štandardným prostriedkom komunikácie a nevyhnutným pracovným nástrojom. Žiadny iný komunikačný prostriedok neposkytuje také možnosti komunikácie, ako práve internet. Internet ako jeden z dôležitých komunikačných prostriedkov medzi daňovou správou a verejnosťou vybudovala daňová správa ako portál www.drsr.sk, ktorý je jednotným vstupným bodom pre poskytované informácie, elektronickú komunikáciu a elektronické služby.
Informácie a služby, poskytované používateľom portálu, je možné rozdeliť do dvoch základných skupín:
- informácie a služby poskytované všetkým užívateľom,
- ďalšie informácie a služby, poskytované len autorizovaným užívateľom.
Pre všetkých užívateľov portálu sú určené rôzne všeobecné informácie, ale aj informácie odborné a niektoré služby. Ide najmä o :
- informácie o štruktúre a činnosti daňovej správy,
- informácie k problematike jednotlivých druhov daní, napr. pokyny, brožúry, letáky, odpovede na dopyty daňových subjektov a iné informačné materiály vydané DR SR,
- prístup k rôznym prehľadom a zoznamom,
- prístup k aplikáciám uľahčujúcim prácu daňového subjektu, napr. účty štátnych príjmov, daňová kalkulačka, daňový kalendár, zisťovanie miestnej príslušnosti a pod.
- overenie IČ v SR, overenie IČ v EU,
- možnosť podania dopytu priamo cez portál daňovej správy,
- možnosť vytlačenia daňového tlačiva, alebo u nasledovných tlačív aj
možnosť ich vyplnenia na internete s kontrolou správnosti:
1.) Daňové priznanie k dani z pridanej hodnoty
2.)Súhrnný výkaz pre daň z pridanej hodnoty
3.) Daňové priznanie k dani z príjmov - právnické osoby
4.) Daňové priznanie k dani z príjmov - fyzické osoby typ A a typ B
5.) Tlačivá k dani z príjmov zo závislej činnosti
6.) Daňové priznanie k dani z motorových vozidiel
7.) Účtovné výkazy v jednoduchom účtovníctve (Úč FO 1-01, Úč FO 2-01)
8.) Účtovné výkazy v podvojnom účtovníctve ( Úč POD 1-01, Úč POD 2-01)
Ďalšie elektronické služby sú v súlade s platnou legislatívou dostupné len autorizovaným užívateľom. Autorizovaným užívateľom elektronických služieb môže byť daňový subjekt, alebo jeho zástupca na základe:
a) registrácie, pozostávajúcej z nasledovných krokov:
- vyplnenie registračného formulára nachádzajúceho sa na portáli, ktorý obsahuje predovšetkým identifikačné údaje o budúcom autorizovanom používateľovi
- predloženie registračného formulára používateľa miestne príslušnému správcovi dane na autorizáciu daňového subjektu
b) autorizácie na miestne príslušnom daňovom úrade:
- predloženie dokladov potvrdzujúcich identifikáciu daňového subjektu na miestne príslušnom daňovom úrade
Detailný postup registrácie, autorizácie a samotného využívania autorizovaných služieb spolu s technickými podmienkami nájdu daňové subjekty v Používateľskej príručke pre autorizované elektronické služby uverejnenej na www.drsr.sk v časti Registrácia, alebo prostredníctvom e-mail: callcentrumdrsr.sk, tel. číslo: 048/4393 372, 330, 382, 335.
V súčasnosti sú autorizovaným používateľom dostupné nasledovné elektronické služby:
- Zoznam daní (poskytuje prehľad daní, na ktoré je daňový subjekt evidovaný),
- Dokumenty daňového subjektu (poskytuje prehľad dokumentov podaných daňovým subjektom na daňový úrad),
- Dokumenty daňového úradu (poskytuje prehľad dokumentov vystavených daňovým úradom pre daňový subjekt),
- Podanie dokumentov (umožňuje elektronické podávanie daňových dokumentov),
- podávanie písomností so zaručeným elektronickým podpisom (potreba obstarania kvalifikovaného certifikátu pre zaručený elektronický podpis od akreditovanej certifikačnej autority www.caevpu.sk, www.psca.sk, www.dtca.sk)
- podávanie písomností bez zaručeného elektronického podpisu (potreba uzatvorenia Dohody o spôsobe doručovania písomností doručovaných elektronickými prostriedkami, ktoré nebudú podpísané zaručeným elektronickým podpisom uzavretej podľa § 20 ods.8 zákona č. 511/1992 Zb. v znení neskorších predpisov so správcom dane a povinnosť do piatich pracovných dní odo dňa elektronického podania dokumentu doručiť v písomnej forme prvú stranu doručenej písomnosti a Vyhlásenie o podaní písomnosti elektronickou formou.)
V súčasnosti je možné podať elektronicky nasledovné daňové dokumenty:
- Daňové priznanie k dani z pridanej hodnoty
- Súhrnný výkaz pre daň z pridanej hodnoty
- Daňové priznanie k dani z príjmov právnické osoby
- Daňové priznanie k dani z príjmov fyzické osoby typ A a typ B
- Tlačivá k dani z príjmov zo závislej činnosti
- Daňové priznanie k dani z motorových vozidiel
- Súvaha Úč POD 1 01
- Výkaz ziskov a strát Úč POD 2 - 01
- Výkaz o príjmoch a výdavkoch Úč FO 1 01
- Výkaz o majetku a záväzkoch Úč FO 2 01
- Správa práv daňového subjektu (pridelenie, príp. odobratie prístupových práv iným osobám, napr. zamestnanci).
Výhody využívania autorizovaných elektronických služieb dávajú odpoveď na otázku prečo komunikovať s daňovou správou elektronicky. Ide najmä o:
- získanie prehľadu o dokumentoch z písomného styku medzi daňovým subjektom a miestne príslušným správcom dane,
- nový a zároveň atraktívny spôsob podania daňových dokumentov bez viazanosti subjektu na jeho využitie,
- modernú a bezpečnú formu komunikácie, ktorej uplatnenie je možné v stále sa rozširujúcom okruhu subjektov a organizácií,
- úsporu času pri komunikácii s daňovou správou,
- okamžitú spätnú väzbu poskytujúcu informácie o úspešnosti realizovaného elektronického podania dokumentu a o akceptovaní resp. neakceptovaní tohto podania,
- postupné rozširovanie autorizovaných elektronických služieb ako aj dokumentov, ktoré je možné elektronicky podať.
(Zdroj: Ing. Anna Jurišová, ved. odd. metodiky daní a služieb, p DR SR Košice)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári