Automoblika Škoda Auto predala vlani na celom svete
492 111 kusov automobilov, z toho na Slovensku 19 777
Cenu Škody Roomster zverejnia až na ženevskom autosalóne
Škoda Auto pred niekoľkými dňami ukázala nový model Roomster. Auto odvážne vybočuje z obvyklých predstáv o tom, ako má osobné vozidlo vyzerať. Výrazne sa líši aj od toho, aké autá dnes Škoda vyrába.
Roomster má najbližšie k fabii, ale inak je to samostatný modelový rad, nie iba variácia na iné auto. Kúpiť ho bude možné tento rok v lete za cenu medzi fabiou a octaviou, v základnej verzii teda odhadom asi 350 000 Kč, čo je v prepočte približne 459 000 Sk. "Ceny zverejníme 28. februára o štvrť na štyri," povedal predseda predstavenstva Škody Fred Kappler a zvedavcov odkázal na ženevský autosalón, kde roomster ukážu svetu. Pretože sa bude vyrábať v menšej sérii okolo 100 000 vozidiel ročne, nie je možné ísť s cenou nižšie. Automobilka však verí, že nadchne dosť ľudí ochotných priplatiť si za svojrázne vozidlo.
Roomster má okrúhlejšiu masku, ktorú zdedia aj ďalšie vozidlá Škoda. Vpredu sa od normálnych vozidiel v zásade ničím nelíši. Vodič aj spolujazdec majú vo vnútri asi rovnaké miesto ako vo fabii, viac priestoru je nad hlavou. Strecha je navonok veľmi výrazná a viac zasahuje do čelného skla. To nové začína tam, kde končia predné dvere a sedačky. Auto rastie do výšky aj do dĺžky. Zadné bočné okná začínajú nižšie, takže je nezvykle dobre vidieť von i dovnútra. Vzadu sú tri samostatné sedadlá, ktorá sa dajú posúvať dopredu alebo dozadu až o 15 centimetrov. Jednoduchým zákrokom ich možno celé vybrať a dozadu postaviť napríklad bicykle. Vzadu sú praktické veľké dvere. Roomster je krížencom malého auta a dodávky, čomu zodpovedá aj originálny tvar karosérie. "Postavili sme auto dvoch tvárí," vysvetľoval hlavný autor roomsteru dizajnér Thomas Ingenlath.
Kvôli roomsteru sa zväčšila továreň v Kvasinách, kde sa vyrába aj superb. Po roomsteri príde nová fabia, potom superb a potom malý džíp Yeti. Škoda chce rásť na Východe a jej šéf Detlef Wittig povedal, že si časom vie predstaviť ročnú výrobu až jedného milióna áut.
Automobilka Škoda Auto predala v roku 2005 na Slovensku 19 777 nových vozidiel Škoda, čím importér dosiahol trhový podiel 27,74 %. V kategórii N1 mladoboleslavská značka oslovila 2 557 zákazníkov a obsadila tak s trhovým podielom 17,78 % prvé miesto medzi slovenskými importérmi ľahkých úžitkových vozidiel. Najmä model Škoda Octavia si na Slovensku vybralo o 10 % zákazníkov viac, než minulý rok. Celkové registrácie modelu Octavia dosiahli hodnotu 6 358 kusov. V Česku sa zaregistrovalo 64 561 nových vozidiel Škoda, o 5 % viac ako v roku 2004, v absolútnom vyjadrení viac o 3 257 áut.
Automobilka dodala v roku 2005 zákazníkom na takmer 90 trhoch na svete spolu 492 111 áut modelových radov Fabia, Octavia (nová Octavia a Octavia Tour) a Superb a dosiahla tak medziročný nárast o 9 %. Najpredávanejším modelovým radom je Fabia, ktorej sa predalo 236 698 kusov, kým v roku 2004 to bolo 247 600 kusov. Tesne za ňou sa umiestnil modelový rad Octavia s počtom 233 322 na celom svete predaných áut, pričom v roku 2004 ich bolo 181 683. Škodu Superb si kúpilo 22 091 zákazníkov, kým v roku 2004 bol ich počet 22 392.
V západnej Európe sa predaj vozidiel Škoda zvýšil o 14,8 % na celkových 276 216 áut. Najúspešnejšími trhmi sa stali Nemecko, Veľká Británia a Španielsko, kde Škoda rovnako výrazne posilnila trhový podiel a dosiahla nové predajné rekordy. V Nemecku si vozidlá Škoda kúpilo 102 216 zákazníkov, medziročne o 5,9 % viac, čo zodpovedá trhovému podielu 3,1 %. Vo Veľkej Británii sa predalo 38 294 vozidiel Škoda, čo je medziročne viac o 11,9 %, a v Španielsku 21 700, o 30,7 % viac ako v roku 2004.
V strednej a východnej Európe zaznamenala Škoda Auto tiež nárast vďaka 185 713 predaným vozidlám. Prvýkrát v histórii sa Škoda stala najpredávanejšou značkou v Poľsku, kde získala takmer 12-% podiel na trhu. Lídrom na trhu je Škoda okrem Česka a Slovenska aj v Poľsku, Bulharsku a Bosne a Hercegovine. Medzi veľmi úspešné trhy patrí Maďarsko, kde získala Škoda 9-% trhový podiel s 18 130 predanými vozidlami, čo je medziročný nárast o 4,5 %.
V Ázii a v zámorí predala Škoda Auto 30 182 vozidiel (+9,3%). Najväčší podiel na tom má India (8 951 vozidiel), Turecko (7 261 vozidiel) a Izrael (2 900 vozidiel).
TASR
EP schválil pravidlá pre vodičov z povolania
Povinné odpočinky i kontroly
Európsky parlament schválil smernicu o európskych právnych predpisoch týkajúcich sa pracovného času vodičov z povolania a zlepšenia kontroly nákladných áut, kamiónov a autobusov. Pre tieto druhy vozidiel preto od 1. mája vniká povinnosť používania digitálnych tachografov.
Smernica stanovuje minimálne 11-hodinovú dobu odpočinku, ktorú možno rozdeliť do dvoch častí, pričom prvá musí trvať najmenej 3 hodiny (h) a druhá minimálne 9 h bez prerušenia. Čas presunu do práce nemožno považovať za obdobie odpočinku alebo prestávku. Vodiči musia mať po každých 4,5 h prestávku v trvaní minimálne 45 minút.
Doba šoférovania počas jedného dňa nesmie prevýšiť 9 h - maximálne dvakrát do týždňa je však možné predĺženie na 10 h - a počas 1 týždňa nesmie prekročiť 56 h alebo 90 h ako doba šoférovania zrátaná počas 2 po sebe nasledujúcich týždňov. Ďalšou zmenou je povinný odpočinok v trvaní najmenej 45 po sebe nasledujúcich hodín každé 2 týždne.
Všetky členské štáty musia zvýšiť počet kontrol na najmenej 2 % pracovných dní vodičov od roku 2008 a na minimálne 3 % od roku 2010, pričom 15 % bude pripadať na kontroly na cestách a minimálne 30 % na kontroly v priestoroch dopravnej spoločnosti. Od roku 2008 dôjde k zvýšeniu na 30, resp. 50 %.
Hoci Rada EÚ trvala na tom, aby tresty za porušovanie predpisov zostali v kompetencii jednotlivých štátov, napokon súhlasila s EP na zostavení spoločného európskeho zoznamu priestupkov. Za vážne porušenie predpisov sa bude považovať napr. prekročenie maximálneho povoleného denného, 6-denného a dvojtýždňového limitu šoférovania o 20 %, skrátenie minimálnej stanovenej dennej alebo týždennej doby odpočinku najmenej o 20 %, skrátenie minimálnej stanovenej prestávky najmenej o 33 %, či používanie tachografov, ktoré nezodpovedajú daným požiadavkám.
TASR
Postihy za vedenie vozidla v opilosti
Od 15 tisíc Sk po väzenie
Niekoľko našich čitateľov sa na nás obrátilo s otákou, aké sú postihy pre vodiča za vedenie vozidla pod vplyvom alkoholu. O odpoveď sme požiadali Mgr. Vladimíra Gemelu, hovorcu Prezídia Policajného zboru SR.
"Priestupku sa dopustí ten, kto vedie vozidlo v stave vylučujúcom spôsobilosť viesť motorové vozidlo, ktorý si privodil požitím alkoholického nápoja alebo užitím inej návykovej látky." Za tento priestupok možno uložiť pokutu do 15 000 Sk a zákaz činnosti do dvoch rokov.
"Trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky sa dopustí ten, kto vykonáva v stave vylučujúcom spôsobilosť, ktorý si privodil vplyvom návykovej látky, zamestnanie alebo inú činnosť, pri ktorých by mohol ohroziť život alebo zdravie ľudí alebo spôsobiť značnú škodu na majetku." Ak spôsobí takým činom, čo aj z nedbanlivosti, inému ublíženie na zdraví alebo väčšiu škodu na cudzom majetku, alebo iný závažný následok, potresce sa odňatím slobody až na jeden rok alebo zákazom činnosti alebo peňažným trestom.
Stav vylučujúci spôsobilosť: viac ako 0,48 mg/l, čiže viac ako 1 promile. Väčšia škoda: viac ako 20 násobok minimálnej mzdy.
Ako Mgr. Gemela dodal, podľa oficiálneho názoru Prezídia PZ policajti nemajú oprávnenie pokutovať poslancov NR SR za dopravné priestupky.
rob
Dekan Leteckej fakulty TU v Košiciach doc. RNDr. František Olejník, PhD. najazdil milión kilometrov bez pokuty
V krízových situáciách nestráca rozvahu a nepanikári
Tak ako väčšinu mladých chlapcov, aj Františka Olejníka fascinovala rýchlosť. Potom, ako v sedemnástich zložil skúšky z vodičského preukazu na motorku, otec ku kúpil prvého "pioniera". Vekom rástli nároky a na rad prišli veľké "čezety". "Motorky ma zaujímajú dodnes. Dokonca ešte uvažujem, v mojom veku opovážlivo, že si na jednu sezónu zaobstarám "harleyku". Je to imidžovka, ale myslím si, že vyhovuje aj starším pánom," prezrádza dekan Leteckej fakulty TU v Košiciach.
Jeho prvým autom bola Škoda 105 L a ako väčšinou všetky prvé veci v živote, mal ju najradšej. Dnes košické ulice brázdi špičkovým AUDI 1.9 TDi, s ktorým je veľmi spokojný. Muži majú veľa snov a jedným z nich je aj ten o vysnívanom aute... "Mám taký resecistický, nereálny sen. Vždy som hovoril, že raz chcem mať červené Ferrari." Počas svojej vodičskej kariéry vystriedal deväť áut a neobišli ho ani dopravné nehody. "Mám veľmi dobrého strážneho anjela. V krízových situáciách nestrácam rozvahu a nepanikárim. Neviem o žiadnej nehode, ktorá by bola z mojej viny."
Kurióznu nehodu mal už dávnejšie, keď jazdil s Renaultom 21. "Išiel som v kolóne 60 až 70-tkou z Trenčína do Bratislavy. Predo mnou poľské auto prudko zabrzdilo, pretože odbočovalo do poľa. Mne sa ubrzdiť tesne tesne za ním podarilo, ale nie autu za mnou. Škodovka s prívesným vozíkom naloženým doskami, vpálila do mňa bez brzdnej dráhy." Vodič škodovky, starý 70-ročný pán už nemal reakcie ako za mlada, sa ocitol v kufri renaulta a jeho dosky na zadnom sedadle. "Nič sa mu nestalo. Keby bola jeho rýchlosť o 20 km vyššia, tak by boli preleteli aj cezo mňa."
Najnepríjemnejšiu kolíziu mal F. Olejník vlani. Z bočnej cesty mu vodič Škody Favorit nedal prednosť a autá skončili v sebe. "Nafúkol sa mi airbag prvýkrát v živote, zaprášil ma a zachránil. Avšak ochranné pomôcky v tom druhom aute neboli žiadne. Volal som záchranku, políciu, ťahal som ich vonku z auta a oživoval. Nakoniec to dopadlo dobre a všetci sa po nemocničnom liečení uzdravili."
Považuje sa za rýchleho ale bezpečného šoféra. Tak ho hodnotia aj jeho spolujazdci. Podľa neho, nie je dôležitá rýchlosť jazdenia, ale spôsob jej ovládania. "Každý šofér má iné možnosti i schopnosti, niekto je pri stovke doma a niekto s vypleštenými očami na prednom skle a nevie čo má robiť." Za mladších čias s kamarátmi súperil o lepší čas na trase z Košíc do Bratislavy, zvládol ju za necelé tri hodiny. Teraz mu trvá o necelú hodinu viac.
S pokutami za prekročenie rýchlosti problémy nemá, hoci najazdil už milión kilometrov. "Nikdy som sa nevyhýbal pokute, lebo som doteraz žiadnu neplatil. Samozrejme je to aj o šťastí, ale okrem rýchlosti neporušujem nijaký iný predpis."
F. Olejník sa považuje za kľudného šoféra, ktorého vie "vytočiť" len frajerovanie neschopných vodičov, ktorí ohrozujú iných. V tom momente si na "majstrov sveta" aj ponadáva. "Uvedomujem si však, že keď jazdím, som súčasťou systému tvoreného cestou, autami rôzneho typu, vodičmi rôznych schopností a vlastností. Ja sa systému musím prispôsobiť a nie on mne."
Andrea BOŽINOVSKÁ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári