Na vozidle nemôžu dopraváci kontrolovať brzdy, riadenie či kolesá, ba dokonca ani tzv. povinnú výbavu
Odkedy zákon zviazal policajtom ruky, stále čakajú na vykonávaciu vyhlášku
Začiatkom roka sa na diaľnici pri Bratislave stala tragická dopravná nehoda. Jej účastníkmi boli vodiči osobných vozidiel i kamiónov. V tejto súvislosti sa opätovne rozprúdila diskusia, týkajúca sa oprávnení polície kontrolovať technický stav najmä motorových vozidiel a sankcionovať vodičov pre zlý technický stav. Nakoľko sa k oprávneniam polície v tejto otázke vyjadrovali viacerí hovorcovia iných inštitúcií a ich názory boli nepresné a častokrát nepravdivé, na pravú mieru ich uviedol hovorca Prezídia PZ SR npor. Mgr. Vladimír Gemela.
Dňa 1.3.2005 nadobudol účinnosť zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách. V tomto zákone (§ 113) je uvedené, ku ktorým ustanoveniam vydá Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT SR) vykonávací predpis. "Doposiaľ však vykonávacie vyhlášky, na ktorých vydanie je zmocnené MDPT SR, vydané neboli. Prezídium PZ (Odbor dopravnej polície) od 1.1.2005 opakovane upozorňoval na tento stav, no bezvýsledne," tvrdí Mgr. Gemela. Pred účinnosťou zákona mohol policajt v cestnej premávke kontrolovať takmer všetko, čo sa týkalo technického stavu vozidla a jeho komponentov a vyvodzovať za zistené nedostatky aj príslušné sankčné opatrenia napr. uložiť pokutu, alebo zadržať osvedčenie o evidencii. Od 1.marca 2005 to neplatí.
Čo nemôžu kontrolovať
Z hľadiska vykonávania kontrol v cestnej premávke orgánmi Policajného zboru je najväčším problémom, že neboli vydané vykonávacie predpisy týkajúce sa: podrobnosti k povinnej výbave vozidla /§ 21 ods. 4/ a podrobnosti o nespôsobilosti alebo technickej nespôsobilosti vozidla na premávku na pozemných komunikáciách /§ 24 ods. 6/.
Do nadobudnutia účinnosti zákona č. 725/2004 Z. z. boli technické podmienky premávky vozidiel na pozemných komunikáciách upravené vyhláškou MDPT SR č. 116/1997 Z. z. V dôsledku jej zrušenia polícia nemôže kontrolovať napr.: brzdy, riadenie, výhľad z miesta vodiča, ovládacie a kontrolné zariadenia, kolesá, pneumatiky, karosériu, výfukový systém, osvetlenie a svetlomety, zasklenie vozidla, spájacie zariadenia, nárazníky, výbavu bicykla a pod.
Táto vyhláška tiež konkrétne ustanovovala technickú nespôsobilosť vozidla na cestnú premávku, t.j. kedy vozidlo muselo byť ihneď vyradené z cestnej premávky do času kým sa závady neodstránia. Išlo najmä o slabý účinok bŕzd, veľkú vôľu v riadení, deformáciu náprav, poškodenie čelného skla, poškodenie pruženia a tlmičov, zjavné unikanie paliva alebo oleja, poruchy v osvetlení, zjavné poškodenie podvozku alebo karosérie a pod.
"V súčasnej dobe nie je ustanovená povinná výbava vozidiel," pokračuje Mgr. Gemela. "Policajt v premávke nemôže kontrolovať, či je vozidlo vybavené napr. prenosným výstražným trojuholníkom, náhradným kolesom, náhradnými žiarovkami, kľúčom na matice kolies, zdvihákom vozidla a prípadne i hasiacim prístrojom alebo snehovými reťazami v zimnom období pre určité kategórie vozidiel." Vodiči by však tieto doplnky nemali nosiť kvôli prípadnej kontrole políciou. Až sa ocitnú v problémoch, určite sa im zídu.
MDPT SR tvrdí, že polícia sa môže riadiť smernicami Európskej únie. Tie však musia byť aproximované do našej legislatívy. Doposiaľ bolo vydané len jedno aproximačné nariadenie vlády SR, ktoré je použiteľné pri kontrole v premávke na pozemných komunikáciách a to č. 406/2005 Z. Týka sa hĺbky dezénu jazdnej plochy pneumatík určitých kategórii motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel. V zmysle tohto nariadenia je minimálna hĺbka dezénu pre osobné vozidlá (M1), nákladné vozidlá do hmotnosti 3500 kg (N1), prípojné vozidlá do hmotnosti 750 kg (O1) a prípojné vozidlá do hmotnosti 3500 kg (O2) stanovená na 1,6 mm.
"Pre ostatné vozidlá napr. kamióny, autobusy, motocykle príp. iné kategórie vozidiel minimálna hĺbka dezénu v súčasnej dobe nie je upravená a mal by to upravovať všeobecne záväzný právny predpis vydaný Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR k § 24 ods. 6 predmetného zákona," vraví Mgr. Gemela.
Čo môžu kontrolovať
Rozsah oprávnení na kontrolu technického stavu vozidiel a ich výbavy je v porovnaní s predchádzajúcou úpravou značne obmedzený. Polícia môže kontrolovať a prípadne uložiť sankcie vtedy, keď vozidlo nespĺňa ustanovené podmienky a je nespôsobilé pre premávku na pozemných komunikáciách len v týchto prípadoch:
1. nie je schválené na premávku na pozemných komunikáciách,
2. sa nezhoduje so schváleným typom alebo na ktorom boli vykonané neoprávnené zásahy do systému, komponentu alebo samostatnej technickej jednotky, alebo ktoré je dodatočne vybavené neschváleným systémom, komponentom alebo samostatnou technickou jednotkou,
3. poškodzuje pozemné komunikácie nad prípustnú mieru,
4. nie je prihlásené do evidencie vozidiel v Slovenskej republike, ak tejto povinnosti podlieha, alebo do evidencie vozidiel iného štátu okrem novo zakúpeného vozidla podliehajúceho prihláseniu do evidencie vozidiel, ktoré je vybavené platnou tabuľkou so zvláštnym evidenčným číslom,
5. nie je vybavené platnou tabuľkou alebo tabuľkami s evidenčným číslom alebo osobitným evidenčným číslom, alebo zvláštnym evidenčným číslom, ak takej povinnosti podlieha, alebo platnou tabuľkou alebo tabuľkami s evidenčným číslom iného štátu,
6. nemá doklad o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla,
7. Nemá osvedčenie o evidencii podľa § 23 ods. 1 zákona alebo technické osvedčenie vozidla podľa § 23 ods. 4 zákona,
8. nemá platné osvedčenie o technickej kontrole podľa § 52 zákona,
9. nemá platné osvedčenie o emisnej kontrole podľa § 70 zákona,
10. nemá identifikačné číslo vozidla VIN zhodné s identifikačným číslom vozidla VIN uvedeným v osvedčení o evidencii alebo technickom osvedčení vozidla, ak bolo také číslo vozidlu pridelené.
Na technickú nespôsobilosť vozidla sa tiež vzťahuje ustanovenie § 21 ods. 3 zákona v zmysle ktorého sa v premávke na pozemných komunikáciách nesmie prevádzkovať ani:
- historické vozidlo, ktoré nemá platný preukaz historického vozidla, nie je vybavené platným osvedčením o pridelení zvláštneho evidenčného čísla a tabuľkou alebo tabuľkami so zvláštnym evidenčným číslom,
- športové vozidlo, ktoré nemá platný preukaz športového vozidla, nie je vybavené platným osvedčením o pridelení zvláštneho evidenčného čísla a tabuľkou alebo tabuľkami so zvláštnym evidenčným číslom pre športové vozidlo.
rob
Známi Košičania na štyroch kolesách
Spevák a člen kapely The Backwards Miro Džunko po prvý krát šoféroval, keď mal asi 10 rokov
Podarilo sa mu uprosiť policajta, aby nedostal pokutu
Spevák a člen kapely The Backwards Miro Džunko má vodičský preukaz približne rok a pol. "Dá sa povedať, že som po ňom túžil. Nebola to pre mňa až taká nutnosť, no povedal som, si, že je už najvyšší čas, aby som si ´vodičák´ spravil," prezradil nám Miro. "Prvý krát som šoféroval auto, keď som mal asi desať rokov... Pamätám si však, že v autoškole som sa učil veľmi rýchlo. Nervózny som nebol, iba opatrný, lebo pri šoférovaní opatrnosti nikdy nie je dosť..." Ani dnes nepatrí medzi ´cestných pirátov´. "Skúsil som už aj rýchlejšiu jazdu, keďže mám športiak, ale radšej mám pomalú a pokojnú jazdu - žiadny hazard."
Pokojne reaguje za volantom aj na ostatných šoférov i šoférky. "Nemám nič proti ženám za volantom, je to individuálne - poznám aj veľmi dobré šoférky. Samozrejme, že ma nepoteší, keď mi nejaký bezohľadý vodič vôjde do cesty a vtedy je jedno, či je za volantom muž, či žena. Nie som však ten typ, ktorý si musí v aute nahlas zanadávať a nejako sa vyventilovať... Iná situácie je, keď ide o kvalitu našich ciest. To si už neraz za volantom zanadávam. Máme neuveriteľne zlé cesty, ja na to ani nemám slov. Zaujímavé u nás je, že aj úplne nová cesta nie je rovná... Keď to porovnám s Českou republikou, kam často chodievame koncertovať, tak v tomto smere máme v čom našich západných susedov doháňať..."
Väčšinou Miro šoféruje po meste, keď sa potrebuje čo najrýchlejšie a najpohodlnejšie dostať z miesta na miesto. "Mimo mesta mám rád aj diaľnice, ale rád si zašoférujem aj do zákrut a vychutnám si tak jazdu. Záleží to od nálady, keďže som však pokojnejší vodič, tak predsa len uprednostňujem pohodovú diaľnicu."
Miro má šťastie na policajné hliadky, ktoré ho za ten rok a pol zastavili naozaj iba niekoľkokrát. "Musím zakoplať na drevo, pretože pokutu som nedostal zatiaľ žiadnu. Priznám sa však, že raz sa mi podarilo policajta uprosiť, aby mi pokutu nedal..."
Miro sa o svoje autíčko stará tak, ako treba. "Meno som mu nedal, no snažím sa o neho starať čo najlepšie. Musíme predsa spolu dobre vychádzať," podotkol s úsmevom. Za automechanika sa nepovažuje, do mnohých vecí by sa pri oprave auta netrúfol pustiť. "Základné veci zvládam, ale keď je to už vážnejšie, tak nie je nad servis. Aj keď sa dá povedať, že nejaký ten prehľad o autách mám, pretože môj otec je v opravách áut doslova expert."
Keďže spolu s kolegami z kapely Backwards v poslednej dobe trávi veľa času v USA, vyskúšal si šoférovanie aj po tamojších cestách. "Je to iné najmä v tom, že v Amerike je väčščina áut s automatickou prevodovkou. Takže som tam jazdil na takom aute, tu doma si zase zvykám na preraďovanie rýchlostí... Automatická prevodovka je však veľmi praktická, keď človek chodí po meste - kvôli všetým tým semaforom či stopkám... Nemusím radiť a môžem sa lepšie sústrediť na sledovanie situácie na ceste."
Pravidlá i dopravné značky sú v USA len minimálne odlišné od tých našich. Rozdiel je však v tom, ako Američania jazdia. "Tam sa nikto neodváži porušiť nejaké pravidlo, pretože v USA má policajt nesmiernu autoritu a každý sa bojí dostať sa mu do rúk. Všetci jazdia predpisovo," dodal Miro.
kid
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári