diel, dve od Martina Benku s názvami Pod Mníchom a Revúcka dolina, obrazy V záhrade a Dedina s kostolom od Janka Alexyho a dielo Edmunda Gwerka Pod hoľou. Všetky pochádzajú z medzivojnového obdobia a ich hodnota sa jednotlivo odhaduje od 500 000 do 1,5 milióna korún, informoval hovorca Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Nitre Miloš Fábry.
Obrazy zmizli z výstavy, ktorú pripravila Slovenská sporiteľňa, tri diela boli z jej depozitu. Nikto síce nepredpokladá, že by ich niekto vyviezol do zahraničia. Zatiaľ sa javí ako najpravdepodobnejšia verzia, že obrazy ukradol niekto na objednávku. Na území Slovenska sú totiž absolútne nepredajné a v zahraničí zas tiež nemajú takú hodnotu.
"Takáto krádež je pre zlodejov výhodná, iba keď majú konkrétneho objednávateľa. Musí im byť jasné, že žiadna galéria, žiadna aukčná sieň ani žiadny seriózny zberateľ takéto dielo od nich neodkúpi ani do súkromnej zbierky. V krátkom čase by to vyšlo na povrch. Preto si myslím, že si to niekto konkrétny objednal. Môže ísť aj o bohatého zberateľa zo Slovenska, ktorý žije v zahraničí. Tam by sa však tieto obrazy nedali predať zvlášť výhodne, keďže tam slovenská moderna nemá takú cenu," hovorí konateľ aukčnej spoločnosti DARTE Jaroslav Krajňák.
Ako tvrdí, informácie o kradnutých dielach sa medzi obchodníkmi s umením šíria rýchlo a bolo by ťažké predať kradnutý obraz. Ani získať certifikát a povolenie na vývoz kradnutého diela by legálne nezískali. Žiadny znalec by také čosi neriskoval. "Znalcovi starožitností je však väčšinou hneď jasné, o čo ide. Napríklad v máji minulého roku zmizli obrazy Jána Hálu z depozitára galérie Petra Michala Bohúňa v Liptovskom Mikuláši, odhadom za 4,7 milióna korún. Ihneď ma kontaktovala riaditeľka galérie a poslala mi fotografie všetkých obrazov, aby som ich mohol v prípade, ak mi ich niekto ponúka, spoznať," dodáva Krajňák.
Podľa historika umenia a znalca obrazov Viktora Jasaňa sú zlodeji skôr naivní diletanti, ako odborníci. "Ak si niekto dal tie obrazy ukradnúť, tak sa môže na ne pozerať možno kdesi v trezore, ale skôr či neskôr sa to vyšetrí aj po rokoch. Dnes už to nie je také jednoduché ukradnúť dielo a navyše z majetku štátnych inštitúcií, ktoré ho majú perfektne zdokumentované a poistené a do detailu známe. Odborník by si to zrátal, že mu za Benku nikto v Čechách ani inde v zahraničí nedá milión. Predpokladám, že v tom lepšom prípade sa tie obrazy niekde náhodou objavia a že sa k nim nebude nikto hlásiť. To by bol ten lepší koniec," myslí si Jasaň.
Krádeže obrazov a starožitností sa v poslednom čase na Slovensku množia. Je známe, že galérie a múzeá sa boria s obrovskými finančnými problémami a zabezpečenie zbierok nesmiernej hodnoty je často zastarané. Mali by si to uvedomiť najmä zriaďovatelia múzeií a galérií, ktorí sa vyhovárajú na nedostatok peňazí a odmietajú poskytnúť kultúrnym inštitúciám viac peňazí na inštaláciu kvalitnej technickej ochrany. Od januára majú dokonca možnosť žiadať ministerstvo kultúry o príspevok na zabezpečenie objektu aj neštátne múzeá a galérie.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári