Korzár logo Korzár Košice

AUTOSALÓN

Waleská firma Narrow Car Company prichádza s projektom Naro Ďalší pokus o rýchle mestské minivozidlo Aj keď je v mestách prakticky celého sveta

Waleská firma Narrow Car Company prichádza s projektom Naro

Ďalší pokus o rýchle mestské minivozidlo

Aj keď je v mestách prakticky celého sveta stále hustejšia premávka a osobné autá sa ulicami pohybujú doslova slimačím tempom, nezdá sa, že by to viedlo k väčšiemu záujmu o minivozidlá, zaberajúce na cestách podstatne menej miesta ako klasické osobné automobily. Takéto, obvykle dvojmiestne vozidielka sa pokúšalo uviesť na trh už niekoľko firiem, ale v podstate bez badateľnejšieho úspechu. V súčasnosti je prakticky jediným dvojmiestnym vozidlom, ktoré v badateľnejšom počte vídať na európskych cestách, nemecký Smart.

SkryťVypnúť reklamu

O šťastie s ďalším typom mestského dvojmiestneho vozidla sa chce pokúsiť waleská firma Narrow Car Company (doslova spoločnosť pre úzke vozidlá). Túto firma založil Hugh Kemp, ktorý kedysi pracoval pre známu britskú firmu Lotus a bol zodpovedný za vývoj modelu Elise. Spomenutá firma prichádza s projektom inovatívneho mestského vozidla Naro, ktoré je akýmsi krížencom auta s motocyklom. Naro je dvojmiestne vozidlo, pričom jazdec a spolujazdec sedia rovnako ako na motocykli za sebou. Vozidlo má štyri kolesá, ale bude sa riadiť podobne ako motocykel, vrátane nakláňania pri jazde v zatáčkach. Podvozok sa vyznačuje patentovaným systémom, umožňujúcim nakláňanie vozidla pri zatáčaní. Týmto nakláňaním sa má zvýšiť stabilita vozidla, ktoré je široké len jeden meter. Predné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách, vzadu sú vlečné ramená. Výška vozidla je 170 cm, jeho dĺžka je 250 cm. Celková hmotnosť vozidla je len 300 kg.

SkryťVypnúť reklamu

"Sme presvedčení, že na trhu bude dopyt po takých vozidlách, akým bude Naro, a to najmä v našich mestách. Naro má tretinu hmotnosti dnešného typického malého auta, zaberá tretinu miesta a jeho spotreba bude menej než polovičná v porovnaní s konvenčným autom," povedal H. Kemp. Karoséria vozidla bude zhotovená z hliníka a bude uložená na podvozkovej plošine, vyrobenej z uhlíkových kompozitov. Na pohon bude slúžiť jednovalcový štvorventilový benzínový motor zdvihového objemu 400 cm3. Motor má maximálny výkon 15 kW a poháňa kolesá prostredníctvom prevodovky s kontinuálnou zmenou prevodového pomeru.

Naro by nemalo byť "spomaľovačom" cestnej premávky, pretože z 0 na 96 km/h by malo zrýchliť za 12 sekúnd a jeho maximálna rýchlosť by mala byť až 136 km/h. Do (prípadnej) sériovej výroby vozidla je ešte ďaleko, pretože najprv sa bude musieť odskúšať nová technológia, a to na pracovnom prototype. Hugh Kemp ale dúfa, že v budúcnosti bude jeho firma ročne vyrábať 1 500 vozidiel Naro.

SkryťVypnúť reklamu

V budúcnosti by mohli byť z Nara odvodené ďalšie verzie, a to napríklad jednomiestny taxík alebo mestské dodávkové vozidlo. To však je hudba budúcnosti a až budúcnosť ukáže, či Naro si nájde svoje miesto na trhu i na cestách, alebo či skončí, ako mnoho podobných projektov, v ríši neuskutočnených automobilových snov.

Radomír Mlýnek

Autá dostanú organizátori aj športovci

Olympiáda so značkou Fiat

Talianska firma Fiat je jedným z oficiálnych sponzorov 20. hier zimnej olympiády, ktoré sa od 10. februára budú konať v meste Turín. Automobilka Fiat sa rozhodla poskytnúť organizátorom hier približne 3 000 vozidiel. Olympijskú flotilu bude tvoriť 2 000 vozidiel Fiat Sedici a ďalšie typy pre rôzne účely. Napríklad Grande Punto, Croma, Panda 4x4, idea, Alfa 159 i Alfa Crosswagon. Vozidlá budú slúžiť na prepravu činovníkov olympijského výboru, rozhodcov i športovcov. Niektoré vozidlá budú dané k dispozícii delegáciám z rôznych krajín a televíznym štábom.

S vozidlami budú jazdiť dobrovoľní vodiči, ktorí prešli špeciálnym kurzom bezpečnej jazdy. Vozidlá typu fiat Croma a Alfa 159 budú vystrojené satelitným navigačným systémom firmy Magneti Marelli, ktorý umožňuje zadať cieľ cesty hlasovým pokynom. Fiat je aj oficiálnym sponzorom štafety olympijského ohňa, ktorá vyštartovala z Ríma 8. decembra minulého roka a ktorá po 11 300 kilometroch dorazí v deň otvorenia olympiády do Turína.

Okrem podpory organizátorov olympiády poskytne Fiat vozidlá aj niekoľkým športovým tímom. Medzi nimi nebude chýbať jamajský bobový tím, ktorý sa okrem iného preslávil aj filmom, dokumentujúcim to, ako sa športovci tropickej krajiny učia zvládať klasický zimný šport.

rm

Aston Martin predstavil nové kupé Rapide

Dôležité budú reakcie ľudí

Kedysi sa za kupé považovali len športové autá s dvomi dverami, dnes sa však označenie kupé ujalo už aj pre štvordverové vozidlá so silne sa zvažujúcou strechou a teda športovým bočným profilom. Takýmto štvordverovým kupé je napríklad Mercedes-Benz triedy CLS. Do triedy štvordverových kupé chce vstúpiť aj britská firma Aston Martin, ktorá na detroitskom autosalóne predstavila koncepčné vozidlo Rapide.

Toto vozidlo má síce zboku podobný profil ako športové kupé DB9, Vanquish alebo V8 Vantage, ale vďaka predĺženému rázvoru poskytuje jeho interiér pohodlie štyrom cestujúcim. V porovnaní s modelom DB9 má štúdia Rapide o 290 mm dlhší rázvor. Po sklopení zadných sedadiel má batožinový priestor objem 615 litrov. Prakticky celá strecha je zhotovená zo skla, čo opticky zväčšuje interiér. Na pohon štúdie slúži šesťlitrový vidlicový dvanásťvalec, ktorého maximálny výkon je 358 kW. Kvôli lepšiemu rozloženiu hmotnosti je šesťstupňová automatická prevodovka uložená pred zadnou nápravou.

O ďalšom osude štúdie Rapide rozhodne vedenie automobilky až po vyhodnotení reakcií návštevníkov autosalónu v Detroite. V prípade dostatočného záujmu je automobilka pripravená uviesť sériovú verziu na trh do troch rokov. Cena nového štvordverového kupé Aston Martin by bola okolo 250 000 eur.

rm

Známi Košičania na cestách

Hovorca Štátneho divadla Košice Igor Sabol sa vodičského preukazu nevedel dočkať

Neznáša, keď po naskočení zelenej autá ešte stále stoja

Hovorca Štátneho divadla Košice Igor Sabol sa vodičského preukazu doslova nevedel dočkať. "Túžil som po ňom ako vari každý chlapec. Mám rád motorizmus, ale zároveň to bola aj nutnosť, pretože dnes fungovať bez vodičského preukazu je takmer nemožné. Ak idete spraviť čo len väčší nákup, potrebujete auto," nazdáva sa I. Sabol.

Keďže vyrastal v rodine, kde motorizmus je obľúbený, prenieslo sa to aj na neho. "Začínal som s chodačkou, cez bicykel, kolobežku, motocykel až po auto. Pri prvej ozajstnej jazde po meste v autoškole som teda nemal problém. Skôr nastával opačný problém - začal som si veriť viac, než boli moje skutočné schopnosti a skúsenosti..."

Dnes neobľubuje veľmi rýchlu jazdu, ale skôr pružnú. "Neznášam, keď naskočí zelená a autá stoja ešte celú večnosť, kým sa pohnú. Za pružnosť považujem aj to, že ak som rozhodnutý ísť pomaly, nebránim iným ísť rýchlejšie. Ale v celku som skôr opatrný vodič, než hazardér. Moje svedomie mi nedovolí jazdiť tak, aby som niekoho ohrozil."

Je naozaj opatrným vodičom, ktorého neláka porušovať predpisy. "Pokutu som zatiaľ dostal iba raz, aj to kvôli zlému dopravnému značeniu. No ´zacvakať´ som musel. Nepomohli ani výhovorky, že idem po svokru k vlaku a tak sa ponáhľam..." Na ostatných šoférov nenadáva, dáva však na nich veľký pozor. "Jeden kolega mi raz povedal - Dávaj si pozor na vodičov v klobúku... Je to pravda - natrafiť na ´sviatočného´ vodiča nie je žiadna sláva, zvlášť, ak sa niekam ponáhľate. No snažím sa kontrolovať. A čo sa týka ciest - od kedy som bol na služobnej ceste na Ukrajine, na kvalitu našich ciest už nenadávam..."

O svoje autíčko sa stará, no určite nepatrí medzi tých, ktorý svojho švtorkolesového kamaráta doslova hýčkajú. "V aute sa rád cítim dobre, takže v prvom rade chcem, aby bolo dôkladne vyčistené. No držím sa hesla, že nechcem byť otrokom svojho auta. Poznám ľudí, ktorí pri čistení auta strávia celú sobotu tak taký ja zase nie som. Svoje auto som nikdy nijako špeciálne nepomenoval, no kamarát mal auto, ktorému sme dali meno ´Matuzalem´ bola to 30-ročná škodovka. A čo sa týka opráv - bežnú údržbu si dokážem zabezpečiť sám, no pri dnešných elektronikou preplnených autách si ťažko čo i len škrtnete bez pomoci automechanika. Takže servis to istí."

Auto však nie je vždy iba ´približovadlo´ a dobrý pomocník, za volantom sa totiž neraz udejú všlijaké príhody... "Raz som na úplne rovnej ceste zastavil na krajnici po tom, čo som zbadal ženu, ktorá zúfalo pozerala na svoje auto, ktoré bolo v poli, obrátené na streche a v dosť zdemolovanom stave. Žena bola našťastie v poriadku a tak som sa jej spýtal, ako sa jej to stalo. Povedala mi, že chcela zatvoriť okno na strane spolujazdca a popri tom to stočila do poľa... Keď som sa obzrel späť, bolo vidieť asi tak 20 metrové ´cestovanie´ priekopou, preskok do poľa a napokon otočka na strechu. Nechápal som to. Pri zatváraní okna? - pýtal som sa v duchu a mal som čo robiť, aby som sa nezačal smiať. No proti ženám za volantom fakt nič nemám," dodal I. Sabol s úsmevom.

Dáša KIRÁĽVARGOVÁ

V Trnave sa bude vyrábať Peugeot 207

Najmladší výrobný závod skupiny PSA Peugeot Citroën v Trnave bude vyrábať najnovší model značky Peugeot s označením 207 (na snímke). Tento model bude uvedený na trh na jar tohto roka. Peugeot 207 sa bude popri Trnave vyrábať v ďalších dvoch európskych výrobných závodoch skupiny - v Poissy vo Francúzsku a v Madride v Španielsku.

Od roku 2006 bude závod PSA Peugeot Citroën v Trnave vyrábať malé vozidlá na tzv. platforme 1 a doplní tak európske výrobné kapacity skupiny. Nový závod bude mať výrobnú kapacitu 300 000 automobilov ročne a zamestná 3 500 ľudí v trojzmennej prevádzke.

Výstavba závodu a spustenie produkcie si zo strany PSA Peugeot Citroën vyžiada investíciu v objeme 700 miliónov EUR, v prepočte 26,2 miliardy SKK.

TASR

Odbyt automobilov na Slovnesku stále rastie

Škodovka opäť najžiadanejšia

Policajné štatistiky za rok 2005 na Slovensku zaregistrovali 71 296 nových osobných a malých nákladných automobilov s hmotnosťou do 3,5 tony (t), čo oproti roku 2004 predstavuje zvýšenie o 5,4 %. V minulom roku dosiahol odbyt vozidiel uvedených kategórií najlepší výsledok za uplynulé 3 roky.

Najvýraznejší 29,9-% medziročný nárast zaznamenali nové nákladné automobily nad 12 t, ktorých sa v roku 2005 na Slovensku zaregistrovalo 2 648. Počet registrácií v kategórii nákladných vozidiel od 3,5 do 12 t sa v porovnaní s rokom 2004 takmer nezmenil, keď vzrástol o 0,9 % na 812. V roku 2005 bolo v súhrne zaregistrovaných 277 nových autobusov, čo je o 7,4 % viac ako predvlani.

Na 1. mieste v celkovom poradí 10 najžiadanejších značiek roku 2005 na Slovensku sa umiestnila Škoda s celkovým počtom registrácií 19 777 áut do 3,5 t nadobudnutých z oficiálneho dovozu a s trhovým podielom 27,74 %. Druhý Peugeot dosiahol 7,25 % a tretí Volkswagen 7,16. Trhový podiel 6,38 % mal štvrtý Renault, 6,35 % piaty Citroën, 4,77 % zaznamenal šiesty Opel, 4,67 % siedme Suzuki a 4,10 % ôsmy Ford. Deviaty Fiat mal 4,03 % a skupinu desiatich najžiadanejších značiek na Slovensku uzatvára s podielom 3,24 % skupina Toyota/Lexus.

Najpreferovanejšou značkou v kategórii áut od 3,5 do 12 t je Iveco s podielom na trhu 42,98 %, druhý Mercedes-Benz má 21,43 % a tretí Renault zaznamenal 18,35 %. Vedúcu pozíciu v kategórii nad 12 t zaujala Scania s trhovým podielom 19,49 %, druhý Mercedes-Benz dosiahol 18,84 % a tretie Volvo 17,41 %. Medzi autobusmi je na čele značka Karosa s podielom na trhu 31,41 %, za ňou nasleduje SOR s 17,33 % a tretí Irisbus má trhový podiel 15,16 %.

TASR

Nový postup pri vyraďovaní auta

Pre majiteľov áut, ktorí chcú natrvalo vyradiť vozidlo z evidencie, platia od 1.1.2006 nové pravidlá. Ich povinnosťou je dať auto na spracovanie autorizovanému zariadeniu, ktoré potvrdí prevzatie starého vozidla na spracovanie. S týmto potvrdením sa potom držiteľ musí dostaviť na dopravný inšpektorát podľa miesta trvalého bydliska. Správny poplatok za tento úkon je 50 korún v kolkových známkach.

Organizácia, ktorá vydá majiteľovi potvrdenie o prevzatí starého auta na spracovanie, musí mať vydanú autorizáciu Ministerstvom životného prostredia SR. V Košiciach majú túto autorizáciu dve organizácie: Fe-MARKT a Peter Popivčák - POP - CAR SERVIS.

SITA

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 430
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 11 355
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 028
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 771
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 566
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 069
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 203
  1. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  2. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  3. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  4. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  5. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  7. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  8. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 056
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 678
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 490
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 9 471
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 402
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 397
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 690
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 670
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  2. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  3. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  4. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  5. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  7. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  8. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 056
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 678
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 490
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 9 471
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 402
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 397
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 690
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 670
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu