Korzár logo Korzár Košice

AUTOSALÓN

SOS nový systém núdzového volania v automobilochSám zavolá pomoc a určí polohuPred pár rokmi začali automobilky s vývojom systému, ktorý v

SOS nový systém núdzového volania v automobiloch

Sám zavolá pomoc a určí polohu

Pred pár rokmi začali automobilky s vývojom systému, ktorý v prípade nehody alebo poruchy samočinne zavolá pomoc a určí svoju polohu, prípadne rozsah poškodenia. Dnes už autá s vlastným SOS systémom jazdia a v obmedzenom počte krajín môžu systém využiť. V rokoch 2009 až 010 má byť dostupný v celej Európe.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pokrytie

Väčšina luxusných automobilov má pre prípad poruchy alebo malej nehody zabudované volanie servisného centra. V modeloch značky Peugeot sme sa už stretli aj s tlačidlom SOS, ktoré však v podmienkach Slovenska nefunguje a nedokáže samočinne určiť polohu vozidla, prípadne privolať pomoc. Ide o vozidlá s navigačným systém a zabudovaným GSM telefónom. Systém Volvo On Call, ktorý sa začne zavádzať v paneurópskom meradle od jari 2006, bude na želanie dostupný pre všetky nové modely značky Volvo. Spočiatku sa bude ponúkať v siedmich európskych štátoch Belgicku, Francúzsku, Holandsku, Luxembursku, Švédsku, Taliansku a Veľkej Británii. V týchto štátoch bude už začiatkom roka 2006 dobudovaná potrebná infraštruktúra. Okrem toho budú služby On Call prostredníctvom medzinárodného servisného centra dostupné v siedmich ďalších štátoch Dánsku, Nemecku, Nórsku, Portugalsku, Rakúsku, Španielsku a Švajčiarsku.

SkryťVypnúť reklamu

Dopravné nehody

Systém On Call bude existovať ako štandardný balík (Safety package) zameraný na bezpečnosť a rozšírený balík (Security package) určený na ochranu vozidla. Základom hardvéru vo vozidle je integrovaný telefón GSM a prijímač signálu družicovej navigácie GPS. Základný systém dokáže spustiť automatický poplach pri nehode ak bol aktivovaný niektorý z airbagov alebo niektorý napínačov bezpečnostných pásov. Vodič bude môcť spustiť volanie aj o pomoc pri malej nehode alebo zdravotných problémoch. Privolanie asistenčnej služby pri poruche vozidla je samozrejmou súčasťou. Automatický poplach poskytuje posádke vozidla prakticky okamžitý prístup k odbornej pomoci a to aj vtedy, ak v dôsledku zranení posádka nie je schopná sama si túto pomoc privolať. Záchranné zložky automaticky získajú informácie o presnom mieste nehody s približným odhadom rozsahu poškodenia vozidla.

SkryťVypnúť reklamu

Automobilky majú svoje centrá

Srdcom celého systému Volvo On Call je špeciálne zákaznícke centrum s nepretržitou prevádzkou. V každej zo siedmich prvotne pripojených krajín funguje národné servisné centrum. Operátor môže získať rozličné informácie o stave vozidla a situácii posádky. Napríklad môže na diaľku monitorovať, koľko airbagov bolo aktivovaných, či sú okná vozidla otvorené alebo dvere zamknuté. Ďalšie informácie, potrebné na zabezpečenie optimálnej pomoci sú uložené v centrálnom počítači systému. Systém Volvo On Call tak so značným predstihom predbieha rozsah budúcich požiadaviek Európskej únie, ktoré predpokladajú že, všetky nové automobily po roku 2009-2010 majú byť vybavené systémom na privolanie pomoci po dopravnej nehode. V budúcnosti by nemal byť problém na diaľku diagnostikovať technický stav vozidla a dokonca takto inštalovať nový softvér.

SkryťVypnúť reklamu

SME

Ak sa chystáte na dlhú jazdu autom, zabudnite na kávu

Mentol a škorica znižujú malátnosť a pomáhajú udržať bdelosť za volantom

Ak chcete počas dlhej cesty za volantom zostať čulí, zabudnite na kávu a radšej vyskúšajte vôňu mentolu alebo škorice. Vedci z americkej Západnej Virgínie zistili, že periodické privoniavanie príjemným vôňam počas jazdy zvyšuje bdelosť, znižuje malátnosť, ba dokonca znižuje úzkosť a frustráciu vodičov.

Ako ukázala štúdia, ktorú uskutočnil vedecký tím pod vedením Bryana Raudenbusha na športovcoch a pracovníkoch úradov, vôňa mentolu a škorice stimuluje nervovú sústavu, čím zvyšuje motiváciu, výkon a bdelosť a naopak znižuje mieru únavy. Testy na trenažéri so simulovanými podmienkami jazdy, ktoré podstúpilo 25 študentov, potvrdili rovnaký účinok. Vodiči mali počas jazdy každých 15 minút po dobu 30 sekúnd privoniavať k mentolu, škorici a neparfumovanej kontrolnej zložke.

Dlhodobá jazda za volantom všeobecne viedla k zvýšenému hnevu, nervozite a únave a k zníženej miere sviežosti a čulosti. Vôňa mentolu však mieru malátnosti, úzkosti a nervozity výrazne znížila, zatiaľ čo bdelosť vodičov pozoruhodne stúpla.

Podobné účinky mala na vodičov vôňa škorice, ktorá zvýšila ich čulosť a znížila mieru nervozity a frustrácie. Vodiči mali pri tejto vôni tiež menší pocit prepracovanosti, ktorý sa bežne spája s dlhodobou jazdou.

Vzhľadom na výsledky štúdie možno predpokladať, že pravidelné privoniavanie mentolu alebo škorici môžu viesť k zvýšenej bdelosti a pozornosti za volantom a minimalizovať mieru únavy a malátnosti, ku ktorej dochádza počas dlhého sedenia za volantom, uzatvárajú vedci. Predpokladajú, že rovnaký účinok ako vône by mohli mať aj žuvačky s mentolovou a škoricovou príchuťou.

TASR

Podľa poslanca NR SR by sa veková hranica na získanie vodičského preukazu mohla znížiť

Za volant si sadnúť už v sedemnástich?

Poslanec Národnej rady Bohumil Hanzel v prvom čítaní uspel s návrhom na zníženie vekovej hranice na získanie vodičského oprávnenia z 18 na 17 rokov pre niektoré skupiny motorových vozidiel. Týkať by sa to malo skupín B a B+E. Parlament koncom januára jeho návrh novely zákona o premávke na pozemných komunikáciách posunul do druhého čítania.

Títo vodiči by mali mať obmedzenú rýchlosť jazdy v obci na 50 km/h a mimo obce na 70 km/h. Nesmeli by tiež jazdiť po diaľnici. Účelom návrhu nie je podľa Hanzela všeobecne znížiť vekovú hranicu z 18 rokov na 17 rokov veku vodiča. Utvoriť by sa tým mal legislatívny rámec na isté prechodné štádium, v ktorom sa umožní už 17-ročnej osobe požiadať o vydanie vodičského oprávnenia aspoň na jednu z menej náročných skupín a podskupín motorových vozidiel, kde sa podľa doterajšej úpravy vyžaduje vek viac ako 18 rokov, píše predkladateľ.

Obmedzujúce opatrenia pre 17-ročných vodičov môžu podľa poslanca prispieť ako dobrá príprava na náročnejšie vodičské oprávnenia k väčšej bezpečnosti pri prevádzke na pozemných komunikáciách. Argumentuje tiež, že návrh je aj v súlade s predpismi Európskych spoločenstiev a Európskej únie. Pripomína, že medzi mladým 18-ročným človekom pred niekoľkými desiatkami rokov a dnešným 17-ročným človekom nie je čo do celkovej vyspelosti podstatný rozdiel.

TASR

V januári zaregistrovali 4 859 nových automobilov

V januári 2006 sa na Slovensku zaregistrovalo 4 859 nových osobných a malých nákladných automobilov do 3,5 tony. Oproti januáru 2005 je to zvýšenie o 7,24 %.

Najžiadanejšou značkou na Slovensku je Škoda (1 270 áut do 3,5 t) a s trhovým podielom 26,14 %. Druhý je Volkswagen (9,28 %) a tretí Peugeot (7,2 %). Na 4. mieste sa umiestnil Citroën (5,87 %), piaty Renault (5,47-%) a šiesty Seat (5,02 %). Siedmy Opel má podiel 4,69 %, ôsmy Ford (4,45 %), deviaty Fiat (3,89 %) a desiatku uzatvárala značka Suzuki (3,5 %).

Rastúci trend pokračoval aj pri nákladných automobiloch. V januári bolo zaregistrovaných 53 nových nákladných áut od 3,5 do 12 t, čo je o 12,77 % viac ako v januári 2005. Najžiadanejšie je Iveco s 30,19 percentami na trhu, druhý Renault (13,21 %) a tretí Mercedes-Benz (16,98 %).

Počet registrácií nových nákladných automobilov nad 12 t vzrástol oproti januáru predchádzajúceho roka o 20,12 % na 203 vozidiel. Vedúcou značkou tejto kategórie je Scania s trhovým podielom 18,72 %, druhé Volvo (17,73 %) a tretí Mercedes-Benz (13,79 %.)

TASR

Známi Košičania na cestách

Členka činohry Štátneho divadla, herečka Soňa Petrillová, mení auto každé tri roky

Keď potrebuje ísť rýchlo, počúva v rádiu dopravný servis

Členka činohry Štátneho divadla, herečka Soňa Petrillová začínala zbierať svoje prvé vodičské skúsenosti ešte pred tým, než mala 18 rokov. "Už v roku 1992 som si urobila vodičský preukaz na malý motocykel. Po dosiahnutí ´osemnástky´ prišlo na rad auto. Moje prvé bol Peugeot 205 - nikdy naň nezabudnem. Môj kamarát ho o pol roka na to ´oprel´ o brezu na Ružíne...," spomenula si S. Petrillová so smiechom.

Na svoje vodičské začiatky s motorkou si tiež spomína s úsmevom na tvári. "Otec mi daroval svojho strieborného Simsona, ktorého sme šli prvýkrát prevetrať s mojou spolužiačkou Ivetou. Už pri vyberaní z garáže sa mi podarilo odbiť spätné zrkadlo. A v tomto duchu som pokračovala ďalej. S autom mi to šlo o mnoho lepšie. Postrachom bol pre mňa iba kruhový objazd na Moldavskej, ale po týždni som sa už cítila ako ryba vo vode."

Dnes sa za volantom cíti skvele, určite nepatrí medzi pomalé vodičky. "Ak máte skutočne veľa práce a raz do týždňa musíte cestovať do Banskej Bystrice a po dabingu naspäť, je jasné, že si pustíte dopravný servis a šiniete si to, čo okolnosti dajú. Jazdím už dlho na to, aby som poznala svoje schopnosti a nikdy sa nepreceňujem. Nepotrebujem sebe ani iným nič dokazovať. Nikdy nezabúdam, že na následky havárií, zahynie ročne viac ľudí ako na následky civilizačných chorôb a ja si život vážim."

S. Petrilová sa dokonca priznala, že občas si zanadáva - tak ako muži - na ženy za volantom. "Aj ja na nich nadávam. Jazda 110-tkou po meste je však tiež na zamyslenie, však páni? Myslím, že to nie je ani tak o miere zručnosti, ako o zodpovednosti. Občas si zanadávam aj na iných šoférov, ktorí mi ´vlezú´ do cesty. Dávať zvýšený pozor na autá so značkami PO, RS, RV a ani KS nie je na zahodenie. Nadávam aj na naše cesty, pri ktorých nemožno v žiadnom prípade hovoriť o kvalite..."

S. Petrillová má to šťastie, že pokút na svojom konte má naozaj iba málo. "Pokuty dostávam veľmi zriedka -

alebo som slušný vodič, alebo nemám šťastie na hliadky. Nikdy si nezabudnem vypočuť dopravný servis v našich rádiách. Pre jedno nemenované rádio som dokonca nahovorila "jingle" na túto reláciu."

Dnes S. Petrillová mení svojho štvorkolesového miláčika každé tri roky. "Keďže to robievam takto, tak som autám prestala dávať aj mená, aby sa mi s nimi ľahšie lúčilo. Ale moje prvé dve autíčka mená mali. Čo sa týka starostlivosti, starám sa o ich čistotu, hlavne na interiéri si nechávam záležať, čo sa v tomto období úspešne darí mariť môjmu štvornohému kamarátovi. Všetko ostatné nechávam na odborníkov. Viem doliať nemrznúcu kvapalinu a tam moje schopnosti končia."

Aby bolo S. Petrillovej za volantom veselo, rada si pri jazde autom pripomína obľúbený vtip. "Chcel by som zomrieť ako môj strýko, v pohode, v spánku, nie ako všetci ostatní, ktorí v tom aute kričali od strachu...," dodala herečka s úsmevom.

kid

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 027
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 369
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 168
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 529
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 543
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 254
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 195
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 885
  1. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  2. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  3. Viktor Pamula: Branislav nemá Krála, má iba šaša
  4. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych
  5. Ivan Mlynár: Generálske šťastie Branislava Zuriana.
  6. Viktor Pamula: Prečo je revizionuzmus nebezpečný
  7. Martin Eštočák: ŠOKUJÚCE: PREŠOV - V Deň odvolania podpísal zmluvu na takmer 1 Milión eur z Vašich peňazí
  8. Martin Eštočák: Podpíšte petíciu: V máji odovzdávame žiadosť za vrátenie 10-minútového lístka a lacnejšiu MHD v Prešove
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 29 961
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 22 515
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 13 600
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 103
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 6 766
  6. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 415
  7. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 4 757
  8. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy) 4 115
  1. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  2. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  3. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  4. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  5. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  6. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
  7. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu
  8. Věra Tepličková: Už aj ty... Kéry?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  2. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  3. Viktor Pamula: Branislav nemá Krála, má iba šaša
  4. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych
  5. Ivan Mlynár: Generálske šťastie Branislava Zuriana.
  6. Viktor Pamula: Prečo je revizionuzmus nebezpečný
  7. Martin Eštočák: ŠOKUJÚCE: PREŠOV - V Deň odvolania podpísal zmluvu na takmer 1 Milión eur z Vašich peňazí
  8. Martin Eštočák: Podpíšte petíciu: V máji odovzdávame žiadosť za vrátenie 10-minútového lístka a lacnejšiu MHD v Prešove
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 29 961
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 22 515
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 13 600
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 103
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 6 766
  6. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 415
  7. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 4 757
  8. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy) 4 115
  1. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  2. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  3. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  4. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  5. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  6. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
  7. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu
  8. Věra Tepličková: Už aj ty... Kéry?

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu