára potom kopy nánosov. Tretím nedostatkom je, že potokom vedie viacero inžinierskych sietí a kabeláží. Vlastníci niektorých sú známi, ďalší zatiaľ ostávajú v utajení," uviedol J. Prosba. Obvodný úrad životného prostredia preto rozhodol, že ich vlastníci sa musia prihlásiť a presne vytýčiť, kde sú potrubia.
Polohy rúr PHB musí poznať, pretože v máji začnú jeho pracovníci tento úsek čistiť. Nad mostom ich čaká asi 200-metrový a pod mostom asi 500-metrový úsek. "Práce by mali potrvať do konca augusta. Odstraňovať sa pri nich bude najmenej meter vysoký nános všetkého, čo voda potoka stihla priniesť. Práve kvôli spomínaným sieťam je viac ako pravdepodobné, že pri tejto práci, aby sa žiadne rúry nenarušili, budeme síce využívať techniku, ale aj ruky. Odhadom nám vyčistenie bude stáť do 2 miliónov Sk."
Problém sa však podľa riaditeľa závodu musí riešiť nielen poodvážaním nánosov , pretože o rok môže byť situácia presne taká istá. Podľa neho treba koryto potoka sprietočniť, aby sa ním bez všetkého preplavila aj storočná voda, a ešte by ostala najmenej polmetrová rezerva. "Riešením by mohla byť výstavba suchej usadzovacej nádrže alebo výstavba prehrádzky. Postaviť by sme mali my, lebo voda patrí k nám. Zanášanie však nezapríčiňuje len naše koryto, ale aj zle nadimenzovaný most. I preto sme navrhli, či by sa na prípadnej úprave, ktorá by stála niekoľko desiatok miliónov Sk nemohli podieľať i Mesto Košice, Mestská časť Barca a samozrejme, Národná diaľničná spoločnosť, ktorej most patrí," dodal J. Prosba. Tento bod ostal však zatiaľ otvorený.
Alžbeta LINHARDOVÁ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári