Korzár logo Korzár Košice

LETECKÁ TRAGÉDIA - Prečo lietadlo havarovalo?

Košice - Pred pätnástimi dňami sa neďaleko maďarskej obce Hejce zrútilo slovenské vojenské lietadlo An-24. Zahynulo 42 príslušníkov Ozbrojených síl

SR, ktorí sa vracali z mierovej misie KFOR v Kosove. Okamžite po havárii sa nielen v odborných, ale aj laických kruhoch začali objavovať rôzne dohady a špekulácie, čo mohlo byť príčinou tragédie. Dohady a fámy sa budú šíriť dovtedy, kým odborná vyšetrovacia komisia nezverejní výsledky analýzy údajov z takzvanej čiernej skrinky a kým dôkladne nepreskúmajú a nezverejnia výsledky analýzy trosiek lietadla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jednou z nich je, vrchol kopca zakryla hmla alebo opar, a ten splynul s okolím, takže ho piloti prehliadli. Pri dobrej viditeľnosti mohlo dôjsť zo strany posádky a pilota k podceneniu situácie. Slovenský pilot, ktorý si neželal byť menovaný, hovorí: "Najviac udalostí (nie nehôd) sa stalo pri dobrých dohľadnostiach, kde si človek myslí, že nemôže na trase zablúdiť. Mohlo dôjsť aj k tomu, čo sa stáva, že je vidina letiska v dohľade a pri klesaní z výšky do menšej oko nie je schopné vyhodnotiť presne aktuálnu výšku, diaľku a kurz k letisku, ak ich neporovná s údajmi na palube. Človeku sa zdá, že je stále vyššie oproti výške povolenej na pristátie, alebo klesanie. Pilot z kabíny pod seba nevidí a kopec vidí len v určitej vzdialenosti pred ním. Ak si ho zakryje kabínou, zabudne, že je tam a klesá do neosvetleného priestoru pod výšku povolenia sektorových výšok."

SkryťVypnúť reklamu

Bývalý štátny tajomník Ministerstva obrany SR, generál letectva J. Pivarči, si myslí, že aj keby bol nad kopcom opar či mrak, kapitán bol povinný dodržať v danom priestore minimálnu výšku 300 metrov nad terénom. "Keď to neurobil, musí komisia pri vyšetrovaní zistiť, či technický stav lietadla umožnil pilotom neklesať pod túto výšku," zdôraznil J. Pivarči.

Ako o ďalšej možnosti pádu An-24 hovoria piloti v Českej republike o takzvanom Syndróme čiernej diery. Dochádza k nemu pri pristávaní v noci k výrazne osvetlenému cieľu počas dobrej viditeľnosti (30 km) nad nie veľmi osvetleným terénom. Pilot si zafixuje osvetlený bod (v tomto prípade Košice) a drží ho pri klesaní neustále pred sebou v jednom pomyselnom bode či už na okne kabíny alebo kokpite lietadla, takže klesá rýchlejšie, ako by mal. Keď sa k tomu pridajú poveternostné podmienky, pri ktorých sú kopce zahalené nízkymi stratami (mrakmi, ktoré zakrývajú vrcholky), tak mohli piloti sústredení na spomínaný svetelný bod vojsť do mráčku a v poslednej chvíli sa ešte márne pokúsili zdvihnúť lietadlo nad kopec. V minulosti podobne havaroval Boeing 727-200 (let VASP 168) pri letisku Fortazela v Brazílii. Išlo o riadený let do terénu (CFIT). Pri nočnom vizuálnom priblížení sa posádka pravdepodobne riadila podľa svetiel mesta po ich pravej strane, pričom lietadlo narazilo do hory pred ním. Niekoľko sekúnd pred nárazom počuť kapitána lietadla, ako vraví: "Videl si tie kopce?". Všetci ľudia na palube zahynuli.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa hovorcu Ozbrojených síl SR Milana Vangu presný priebeh letu a príčiny nehody An-24 potvrdia až výsledky vyšetrovania. Definitívnu odpoveď, či haváriu spôsobila chyba pilota alebo technická závada na lietadle, dá teda až záver vyšetrovacej komisie. Jej výsledky budú známe o niekoľko týždňov, keď komisia preverí údaje z čiernej skrinky a výsledky analýz trosiek lietadla.

Pomohol by systém vyrovania?

Jednou z úvah, prečo lietadlo narazilo do kopca, je i tá, že na palube An-24 chýbal varovný systém EGPWS. I keď je veľmi drahý, patrí do povinnej výbavy každého civilného dopravného lietadla, viaceré letecké spoločnosti ho nedovoľujú nikdy vypínať. EGPWS pomocou satelitu a elektronickej mapy ukazuje posádke lietadla terén. Ak hrozí náraz do terénnej prekážky, varuje pilota signálom pull-up, pull-up, čo značí, že lietadlo treba ťahať nahor. Havarované lietadlo bolo vojenské, a tie EGPWS mať nemusia. Podľa Ľudovíta Mikušku z ministerstva obrany sa o kúpe spomínaného systému uvažovalo. Nekúpili ho však preto, lebo "lietadlo má také prístrojové vybavenie, ktoré mu zaručuje bezpečné lietanie a bezpečné pristátie".

SkryťVypnúť reklamu

Jozef Pivarči si myslí, že "ak by varovný protizrážkový systém v lietadle bol, upozornil by pilotov včas a k nehode by nedošlo, pokiaľ riadenie a motory lietadla pracovali spoľahlivo".

Už spomínaný slovenský pilot hovorí: "Každý prístoj vynájdený na uľahčenie letu a upozorňujúci na zlú letovú situáciu je dobré mať na palube lietadla. Niektoré prístroje sú predpísané a musia byť zabudované v lietadle. Ostatné záleží na peniazoch, či ich firma má, prístroje kúpi a do lietadla dá zabudovať. Je pravda, že ak si pilot verí za vidu a všetko má pod kontrolou, môže si letieť, ako 'chce'. Ale platia určité pravidlá, ktoré musí dodržiavať, aj keď letí za vidu. A tak musí preniesť pohľad aj na palubnú prístrojovú dosku a overiť si údaje, či letí správne. Napríklad rýchlosť, výšku, kurz."

(sam)

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 253
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 12 811
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 678
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 154
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 873
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 458
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 253
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 206
  1. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  2. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  3. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  4. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  5. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  6. Vladimír Bojničan: Náboženský infantilizmus ako náš veľký civilizačný problém
  7. Dušan Koniar: A čo robil zatiaľ Gary?
  8. Juraj Tušš: Úroveň politiky a psychika ľudí na Slovensku
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 511
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 29 983
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 978
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 746
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 012
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 973
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 409
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 723
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  2. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  3. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  4. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  5. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  6. Vladimír Bojničan: Náboženský infantilizmus ako náš veľký civilizačný problém
  7. Dušan Koniar: A čo robil zatiaľ Gary?
  8. Juraj Tušš: Úroveň politiky a psychika ľudí na Slovensku
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 511
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 29 983
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 978
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 746
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 012
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 973
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 409
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 723
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu