nemilosrdne meniť na kvapalné skupenstvo. Voda nás obklopila všade a tak, ako sme sa pred pár dňami borili v snehu, teraz preskakujeme kaluže. No nielen na "utopenie" či premočenie si teraz musíme dávať pozor. Pribudol ďalší nebezpečný element, a tým je bezohľadný vodič.
Mnohí motoristi akoby nastúpením do auta zabudli, že súčasťou cestnej premávky sú aj chodci. Konečne sa im nešmýka a môžu poriadne dupnúť na plyn. Čo na tom, že takmer každú cestu v meste lemujú hlboké mláky, do ktorých neustále priteká ďalšia voda? Čo na tom, že po rýchlom prejazde kaluže vytryskne spod kolies prúd špinavej tekutiny? Čo na tom, že nič netušiaci chodec v jeho dosahu dostane plný zásah? Motoristovi je to jedno a vo väčšine prípadov o tom možno ani nevie. On je predsa v suchu a jediné, čo ho zaujíma, je dostať sa čo najrýchlejšie z bodu A do bodu B.
Na chodníku, ktorý od cesty oddeľuje pás snehu, pod ktorým je trávnik, je chodec relatívne v bezpečí. Hoci auto dokáže vyšpliechnuť vodu aj na tri-štyri metre, k pešiakovi sa dostane maximálne niekoľko kvapiek. Ak je ale chodník tesne pri ceste, chodec sa nachádza v zóne vysokého stupňa ohrozenia. Nepozornosť a nepripravenosť sa nevypláca. Aj keď kráča po chodníku, musí vždy sledovať premávku a vedieť odhadnúť, či sa pred prúdom vody dokáže včas uhnúť.
Podobne sú na tom cestujúci MHD, ktorí nič netušiac stoja na zastávke. Keďže takmer pred každou je kolesami autobusov vyjazdená ryha, v ktorej sa voda zvykne rada hromadiť, zásah po prejazde uháňajúceho auta je takmer istý. A to už nevravím o zastávkach električiek, ktoré sú najmenej chránené a pred vodou niet kam uniknúť. Ak vodiči pri pavilóne VSŽ "chytia" zelenú vlnu a preletia Triedou SNP až po amfiteáter, majú ľudia na "ostrovčekoch" o kropenie postarané. Vodné clony za každým z áut sa zväčšujú v závislosti na rýchlosti i veľkosti. Inú vyrobí obyčajný osobák a inú kamion s prívesom.
Pritom voda, ktorá teraz tvorí obsah každej kaluže, nie je obyčajná dažďová, ako v lete. Je v nej chemická soľ, nemrznúca zmes do ostrekovačov a nezriedka i drobné kvapky motorového oleja. Keď sa toto všetko dostane na vetrovku, kabát či kožuch, vyčistiť ich dá poriadnu robotu.
Do konca zimy je ešte ďaleko a topenia snehu si užijeme viac ako dosť. Kým zmizne aj ten, čo ešte iba nasneží, mláky budú lemovať okraje ciest niekoľko týždňov. Aby voda skončila iba v kanáloch a nie aj na chodcoch, netreba veľa. Snáď iba toľko, aby si všetci motoristi uvedomili, že aj oni raz zo svojho auta vystúpia...
Róbert BEJDA
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári