táto daň oproti minulým dvom rokom zvýšila približne o päť percent. "Nezodpovedá to ani výške inflácie," podotkla hovorkyňa, pričom argumentovala, že v predchádzajúcich dvoch rokoch sa sadzba cestnej dane, terajšej dane z motorových vozidiel, nezvyšovala.
Peniaze, ktoré samosprávny kraj získa z výberu tejto dane, tvoria vlastný daňový príjem. To znamená, že môžu byť využité na akékoľvek výdavky v rámci rozpočtu PSK, nielen na úpravu a údržbu ciest. Snahou Úradu PSK je vyzbierať na dani z motorových vozidiel čo najviac prostriedkov, preto obmedzil daňové úľavy na minimum. Od dane je oslobodené len vozidlo používané "výhradne v poľnohospodárskej výrobe, ktoré používa pozemné komunikácie len na prejazd z jedného miesta mimo pozemných komunikácií na druhé". Ide teda o kombajny a podobné poľnohospodárske stroje. Poslanci regionálneho zastupiteľstva si presadili aj 30-percentnú úľavu pre "špeciálne vozidlá používané výhradne pre verejnoprospešné služby v oblasti životného prostredia pri nakladaní s tuhým komunálnym odpadom a bioodpadom". Iné navrhované úľavy neprešli.
V. Fitzeková z PSK uviedla, že aj vďaka pozitívnemu vývoju výberu tejto dane v roku 2005 mohla byť autobusovým dopravným podnikom zvýšená dotácia o takmer 30 miliónov korún. V súvislosti s opravou ciest II. a II. triedy treba podotknúť, že PSK rokuje s Európskou investičnou bankou o úvere na tieto komunikácie vo výške 800 miliónov až 1 mld. Sk.
Príjem dane z motorových vozidiel v roku 2005 bol naplánovaný na 242 miliónov, pri upravenom rozpočte to však bolo 262 miliónov a konečná vyzbieraná suma sa napokon zastavila až niekde pri čísle 290 miliónov. Plán na tento rok ostáva pri zemi, PSK očakáva príjem z výberu dane z motorových vozidiel vo výške 260 miliónov.
Samosprávy ocenili, že daň budú musieť novoprihlásené vozidlá zaplatiť nie v kraji, kde sídli firma, ale v tom, na ktorom území sú používané. Napríklad autá spoločností so sídlom v Bratislave nebudú platiť daň iba v Bratislavskom samosprávnom kraji, ale v tom kraji, kde majú pobočku, ktorá dané motorové vozidlo využíva. "Považujeme to za pozitívny krok," zdôraznila V. Fitzeková. Podľa tohto režimu pôjdu len novoprihlasované autá. To znamená, že ak má napríklad firma sídlo v Košiciach, pobočku v Prešove a tá používala motorové vozidlo aj v minulom roku (rokoch), stále môže platiť daň v Košiciach. Avšak pokiaľ táto košická firma obstará v roku 2006 nové auto pre svoju prešovskú pobočku, musí ho už prihlásiť v Prešove.
Hoci je Prešovský samosprávny kraj príjemcom tejto dane, jej správcom ostáva príslušný daňový úrad. Práve na príslušnom daňovom úrade je potrebné daň z motorových vozidiel zaplatiť, a to do konca januára.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári