Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 29. júl, 2021 | Meniny má MartaKrížovkyKrížovky

Havarované lietadlo An-24 asi nemalo zapnuté varovanie

Bratislava - Vojenské lietadlo An-24, v ktorom pred mesiacom zahynulo 42 ľudí vracajúcich sa z misie v Kosove, nemalo s najväčšou pravdepodobnosťou

na rádiovom výškomere zapnuté varovanie pred nebezpečným priblížením sa k terénu.

Reportérom Slovenskej televízie to potvrdilo ministerstvo obrany. Práve to, že výškomer pilotov nevaroval, mohlo byť jednou z príčin, prečo si jeho posádka nevšimla kopec a so strojom narazila do vrcholkov stromov. Bývalý šéf armádneho letectva Jozef Pivarči tvrdí, že zapnutie varovania na rádiovýškomere je "priamo nariadené v pracovných postupoch posádok dopravných lietadiel". Ak ho posádka nezapla, je podľa Pivarčiho nepochopiteľné, a zrejme tak porušila predpísané pravidlá.

Skryť Vypnúť reklamu

Z výpovedí odborníkov vyplýva, že lietadlo nenarazilo priamo do kopca, ale sa v rýchlosti okolo 220 kilometrov za hodinu dotklo stromov, ktoré ho spomalili, a zrútilo sa. Antonovu chýbalo len niekoľko metrov, aby stromy minul. Pokiaľ by na mieste nebol les, nad kopcom by zrejme preletelo.

Jednou z najdôležitejších otázok vyšetrovania je, prečo piloti nezbadali kopec. Podľa informácií Reportérov STV malo lietadlo v čase nehody vysunutý podvozok. Práve pri vysunutých kolesách sa však nos Antonova zdvihne, čo zhoršuje výhľad z kabíny. Vrchol kopca tak mohol byť mimo zorného uhla posádky a nevaroval ich ani rádiovýškomer.

Piloti podľa Olivera Dzvoníka, odborníka na ľudský faktor v letectve, absolvovali základný kurz zvládania krízových situácií, nie však cvičenie v simulátoroch, ktoré je pre civilných pilotov povinné.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa rôznych výpovedí expertov sa zdá verzia, že pád lietadla spôsobila chyba pilotov, ako najpravdepodobnejšia. Technické príčiny už totiž ľudia z vyšetrovacej komisie vylúčili a ani počasie na mieste nebolo zlé.

Nehoda sa stala nad posledným vyšším kopcom pred košickým letiskom. Posádka Antonova krátko pred tragédiou prebrala navigáciu letu do svojej zodpovednosti. Spôsob "pristátia za vidu" bol v tomto prípade štandardný, povedal skúsený dopravný pilot, ktorý nad miestom nehody letel už niekoľkokrát. Podľa letca nad miestom nešťastia posádky často radšej zvolia relatívne prudké klesanie, aby stihli pristáť a nemuseli absolvovať okruh predlžujúci let o zhruba 10 minút. Ani vysunutie podvozku v týchto miestach nie je ničím neobvyklé, povedal.

Skryť Vypnúť reklamu

Vyšetrovanie najtragickejšej leteckej nehody na Slovensku v posledných desaťročiach ešte nie je oficiálne ukončené. Jeho výsledky zrejme budú známe až o niekoľko týždňov.

Ako funguje rádiový výškomer

Na ukazovateli prístroja, ktorý meria výšku lietadla nad terénom, sa nastavuje hodnota a pokiaľ pod ňu stroj klesne, posádku upozorní hlasným zvukovým signálom. Varovanie sa obvykle nastavuje na 100 metrov nad terénom. Išlo o jediný prístroj na palube, ktorý by mohol pilotov takýmto spôsobom varovať, že sa blíži náraz. Lietadlo totiž nemalo namontovaný dôležitý protikolízny systém EGPWS, ktorý je povinnou výbavou civilných dopravných lietadiel kategórie An-24. Antonov ako vojenský stroj však túto povinnosť nemal, a pri jeho poslednej modernizácii EGPWS do lietadla nedali.

(knm)

Milan Vanga: Nepotrdila sa príčinná súvislosť

"Čo sa týka rádiovýškomeru, isté veci z vyšetrovania nasvedčujú tomu, že tento prístroj skutočne nastavený nebol tak, ako mal byť. Treba však jasne naformulovať aj to, že nastavenie rádiovýškomera nemôže byť považované za príčinu nehody lietadla, doteraz nebola potvrdená súvislosť," povedal nám včera na margo informácií o rádiovýškomere hovorca Ozbrojených síl (OS) SR Milan Vanga. "Všetko môžu potvrdiť alebo vyvrátiť výsledky technických expertíz, ktoré ešte stále robia v košickom vojenskom leteckom skúšobnom a technickom ústave. K údajne vysunutému podvozku pred haváriou môžem povedať len toľko, že táto informácia nám zatiaľ nebola oficiálne poskytnutá, ani potvrdená."

Podľa M. Vangu vyšetrovatelia majú snahu čo najpresnejšie nehodu vyšetriť a nechcú zavádzať čiastkovými informáciami.

"Neprospeje to nielen vyšetrovacej komisii, ale ani pozostalým či verejnosti. Potvrdzovanie čiastkových informácií má podľa nás zavádzajúci charakter," dodal M. Vanga.

(sam)

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  2. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  3. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  4. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  5. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  1. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  2. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  3. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  6. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  8. Keď ekológia spája
  9. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  10. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 11 401
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 137
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 404
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 313
  5. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 130
  6. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 2 923
  7. Od Česka až po Jadran 2 922
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 836
  9. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 2 695
  10. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 2 452
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Karpatské bukové pralesy sú cezhraničným svetovým dedičstvom.

Korčok: Zápis ukončil snahy zabezpečiť adekvátnu ochranu území.


SITA 22m
Zuzana Rehák Štefečeková dnes ide finále trap žien na OH Tokio 2020 / 2021 LIVE.

Sledujte s nami ONLINE prenos z finále športovej streľby.


Sportnet 5 h
Tu by mal stáť nový skatepark. Ak však kraj uspeje s plánom kongresového centra, bude hľadať iné miesto.

Plán župana môže zrušiť kongresové centrum.


10 h
Územie nikoho leží vo frekventovanej časti medzi dvomi sídliskami.

Štvrť môže vyrásť na miliónových pozemkoch akadémie vied.


10 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Slovenská strelkyňa Zuzana Rehák Štefečeková sa teší na pódiu zo zisku zlatej medaily.

Zuzana Rehák Štefečeková vyhrala na olympiáde trap.


Boris Vanya 2 h
Slovenská strelkyňa Zuzana Rehák Štefečeková (uprostred) sa teší zo zisku zlatej medaily.

Sledujte dianie z olympiády s nami.


Sportnet 10 h
Očkovanie proti ochoreniu Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 392-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 536 obetí.


a 4 ďalší 10 h

Deťom nepatria do rúk zápalky, nedospelým občanom referendum.


Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop