Príčinou je, že pokiaľ poslanci KSK odklepli pre SAD dotáciu na vykrytie strát verejnej dopravy vo výške 88,2 milióna (teda o takmer štyri milióny menej ako v roku prechádzajúcom), SAD požaduje 157 miliónov.
Aj keď sú na programe ďalšie rozhovory, disproporcia bude mať vážne následky pre cestujúcich. "Situácia je napätá. My máme svoje finančné možnosti, ktoré nás nepustia. Preto momentálne do úvahy prichádzajú tri alternatívy. Prvou je, že sa zvýši cestovné, hovorí sa o rušení zliav, ako aj o redukcii spojov," vysvetlil vedúci odboru dopravy Košického samosprávneho kraja Ing. Michal Iľko (na snímke na titulnej strane). Zároveň dodáva, že aj tých 88,2 milióna je vzhľadom na finančné možnosti KSK v súvislosti s dopravou veľa: "Oni majú vysoké požiadavky, my nemáme peniaze a nedokážeme vykryť stratu SAD."
Podľa generálneho riaditeľa SAD Košice Ľubomíra Geršiho sa za také peniaze, aké navrhuje KSK, prímestská doprava robiť nedá. "Nedohodli sme sa. Pobavili sme sa o našom návrhu a prízvukovali, že suma 88 miliónov z KSK je pre nás neprijateľná."
SAD je ochotná dotovať prímestskú dopravu z iných zdrojov v prípade, že bude mať istotu, že hoci aj o niekoľko mesiacov dostane peniaze, ktoré požaduje. Naproti tomu KSK síce rokovať chce, ale len o lacnejších alternatívach. "Problémom je, že samosprávne kraje suplujú sociálnu politiku štátu. Rôzne zľavy nedokážeme pokryť. Riešením teda bude kombinácia spomínaných nelichotivých krokov. Siahne sa na cestovné, zľavy aj početnosť spojov. Teraz zvažujeme, či zdražieť cestovné ihneď, alebo od polovice roka. Ak to však bude potom, pôjde o dvojnásobne dramatickú situáciu, lebo sa urobia radikálnejšie kroky. Budeme potrebovať vykryť ročné straty za šesť mesiacov. Zmena musí prísť čo najskôr," vysvetlil Michal Iľko.
Hoci KSK hľadá možnosti aj vo zvyšovaní cestovného, SAD sa tomu bráni, najavo však dáva rušenie spojov. Konečné slovo bude mať samosprávny kraj, ktorý má tieto právomoci. "My to iniciovať nebudeme, no nevylučujem zvýšenie cien. Zvyšovanie cestovného pre nás nie je cestou, lebo ak sa zvýši o desať percent cena, neznamená to také isté zvýšenie výnosov. Dôjde k poklesu cestujúcich a táto doprava sa pochová sama. Chceme sa dohodnúť, kompromisy by sme však robili veľmi neradi, už ich bolo dosť. Musia hľadať zdroje," kontruje Ľ. Gerši.
Momentálne beží prímestská doprava ešte na základe minuloročnej zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme. Tá platí dovtedy, kým nebude uzavretá nová. Každým dňom však SAD rastie strata. Prečo však požaduje až 157 miliónov? "Rátame aj s inováciou vozového parku. Radi by sme obnovili desatinu autobusov, čo je 28 vozov pre prímestskú dopravu. Tie, ktoré používame, sú staré, majú aj 14 rokov a vzhľadom na bezpečnosť a kvalitu je nutná razantná zmena. Nám nejde o to, aby nám VÚC dala peniaze na nákup autobusov, peniaze sa dnes dajú zohnať z rôznych zdrojov, ale musia nám to uznať ako oprávnený náklad," dodal Ľ. Gerši.
Cestovné teda porastie, percento zvýšenia je však ešte neznáme. Na najbližšom stretnutí oboch strán by sa mali dohodnúť na tom, ako vážne sa zmeny dotknú cestujúcich.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári