Korzár logo Korzár Košice

AUTOSALÓN

Možno je to pravda, možno iba opozdená silvestrovská téma. V každom prípade stojí za prečítanieDobrú či zlú náladu vodiča ovplyvňuje aj značka

Možno je to pravda, možno iba opozdená silvestrovská téma. V každom prípade stojí za prečítanie

Dobrú či zlú náladu vodiča ovplyvňuje aj značka jeho auta

Už ste sa niekedy zamýšľali nad tým, prečo sú niektorí vodiči stále vysmiati a iní, len čo si sadnú za volant, nahodia zachmúrenú masku? Nemusí to byť iba tým, že tí prví sa v noci dobre vyspali a tí druhí nezažmúrili oka. Podľa niektorých štúdií majú vplyv na správanie sa vodičov aj značky ich auta či hudba, ktorú s obľubou na cestách počúvajú. Prečítajte si následujúce riadky a možno sa v nich nájdete... (Samozrejme, bez záruky)

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najusmievavejšia kráska

Ako najusmievavejší prototyp vodiča vyšla z prieskumu dvadsaťštyriročná vodička zeleného Volkswagenu Beetle, ktorá ide za slnečného dňa na rande, žuje žuvačku bez cukru a počúva Boba Marleya. Takáto vodička sa za hodinu usmeje 27 ráz. A komu sa naopak treba na ceste vyhnúť? Šesťdesiatničke za volantom žltého Fiatu Dobló, ktorá ide práve do práce. Prší, vodička popíja sladkú malinovku a počúva Motorhead.

Slnečné auto = slnko v duši?

Podľa výsledkov štúdie najviac povzbudzuje k úsmevu zelený lak karosérie. Vodiči sú najmenej náchylní na depresie. Nasleduje červená, modrá metalíza a strieborná. Žltým a fialovým autám sa naopak vyhýbajte. Majitelia čiernych áut tiež nemajú za volantom veselý život, u nich sa to aj predpokladá. Nechcelo sa vám pri kúpe auta priplácať za inú farbu ako bielu? Tak ste asi v polovici rebríčka.

SkryťVypnúť reklamu

Viac dverí, viac smútku

Počet úsmevov závisí aj od počtu dverí a miest na sedenie. Platí jednoduché pravidlo: čím menej dverí, tým usmievavejší je vodič. Vysvetlenie je skryté pravdepodobne v tom, že čím menej ľudí veziete, tým menej ich vás znervózňuje.

Don't Worry, Be Happy

A aká hudba je "najusmievavejšia"? Reggae a klasické hity šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov garantujú celodenný úsmev na tvári. Naopak, vyznavači rocku a rapu by sa nad svojim hudobným vkusom mali zamyslieť. Autori štúdie to vedecky zdôvodnili: "Rýchly a nepravidelný rytmus hudby zvyšuje tep a tým stúpa krvný tlak a na úsmev ani nepomyslíme."

Výber auta rozhoduje

Nálada vodiča sa dá predpokladať aj podľa typu jeho auta. Ukázalo sa, že pokiaľ riadite štýlové a kultové auto ako napríklad VW Beetle, Mini Cooper, Nissan Micra, alebo Citroen 2CV - "kačica" ste veľmi veselý človek. Ak máte náladu na bode mrazu, pravdepodobne to bude preto, že riadite Renault Espace, Mercedes triedy E kombi alebo Nissan X-Trail.

SkryťVypnúť reklamu

Berte vek s úsmevom

Nechýbala ani kategória úsmevov podľa podľa veku a pohlavia. Najmenej usmievavou skupinou sú muži medzi 36 - 45 rokmi. Okrem tejto výnimky možno konštatovať, že úsmevov na tvári je s pribúdajúcim vekom stále menej. Štúdia ukázala, že ľudia stredného veku vychovávajúci deti sa menej usmievajú než starší či mladší ľudia.

Veselo, ale až po práci

Posledným faktorom, ktorý ovplyvňuje usmievavosť vodičov za volantom je cieľ cesty. Slečna z úvodu článku má pochopiteľný dôvod. Ale dôvodom na úsmev je aj cesta s priateľmi na víkend, cesta na letisko pred odletom na dovolenku. Úsmevné bývajú aj piatkové cesty domov.

Kam treba zájsť po úsmev?

cesta domov v piatok večer

cesta na letisko pred odletom na dovolenku,

cesta na víkend s priateľmi,

cesta na dovolenku,

celodenný výlet na hory alebo k moru,

cesta na rande,

kamkoľvek počas slnečného dňa (okrem práce).

Hudba dobrej nálady

Three Little Birds (Don´ Worry ´Bout a Thing) - Bob Marley

Don´t Worry, Be Happy - Bobby McFerrin

Music Sounds Better with You - Stardust

Energy 52 - Cafe Del Mar Summertime - DJ Jazzy Jeff and the Fresh Prince

Come Up and See Me, Make Me Smile - Steve Harley

Man I Feel Like a Woman - Shania Twain

Good Vibrations - Beach Boys

Walking on Sunshine - Katrina and the Waves

Don´t Stop Me Now - Queen

Hudba zlej nálady

Stan - Eminem

Ace of Spades - Motorhead

My Immortal - Evanescence

Adagio for Strings - Samuel Barber

Coma - Guns ´N Roses

Everybody Hurts - REM

Tears in Heaven - Eric Clapton

At Seventeen - Janis Ian

It´s Too Late - Carly Simon

"Vysmiate" autá

VW Beetle (starý aj nový)

Mini

Citroën 2CV

Nissan Micra

Daihatsu Copen

Fiat Panda

Mazda MX-5

Jaguar E-Type

Kde vládne smútok

Renault Mégane

Renault Espace

Mercedes E Class kombi

Nissan X-Trail

Volvo S60

Fiat Dobló

Ford Orion

Ssangyong/Daewoo Musso

Škoda 120

Nešťastný piatok (nielen trinásteho)

Britský automotoklub RAC upozorňuje vodičov, že na piatok pripadá najvyššia pravdepodobnosť, že by sa mohli stať účastníkmi dopravných nehôd, utrpieť pri nich zranenie či dokonca prísť o život. Automotoklub pracoval na dlhodobej analýze, z ktorej vyplýva, že tzv. fenomén frustrujúcich fatálnych piatkov sa prejavuje najmä v piatok popoludní a podvečer.

"Motoristi by mali byť mimoriadne pozorní najmä v piatok večer, kedy je najvyššia pravdepodobnosť, že sa dostanú do dopravnej zápchy alebo že sa stanú účastníkmi nehody," povedal agentúre Reuters výkonný riaditeľ RAC Edmund King. Zo štatistických údajov je zrejmé, že najviac dopravných nehôd sa stáva v piatok medzi 16. a 19. hodinou. V rovnakom čase tiež vznikajú najväčšie dopravné kalamity.

Na vine zvýšenej nehodovosti je podľa RAC predovšetkým únava vodičov po namáhavom týždni, ale aj nedostatočná pozornosť za volantom. Tú pripisuje britský automotoklub pocitu uspokojenia, ktorý medzi vodičmi zavládne, pretože si vydýchnu, že je tu konečne piatok.

Beata Plachá, SME

Známi Košičania na štyroch kolesách

Zástupca starostu MČ Nad jazerom Ing. Viktor Jeník môže okrem auta šoférovať aj malé nákladniaky a traktory

Aj keď občas jazdí rýchlo, pani Šťastena stojí pri ňom

Zástupca starostu MČ Nad jazerom Ing. Viktor Jeník začal naplno šoférovať, až keď získal vodičské oprávnenie, čo bolo v roku 1964. Dovtedy žiadne jazdy načierno neabsolvoval, i keď motorky, autá a vôňu benzínu mal od puberty rád.

"Podľa vodičáku môžem šoférovať i malé nákladné autá a traktory, keďže mám aj kategóriu T. Musím priznať, že som si to aj patrične odskúšal. Podobne, ako som sedel za volantom asi všetkých typov škodoviek, ktoré sa dali u nás dostať." Najmä Škoda 130 bola podľa V. Jeníka úžasné auto. Mala taký super motor, že obrazne povedané aj po stene by dokázala jazdiť. Nič pre ňu nebolo prekážkou. Po nej prišiel na rad favorit a teraz má Opel Astru klasik Altra. Pochvaľuje si ho aj preto, lebo má rád pohodlie, dobré vykurovanie, rýchlosť a šoférovanie. Škodovky mu najmä to vykurovanie nevedeli poskytnúť.

A rýchlosť? Tam, kde je 40-tka, snaží sa ju dodržiavať, pretože dopravná značka obmedzujúca rýchlosť určite nebola na cestu umiestnená len aby zlostila šoférov. Vždy je na to najmä bezpečnostný dôvod. No mimo obce sa mu občas stane, že nohu na plynový pedál pritlačí viac. "Zastavili ma napríklad policajti s poznámkou, že som išiel rýchlosťou 119 km. Ja im na to, že to je predsa v poriadku, veď som nešiel rýchlo. Ich reakcia však bola, že na diaľnici by to bolo v poriadku, ale nie mimo Drienovca, kde je povolená deväťdesiatka. A bol som ľahší o 500 Sk..."

No aj V. Jeník raz policajta "dobehol." Vychádzal s autom od cintorína smerom na Južnú triedu a keďže ňou prechádzalo viacero áut, najprv musel takmer zastať, až tak sa mohol zaradiť. Takže, hoci je tam štyridsiatka, vďaka ostatným autám ju neprekročil, a kým iných policajt s plácačkou zastavil, jeho, hoci trošku so smutným výrazom v tvári, musel nechať bez "straty kytičky" prejsť.

"Nejakú veľkú búračku som zatiaľ nemal, len pár ´ťukesov´. Dosť si od istého Silvestra dávam pozor na to, keď sedí v aute viac ľudí. Vtedy totiž do mňa nabúralo jedno vozidlo, v ktorom podľa mňa sedel za volantom niekto iný, no zrazu ´šoférovala´ žena," naznačil V. Jeník nie práve najpríjemnejšie zistenie. Všetko sa však obstojne skončilo. Zatiaľ sa nemôže sťažovať, že by pani Šťastena pri ňom nestála, aj keď rád jazdí rýchlo. Vždy však aj bezpečne.

Raz, bolo to v utorok po Veľkej noci, vracal sa s manželkou zo Sobraniec autobusom. Na košickej autobusovej stanici boli policajti a vodičom - profesionálom dali fúkať. "Náš vodič, ktorým sme pricestovali, nafúkal. Bol som vtedy v miernom šoku, ako si mohol dovoliť sadnúť za volant a riskovať životy cestujúcich," spomenul si V. Jeník na nekaždodennú príhodu. Jemu sa totiž stalo, že keď išiel, tiež po Veľkej noci, autom od Furče, v každej dedine ho policajti zastavili a dali mu fúkať. Samozrejme, nič sa neukázalo, jeho dych bol čistý. "Určite by som neriskoval jazdu pod vplyvom alkoholu. Preto ma profesionálny vodič veľmi prekvapil."

Rovnako ho dokážu rozhnevať kolegovia - šoféri, ktorí tak bezohľadne otvoria dvere na svojom aute, že inému urobia na karosérii riadnu ryhu. "Jedného konkrétneho vinníka vidím parkovať pred budovou magistrátu, a tak trpezlivo čakám, že sa raz k svojmu činu na mojom vozidle prizná. Snáď sa toho dočkám," dodal V. Jeník.

Alžbeta LINHARDOVÁ

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 20 939
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 451
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 630
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 404
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 897
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 232
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 696
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 527
  1. Timotej Opálek: Mumford & Sons - Rushmere
  2. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  3. Eva Záhorská: Katastrofa menom Slintačka a krívačka
  4. Aleksander Prętnicki: Bratislavský Expres - Vlna tieňov
  5. Adrián Néma: Kde zmizla láska?
  6. Dušan Piršel: Vojna je ničota a strata ľudskosti
  7. Ondřej Havelka: Nahé dredaté krásky, ultimátní svoboda a posvátné konopí. Rastafariánství v JAR
  8. Ján Škerko: Sedem minút v nebi. Čo sa to včera stalo
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 900
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 391
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 476
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 744
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 474
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 379
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 090
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 780
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Tupou Ceruzou: Businessman
  3. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Timotej Opálek: Mumford & Sons - Rushmere
  2. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  3. Eva Záhorská: Katastrofa menom Slintačka a krívačka
  4. Aleksander Prętnicki: Bratislavský Expres - Vlna tieňov
  5. Adrián Néma: Kde zmizla láska?
  6. Dušan Piršel: Vojna je ničota a strata ľudskosti
  7. Ondřej Havelka: Nahé dredaté krásky, ultimátní svoboda a posvátné konopí. Rastafariánství v JAR
  8. Ján Škerko: Sedem minút v nebi. Čo sa to včera stalo
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 900
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 391
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 476
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 744
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 474
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 379
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 090
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 780
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Tupou Ceruzou: Businessman
  3. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu