naozaj nevyhnutnosťou - žiadajú ho zamestnávatelia a povedzme si úprimne, nie je pohodlnejšie jazdiť na aute ako v prepchatom autobuse či električke? Naučiť sa jazdiť vraj nie je ťažké, stačí si len vybrať správnu autoškolu a správneho inštruktora...
Prešovčan Róbert Kirchner je inštruktorom v jednej prešovskej autoškole tri roky. Za ten čas naučil šoférovať niečo vyše päťsto ľudí. "Vždy ma bavila práca s ľuďmi. To bol hlavný dôvod, prečo som inštruktorom," hovorí, keď spomína na svoje inštruktorské začiatky. Ak sa chcete stať inštruktorom, poznanie, že vás baví šoférovanie, určite nestačí. "Musíte mať požadovanú prax vo vedení vozidla a absolvovať inštruktorské skúšky," hovorí Robo. Ak máte menej ako 25 rokov, máte smolu. Inštruktorom sa môžete stať len od spomínaného veku. "Žiadateľ musí byť bezúhonný a musí absolvovať psychologické testy." Okrem toho, mal by mať veľkú dávku trpezlivosti. Tá nikdy nie je na škodu, lebo vidieť "vytočeného" inštruktora nie je nič príjemné.
Aj keď jazdenie s ľuďmi, ktorí vlastne nikdy nejazdili, možno vyzerá na prvý pohľad stresujúco, podľa Roba to tak nie je. "Strach som nemal ani na začiatku tejto práce, nakoniec, veď autá v autoškolách majú ovládanie na strane spolujazdca, takže v prípade potreby zasiahnem. Počas svojej praxe som so žiakmi zažil len dve menšie kolízie raz nedobrzdil trolejbus a raz autobus. Ani v jednom prípade nešlo o našu vinu. Boli to len také "ťukačky."
Vypätejšie sú pre Roba skôr záverečné skúšky. "Pre mojich žiakov sú to chvíle strachu a napätia a ja to prežívam spolu s nimi. Rozdiel je len v tom, že oni to zažívajú raz v živote aj niekoľkokrát do roka," smeje sa. "Či skúšky spravia, alebo nie, je výsledok mojej práce. Jasné, že chcem, aby prešli všetci."
Pri jazdení teda strach Robo nepociťuje. "Cítim skôr zodpovednosť - naučiť toho človeka jazdiť tak, aby nemal obavu z toho, že v aute bude raz sám a a už pri ňom nebude nik, kto by v krízovej situácii pomohol."
Žiadateľ o vodičský preukaz absolvuje počas výcviku tridsať hodín praktickej jazdy. Vie inštruktor odhadnúť, aký vodič bude z toho ktorého nevodiča? "Áno, dá sa to už po pár jazdách. Sú isté znaky, situácie a reakcie človeka, na základe ktorých sa to dá zistiť," hovorí Robo a dodáva: "Celé šoférovanie je vlastne o tom, že inštruktor musí vytvoriť u budúceho vodiča určité návyky vo vedení vozidla. Počas niekoľkých jázd sa dá zistiť, ako si návyky osvojí a ako ich zvláda."
Ženy od chlapov často počúvajú, že nie sú dobré vodičky. Celkom pravda to však nie je. "Nedá sa povedať, kto je lepší vodič. Ženy skôr príjmu radu a aj ju poslúchnu skôr ako chlapci. Asi je o dané aj tým, že žena sa automaticky skôr podriadi mužovi ako chlap. Žena sa počas učenia ľahšie usmerňuje. Aj preto ja radej učím ženy," usmieva sa Robo.
Ak si myslíte, že strach počas jazdenia v autoškole majú iba ženy, ste na veľkom omyle. Strach vládne aj u chlapcov a mužov - len sa k nemu nechcú priznať. "Maskujú to väčšinou rýchlou alebo agresívnejšou jazdou."
Aj keď to znie možno neuveriteľne, najväčším problémom, s ktorým sa Robo ako inštruktor počas praxe stretáva, je nedostatok motivácie pri jazdení. "Niektorí mladí ľudia naozaj nemajú záujem. Zaplatia im to rodičia, s tým, že o rok to bude drahšie. Tým ich vlastne prinútia. A potom sú tu aj takí, ktorí strácajú motiváciu, lebo im jazdenie občas nejde."
Ďalším problémom, s ktorým sa stretávajú inštruktori, sú návyky či vlastne zlozvyky. Tie ovládajú najmä chlapci, ktorí už mali možnosť kde tu si zajazdiť. "Je ťažké presvedčiť ich najmä o tom, že to nie je správne alebo bezpečné. Najskôr musím žiaka presvedčiť, že pravdu mám ja, nie jeho otec, ktorý ho to naučil. Potom ho daný zlozvyk odnaučiť a až tak ho naučiť to, čo je potrebné. Aj preto sa lepšie učia šoférovať tí ľudia, korí to predtým neskúšali a začínajú od nuly."
Ak si chcete urobiť vodičák, čaká na vás niekoľko hodín teórie a 30 hodín praktickej jazdy. "Podľa mňa je to málo na to, by som vyšla na cestu a vedela perfektne zvládnuť hocijakú situáciu, ktorá ma čaká na ceste plnej áut. Podľa mňa tridsať hodín nestačí," myslí si Petra z Veľkého Šariša v Prešovskom okrese, ktorá práve absolvuje kurz. "Všeobecne sa to povedať nedá, je to individuálne. Ak inštruktor vidí, že žiak potrebuje ďalšie jazdy, tak s ním jazdí viac. Záleží to od konkrétnej autoškoly, takže žiak by nemal pri výbere pozerať len na cenu výcviku, ale aj na doplnkové služby, ktoré poskytuje. Týka sa to aj jázd naviac."
Okrem jazdenia sa žiadateľ o vodičský preukaz učí aj konštrukciu motorových vozidiel. "V takom rozsahu, v akom sa konštrukcia vyučuje, je to prehnané. Veď do samotného motora auta sa už nedá tak zasahovať ako pred dvadsiatimi rokmi," hovorí Robo a dodáva: "Možno by bolo lepšie venovať zvýšenú pozornosť práve zdravotnej výchove, ktorá sa vyučuje v menšom rozsahu. Ten však záleží od konkrétnej autoškoly."
Najväčším strašiakom autoškoly sú záverečné skúšky. Policajt v aute, okrem neho ešte ďalší žiak a k tomu samotný stres... Práve prítomnosť policajta v aute je pre niektorých žiakov doslova nočnou morou. "Na záverečnej jazde mi prikázal policajt odbočiť vľavo. Poslúchla som ho, hoci tam bol zákaz odbočenia a zo skúšok som vyletela. Zdá sa mi to nespravodlivé, veď som urobila len to, čo mi prikázal," opisuje skúsenosť Prešovčanka Zuzana, ktorá kvôli "príkazu" policajta urobila skúšky až na tretíkrát. O podobnej situácii počul aj Robo, sám ju však nezažil. "Pokyn policajta je nadradený všeobecnej úprave cestnej premávky a aj dopravným značkám a zariadeniam. Ak sa niečo takéto stene, inštruktor by mal zasiahnuť vhodným spôsobom. Žiak má právo vyjadriť sa pri záverečnom hodnotení a môže sa voči nemu odvolať."
O tom, či žiadateľ dostane vodičák, rozhoduje policajt, a to na základe krátkej, len párminútovej jazdy. "Asi by bolo vhodnejšie, keby sa k tomu mohla vyjadriť aj autoškola. Predsa len, inštruktor jazdí so žiakom niekoľko týždňov a pozná jeho zručnosti. V tomto smere mali autoškoly ešte donedávna dosť zviazané ruky. Situácia sa však zmenila, lebo už môžeme vydávať vydávajú osvedčenie o absolvovaní kurzu," hovorí Robo. Žiadateľ dostane spomínané osvedčenie pred absolvovaním záverečných skúšok. Ak jazdy zatiaľ nezvláda na požadovanej úrovni, osvedčenie mu autoškola nevydá a na záverečné skúšky môže na nejaký čas zabudnúť.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári