Korzár logo Korzár Košice

LETECKÁ TRAGÉDIA - Fámy, ktoré pobúrili odborníkov

Na rozdiel od vyššie uvedených teórií rôznych, ničím nepodložených fám je oveľa viac. Napríklad, že An-24 havarovalo preto, lebo piloti prešli pred

pristátím na ručné riadenie. Alebo, že sa stroj odklonil z pôvodného kurzu o tri kilometre, prípadne, že spadol, lebo piloti chceli preletieť nad Trebišovom, kde ich čakali príbuzní. Ďalšími zo špekulácií sú tie, že si posádka údajne zmýlila výšku udávanú v stopách (feetoch) s výškou v metroch a dvaja členovia posádky vraj mali v minulosti problémy s alkoholom. Tieto správy pobúrili mnohých príslušníkov Ozbrojených síl SR, preto sme sa rozhodli niektoré z nich dať na pravú mieru. Vysvetľovali nám hovorca Ozbrojených síl SR Milan Vanga, Jozef Pivarči a dvaja na sebe nezávislí slovenskí piloti, ktorí si neželali byť menovaní.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Placka:

Fámy, prečo lietadlo spadlo

- lebo piloti prešli na ručné riadenie

- lebo stroj sa odklonil z pôvodného kurzu o tri kilometre

- lebo piloti chceli preletieť nad Trebišovom, kde ich čakali príbuzní

- lebo posádka si zmýlila výšku udávanú c stopách s výškou v metroch

- lebo dvaja členovia posádky mali v minulosti problém s alkoholom

***

***

FÁMA 1 - An-24 spadlo, lebo piloti prešli na ručné riadenie

M. Vanga: "Podľa konkrétnych okolností a meteorologických podmienok letu má pilot možnosť vykonať vizuálne priblíženie na pristátie, v zmysle na to určeného predpisu."

Pilot 1: "Piloti môžu letieť v ručnom režime kedykoľvek a často to aj využívajú. Najmä vtedy, keď je dobrá viditeľnosť. Podľa mňa je však lepšie nechať sa navigovať vežou. Piloti, aj keď prejdú na ručné riadenie, vždy musia dodržiavať letový plán a sektorové výšky na pristátie, aby nedošlo k zrážke s terénom."

SkryťVypnúť reklamu

J. Pivarči: "Odmietnutie radarového vedenia je prechod na vlastnú navigáciu, za ktorú zodpovedá kapitán a člen posádky, letovod-navigátor. Radarové vedenie je jednoduchšie a nesie zaň zodpovednosť pozemný dispečer, ktorý sedí za obrazovkou rádiolokátoru. Zvlášť u dopravných lietadiel je radarové vedenie najčastejšie používané priblíženie na pristátie a jeho záverečná fáza je vykonávaná pomocou prístrojového systému ILS (Inžiniersko-letecká služba) a aj najbezpečnejšie. Avšak kapitán lietadla má právo a povinnosť rozhodnúť o spôsobe priblíženia na pristátie a samotné pristátie."

Pilot 2: "Som presvedčený, že piloti leteli podľa pravidiel lietania a informácií z palubných prístrojov. Ak aj pilot vidí zem, je lepšie, ak letí podľa prístrojov. Či riadi lietadlo podľa nich, alebo vizuálne, výhľad z kabíny na zem a pristávaciu dráhu má stále rovnaký."

SkryťVypnúť reklamu

***

FÁMA 2 - Údajné odklonenie sa z trasy o tri kilometre

M. Vanga: "Nemáme potvrdenú informáciu o odklone z trasy letu."

J. Pivarči: "Piloti sa neodklonili od plánovenaj trate ani o jeden stupeň."

Pilot 1: "Podľa mňa piloti trasu dodržali."

Pilot 2: "Lietadlo letí podľa prístrojov presne v osi letiska po zostupovej rovine so sklonom tri stupne a klesať začína podľa výšky, v akej letí. Ale 25 kilometrov od letiska určite nemá mať výšku kopca pri dedine Hejce, čiže 750 metrov nad morom. Pri priblížení za viditeľnosti musí pilot letieť po okrsku letiska cez vstupné body. Aj to môže byť dôvod, prečo pilot odbočil vpravo. Aby letel na vstupný bod. Len nemal byť tak nízko."

***

FÁMA 3 - Snaha pozdraviť príbuzných nad Trebišovom

M. Vanga: "Nie je to v žiadnom prípade možné, priebeh letu a príčiny nehody však potvrdia až výsledky vyšetrovania."

J. Pivarči: "Nič také mi nie je známe a bez súhlasu orgánov riadenia letov to ani nemohli urobiť."

Pilot 2: "Čo sa týka údajnej snahy o okruh nad Trebišovom, je to nezmysel. Ako by piloti potom vysvetľovali, že ich desať minút, kým boli v Trebišove, nebolo vidieť na radaroch a prileteli by potom z iného smeru?"

***

FÁMA 4 - Omyl súvisiaci s udávaním výšky v stopách (feetoch) a metroch

M. Vanga: "To, aby si túto skutočnosť zmýlili obidvaja piloti a ešte aj navigátor, je vysoko nepravdepodobné. Na palube lietadla sú štyri barometrické výškomery. Jeden feetomer má ľavý pilot, jeden pravý pilot, navigátor má jeden výškomer vo feetoch a jeden v metroch. Lietajúci personál je pravidelne pripravovaný na lietanie v anglosaských jednotkách. Pristávacie postupy sú publikované v letových informačných príručkách vo feetoch a v metroch."

J. Pivarči: "Podľa môjho názoru k tomu dôjsť nemohlo. Piloti lietali s týmto feetovým výškomerom už veľmi dlho a boli tam traja, ktorí mali za povinnosť kontrolovať výšku letu."

Pilot 1: Nie, lebo piloti mali na palube prepočty metrov na stopy a naopak."

***

FÁMA 5 - Alkohol v pozadí

M. Vanga: Prítomnosť alkoholu v krvi členov posádky sa nepotvrdila pri vyšetrovaní tejto nehody, ani v žiadnom prípade nehôd v minulosti. Zodpovednosť za zdravotný stav a dodržanie predletového režimu vyplýva každému členovi posádky z jeho funkčných povinností. Kontrolu môže vykonať kapitán lietadla."

Pilot 1: "V dnešnej dobe, keď alkohol na pracovisku je tvrdo postihovaný, si to nikto nedovolí. Pilotov a posádku som poznal a alkohol môžem na sto percent vylúčiť. Samozrejme, námatkovo sa piloti aj technický personál kontrolujú."

J. Pivarči: "Takáto skutočnosť mi nie je známa. Pred letom mal kapitán lietadla možnosť skontrolovať dychovou skúškou na požitie alkoholu každého člena posádky."

Pilot 2: "Požitie alkoholických nápojov sa dalo zistiť počas pitvy členov posádky. Žiadny pilot si ale nedovolí piť, najmä ak má viezť v lietadle desiatky ľudí."

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 253
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 12 811
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 678
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 154
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 873
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 458
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 253
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 206
  1. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  2. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  3. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  4. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  5. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  6. Vladimír Bojničan: Náboženský infantilizmus ako náš veľký civilizačný problém
  7. Dušan Koniar: A čo robil zatiaľ Gary?
  8. Juraj Tušš: Úroveň politiky a psychika ľudí na Slovensku
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 511
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 29 983
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 978
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 746
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 012
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 973
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 409
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 723
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  2. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  3. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  4. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  5. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  6. Vladimír Bojničan: Náboženský infantilizmus ako náš veľký civilizačný problém
  7. Dušan Koniar: A čo robil zatiaľ Gary?
  8. Juraj Tušš: Úroveň politiky a psychika ľudí na Slovensku
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 511
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 29 983
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 978
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 746
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 012
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 973
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 409
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 723
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu