Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 26. júl, 2021 | Meniny má Anna, HanaKrížovkyKrížovky

Dopravcovia stále čakajú na rozbory vzoriek zamŕzajúcej nafty

Košice - Autobusoví dopravcovia stále čakajú na rozbory vzoriek nafty, ktorá im počas nedávnych tuhch mrazv narobila veľké problémy. Zamŕzala im

totiž aj tzv. zimná nafta, pritom podľa výrobcov mala vydržať aj extrémne nízke teploty. Aj preto sa Slovenská autobusová doprava - Košická dopravná spoločnosť (SAD-KDS) rozhodla, že bude naftu reklamovať. Utrpela totiž straty, ktoré sa budú pohybovať v tisícoch korún.

"Vzorku nafty sme poslali na rozbor. Mali sme veľké náklady s odťahovaním autobusov, ľudí sme nevozili, tržby neboli. Musíme teda urobiť potrebné opatrenia, zatiaľ však neviem povedať, či budeme od dodávateľa vymáhať aj ušlý zisk. Uvidíme, ako sa to všetko uzavrie," povedala nám vedúca Odboru prímestskej dopravy SAD Eva Čermáková.

Skryť Vypnúť reklamu

v SAD sa modlia, aby sa problémy so silnými mrazmi nezopakovali. "Len to nie," vraví Čermáková a dodala, že "máme zimnú naftu do mínus 20 stupňov. Aj napriek tomu, že toľko nebolo, nafta zamŕzala. Vinu má sčasti aj staršia technika, ale nafta by to mala vydržať".

Vodiči SAD mali so štartovaním autobusov poriadne problémy.

"Opakuje sa to každý rok, vždy, keď klesne teplota hlboko pod nulu. Na vine je nekvalitná nafta, ale aj stav autobusov," vyjadril sa jeden z nich.

Doplnil ho ďalší, ktorý sa s naštartovaním autobusu trápil v kritických dňoch aj 2,5 hodiny.

"Je to kolotoč, ktorý neviete, aký úžitok prinesie. Batérie z dvoch autobusov sme skoro vybili, kým to naskočilo," uviedol vodič Karol Just.

Skryť Vypnúť reklamu

"Voz som pretáčal aj v noci, ináč by nešiel. Veľa autobusov nenatočilo, nekvalitná zmes. Nemrznúca zamrzla, slabá bola. Neviem, kde je chyba, treba sa trochu postarať, aby to išlo," myslí si ďalší vodič Ján Vangor.

Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) mal taktiež problémy s naftou a vzduchovým systémom.V jeden deň nechodila štvrtina spojov, štyridsať ich štrajkovalo.

"Autobusy mali problém, lebo nafta kašovatela. Nevieme, akú to nakupujú," hundrali vodiči.

DPMK zareagoval okamžite a objednal ešte kvalitnejšiu naftu, ktorá garantuje funkčnosť do mínus 33 stupňov. Znamená to však výšenie nákladov o korunu na každý liter. Technický riaditeľ Ing. Juraj Krempaský tvrdí, že naftu sa reklamovať neoplatí.

"My, čo robíme s dopravou už roky, s tým máme skúsenosti. Je to strata času, nič by sme nevysúdili. Aj nafta, ktorá je garantovaná do mínus 23 stupňov, reálne vydrží len mínus 18. Začne kašovatieť, urobia sa malé kryštáliky, a keď vchádza do vstrekovačov, robí problémy. Tie sme nemali len s naftou, ale nám ich spôsobovali hlavne vzduchové systémy, ktoré zamŕzali," vysvetlil a dodal, že DPMK musí hlavne promptne reagovať na zmeny predpovede počasia.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa vedúceho odboru komunálneho rozvoja na košickom magistráte Ing. Ladislava Falata bude mesto iniciovať preverenie problému. "Mrznúcou naftou sa bude zaoberať Dozorná rada DPMK, ktorá skúma hospodárenie podniku. Na základe záveru šetrenia budú prijaté opatrenia."

Z dvesto autobusov DPMK vypravuje do ulíc 165. Spotreba stojaceho autobusu na voľnobehu predstavuje dva až dva a pol litra za hodinu. Za desať hodín teda autobus spáli minimálne dvadsať litrov nafty, čo pri cene okolo 40 Sk za liter znamená osem stovák. Ak spočítame, že mohlo ísť o 165 autobusov, suma sa vyšplhá na vyše 130-tisíc korún. Ak by tak však nerobili, do ulíc by možno nevyšiel žiaden bus.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu?
  2. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  3. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  4. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte
  5. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  8. Lenivý brunch s Muchom
  9. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  2. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  5. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  6. Lenivý brunch s Muchom
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  8. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  9. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  10. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 004
  2. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 7 277
  3. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 789
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 296
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 262
  6. Od Česka až po Jadran 3 797
  7. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú 3 478
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 082
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 013
  10. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu 2 103
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ľuboš Blaha zo Smeru (vľavo) a Marian Kotleba z ĽSNS prišli podporiť protestujúcich pred budovu Národnej rady.

Toto je rok 2021, toto je najlepší možný výsledok miliónov rokov evolúcie.


25. júl
Prezidentka Zuzana Čaputová.

Minister Lengvarský má dôveru prezidentky.


a 1 ďalší 23. júl
Nataša Holinová

Požiadavka na generálny štrajk je dôkazom zdevastovaného školstva.


1 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop