menej ako v roku 2004. Ťažiskovým zdrojom najzávažnejších pracovných úrazov bola doprava. Vodiči často podceňujú nutnosť dodržiavania doby odpočinku a pravidelných bezpečnostných prestávok pri vedení motorového vozidla. Únava za volantom spôsobuje zníženú pozornosť, mikrospánok, čoho následkom sú tragické dopravné nehody.
"Dva životy takto vyhasli za volantmi kamiónov. Obaja vodiči zahynuli v Taliansku. O život prišiel aj vodič autobusu v Mníšku nad Hnilcom, keď sa snažil uhasiť požiar v kabíne po skrate na elektroinštalácii. Otrávil sa splodinami a následne uhorel. Jeden robotník pracujúci na stavbe v Nemecku zomrel po prevrátení vysokozdvižného vozíka na nerovnom teréne. Smrteľné zranenie utrpel aj montér v Košiciach po prevrátení 31-tonového oceľového bremena. Nebolo dostatočne zaistené voči pádu," priblížil tragédie počas výkonu práce vedúci oddelenia BOZP z košického inšpektorátu Ing. Ondrej Ficeri.
Z hľadiska príčin sú na prvom mieste nedostatky osobných predpokladov a používanie nebezpečných pracovných postupov zo strany postihnutých. Všetci, ktorí prišli vlani o život boli muži vo veku od 40 do 60 rokov, jeden nad 60. Traja boli vodiči nákladnej a jeden osobnej dopravy, ďalší montážnik.
V roku 2005 riešil inšpektorát práce aj 21 ťažkých pracovných úrazov. Bolo ich o 15 menej ako rok predtým. Až ôsmi sa zranili v dopravnom prostriedku, siedmi na schodoch, rebríkoch a pri výstupoch. Aj v týchto prípadoch dominujú nebezpečné pracovné postupy zo strany postihnutých, ale aj chýbajúce alebo nedostatočné ochranné zabezpečenie.
Pri ťažkých úrazoch rovnako platí, že najčastejšie boli postihnutí vodiči motorových vozidiel a na druhom mieste stavební robotníci. Čo sa týka vekovej kategórie, úrazy utrpeli zamestnanci od 18 do 40 rokov. V 16 prípadoch to boli muži, v 5 ženy. Najviac úrazov sa koncentrovalo podľa druhu činnosti zamestnávateľských organizácií do pozemnej dopravy - 4 smrteľné, 3 ťažké, ďalej do stavebníctva - 4 ťažké a výroby kovov - 3 ťažké. Najviac udalostí sa stalo v utorok a stredu.
Zamestnávatelia nahlásili na inšpektorát 999 ostatných pracovných úrazov. Bolo to o 113 menej ako v roku 2004. Tento údaj nemusí byť presný, keďže si nie všetci plnia ohlasovaciu povinnosť. "Zo štatistiky vyplýva, že väčšina prípadov sa kumulovala do dvoch hlavných skupín, a to pracovné, prípadne cestné dopravné priestory ako zdroje pádov osôb a materiály, bremená, predmety - manipulácia s nimi. Najčastejšími príčinami vzniku ostatných pracovných úrazov boli predovšetkým nedostatky osobných predpokladov na výkon práce v čase úrazu (indispozícia, nepozornosť), bežné riziko práce a aj nebezpečné konanie postihnutých zamestnancov," dodal O. Ficeri.
Inšpektorát práce Košice vyšetroval vlani aj príčiny štyroch priemyselných havárií, pri ktorých celková priama škoda dosiahla viac ako 15 miliónov korún. Jedna udalosť bola klasifikovaná ako závažná, kde pri likvidácii úniku tekutého kyslíka došlo k štyrom pracovným úrazom a značnej škode na majetku.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári