lietadla AN-24, pri ktorej 19. januára zahynulo pri maďarskej obci Hejce 42 osôb. (Čo obsahuje správa M. Fedora čítajte na strane 5 - SLOVENSKO - pozn. redakcie).
Čo si myslí o informáciách v správe plk. v. z. Zaslúžilý vojenský letec Peter Kandráč?
"Správa pokrýva všetky možné aj nemožné aspekty, ktoré mohli mať vplyv na nešťastie," uviedol P. Kandráč. "Je z nej vidieť že sa nezanedbala žiadna možnosť vysvetlenia. Napriek tomu sa stále nedá jednoznačne určiť prečo boli tak nízko, že vrazili do zeme. Z vecí, ktoré stoja za povšimnutie je stále neuzavretá možnosť ovplyvnenia údajov prístrojov volaním z mobilu, ktoré sa dá v blízkosti domova predpokladať. Mobil však môže ovplyvniť len elektronické prístroje, nie barometrické. Naviac sú moderné prístroje proti tomuto rušeniu pomerne odolné. Nie je jasné či tento test v rámci modernizácie prebehol. Nedá sa nevšimnúť že modernizované lietadlo s novými prístrojmi bolo po troch rokoch (!) modernizácie zavedené až koncom novembra 2005 do prevádzky. Zo správy nie je jasné, koľko hodín mali piloti nalietané na tejto modifikácii kabíny a prístrojov, či sa zúčastnili vývoja a skúšok. Za ten mesiac a pol to aj s ohľadom na počasie a dovolenky nemohlo byť veľmi veľa. Celkovo sa dá z priebehu letu vydedukovať že let prebiehal pokojne a posádka bola do poslednej chvíle presvedčená že let je bezpečný. Opatrne formulované závery a opatrenia naznačujú, že boli zistené nedostatky v návykoch pilotov pri prechode na vizuálny let po okruhu a tiež v kooperácii vnútri posádky tzv. Crew Management. Zaražajúci je hlavne náznak že s vežou Košice komunikoval palubný radista a nie druhý alebo prvý pilot a že radista bez konzultácie s kapitánom potvrdil prechod na vizuálne priblíženie. To nemusí znamenať nič, je možné že dohovor na palube prebehol vopred, ale úplne v poriadku to nie je. Tieto náznaky možných príčin spadajú pod tzv. ľudský faktor, čo je najťažšie skúmateľná oblasť bezpečnosti a prevencie a tiež najcitlivejšia. Prijaté opatrenia nevybočujú z rámca tradícií a v tomto stupni vyšetrovania sa ani nič iné nedá čakať."
V závere P. Kandráč poukázal ešte na jednu vec súvisiacu s havarovaným An-24, ktorá však, podľa jeho slov, nemá s nehodou nič spoločné. Konkrétne, ide o nehospodárnosť prevádzky a opráv. "Lietadlo a jeho motory bolo v r. 2000 generálkované a mohlo odlietať 5000 hodín za 6 rokov. Odlietalo však len 509 hodín, zvyšok "odstálo" na zemi a v r. 2006 malo ísť opäť do generálky," dodal letec.
Autor: sam
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári