by mala slovenská vláda rozhodnúť zrejme budúci týždeň
Predaj by nemal priniesť obavy, ale ďalšie investície a rozvoj
Privatizácia bratislavského letiska M. R. Štefánika a tiež košického letiska, to je určite jedna z tém týchto dní. Aký má význam, ak by sa uskutočnila, čo to prinesie nášmu mestu, ale tiež o všeličom inom, čo s týmto krokom súvisí, sme sa rozprávali s hovorcom Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Tomášom Šarluškom.
Do podmienok tendra, ako uviedol T. Šarluška, patrili pri oboch letiskách rovnako tri hlavné kritéria: odborná spôsobilosť, finančná spôsobilosť a skúsenosti v leteckom biznise. Samozrejme, že konzorciá, ktoré mali o kúpu záujem, museli byť preverené, nech sa potvrdí alebo vyvráti, či ich spĺňajú. "Kritéria výberu boli pri košickom letisku stanovené inak ako pri bratislavskom," uviedol hovorca ministra dopravy. "Pre košické platilo, že kúpna cena za ponúkané akcie, to znamená peniaze, ktoré pôjdu do štátneho rozpočtu, predstavovali maximálne 40 bodov. Peňažný vklad, čiže peniaze, ktoré sa vrátia do košického letiska, 30 bodov a podnikateľský, teda biznis plán, tiež 30 bodov. Spolu teda 100 bodov."
O kúpu sa pôvodne prihlásilo veľa uchádzačov, z ktorých sa postupne urobil výber. Do finále postúpili piati, pričom všetci deklarovali záujem rovnako o bratislavské, ako aj o košické letisko. Jeden "finalista" však odstúpil, takže ostali štyria. "Konzorcium Two One za 66 percent akcií Košíc ponúklo 0,9 miliardy Sk, španielsky Abertis 0,279 miliardy Sk, ISAP 0,74 miliardy Sk a turecká TAV 1,133 miliardy Sk. Ako peňažný vklad do košického letiska Two One ponúklo 0,38 miliardy Sk, Abertis 0,45 miliardy, ISAP 0,36 miliardy a TAV 0,188 miliardy Sk," spomenul T. Šarluška niekoľko čísel. Patrí k nim aj bodovanie schválené výberovou komisiou. Už aj po odpočítaní rizikových bodov. Najvyššiu ponuku dalo konzorcium Two One - 78 bodov, na druhom mieste skončila turecká firma TAV 70,25 boda, na treťom konzorcium ISAP 62,5 boda, na štvrtom konzorcium Abertis 61 bodov.
"Hoci sa košické a bratislavské letisko predávajú v ´jednom balíku´, neznamená to, že by nemohli mať rôznych vlastníkov. Pokojne by bratislavské mohol sprivatizovať jeden a košické druhý záujemca. Riešilo sa to však v jednom i preto, aby bol aj o košické letisko, ktoré je predsa len menej atraktívne, záujem. No a ten aj bol, pri oboch najlepšie ponuky prišli od konzorcia Two One," podčiarkol T. Šarluška. Pri porovnaní košického s bratislavským letiskom sa nedá hovoriť o tom, že ak by išli do privatizácie samostatne, bola by väčšia možnosť súperenia. Každé predsa prepraví ročne úplne iný počet cestujúcich. A rozhodujúce sú čísla. Ani bratislavské, ktoré ročne vypraví milión pasažierov, sa nemôže porovnať s rakúskym Schwechatom, kde sa ročne otočí 16 miliónov cestujúcich.
Vo výberovej komisii vymenovanej ministrom dopravy bolo podľa T. Šarlušku pôvodne 9 členov, no poslanec za Smer v NR SR sa členstva vzdal. Traja boli zástupcami ministerstva dopravy, dvaja ministerstva hospodárstva, dvaja Fondu národného majetku a jeden poslanec NR SR.
"Všetci uchádzači o privatizáciu rozpísali kompletné investičné projekty, v ktorých išlo zväčša o rozšírenie terminálov, prípadne vybudovanie parkovísk a zlepšenie infraštruktúry. Znamená to, že pre cestujúcich, ale tiež letecké spoločnosti, by privatizácia košického letiska mala znamenať zlepšenie a skvalitnenie služieb." Nereálne sú obavy, že by sa košické letisko po prípadnom presune dôležitých letov inam dostalo do útlmu. Kto za jeho kúpu zaplatí toľké milióny, bude mať predsa snahu, aby fungovalo a jemu sa uhradené financie čo najskôr vrátili.
Dosť sa v súvislosti s predajom hovorí tiež o zvýšení cien leteniek. Podľa hovorcu ministerstva toto je mylný názor, pretože o cenách leteniek nerozhoduje letisko, ale letecké spoločnosti. "V súčasnej dobe, kedy je u nás veľká konkurencia hlavne nízkonákladových leteckých spoločností, zvýšenie cien leteniek nie je reálne," uviedol T. Šarluška. Cena leteniek by sa mohla zmeniť skôr v prípade, keby z trhu odišla niektorá z nízkonákladových leteckých spoločností. Určite však nie privatizáciou letísk.
Odpredajom košického letiska štát nestratí možnosť spolurozhodovať o jeho fungovaní. Stále mu totiž ostane 34-percentný balík akcií. Ministerstvo dopravy sa zaviazalo do konca tohto roka 10 % odovzdať mestu a 10 % vyššiemu územnému celku, takže správe štátu by ostalo zvyšných 14 %. "Pri privatizácii sú dôležité aj investormi vopred odsúhlasené privatizačné zmluvy, v ktorých sú isté blokačné paragrafy. Napríklad zmluvné pokuty za neplnenie investičnej zmluvy a tiež možnosť spätného odkúpenia akcií štátom v prípade neplnenia investičných záväzkov." Podľa T. Šarlušku určite teda bude uzavretá taká privatizačná zmluva, ktorá bude kontrolovať, či to, čím sa investor zaviazal, aj dodrží.
Minister dopravy P. Prokopovič sa bude snažiť presvedčiť koaličných partnerov, aby vo vláde hlasovali o privatizácii jednotne. Najprv však všetky materiály okolo odpredaja oboch letísk išli ministrovi hospodárstva J. Malchárkovi, ktorý je aj ministrom privatizácie. Potom ich obe ministerstvá spoločne predložia do vlády. To by sa mohlo uskutočniť pravdepodobne budúci týždeň.
Alžbeta LINHARDOVÁ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári