na západ. Otázkou však je, či to bude zhruba o 150 metrov ako sa na tom koncom minulého týždňa dohodli maďarský a slovenský minister dopravy, alebo ešte o niečo ďalej, ako to navrhuje starosta Kechneca Jozef Konkoly.
Minister dopravy Pavol Prokopovič sa totiž so starostom obviňujú zo vzájomnej neústretovosti, Výsledkom je, že doteraz nebolo a zrejme ani tak skoro nebude vydané územné, ba ani stavebné povolenie na výstavbu rýchlocesty. Povinnosť výstavby rýchlostnej komunikácie Košice Milhosť s pokračovaním na maďarský a tým aj západoeurópsky diaľničný systém a jej sprevádzkovanie do konca roka 2008 je zakotvená aj v investičnej zmluve medzi Slovenskou republikou a spoločnosťou Getrag Ford Transmissions. Už teraz je však jasné, že sa to nestihne...
"Prepojenie medzi Košicami a Miškovcom by sa malo dobudovať do roku 2010. Na poslednom rokovaní medzi pánom ministrom Prokopovičom a jeho rezortným kolegom Jánosom Kókom sa obe strany dohodli, že sa vybuduje celé cestné prepojenie. Naša strana to vie stihnúť ešte do konca roka 2009, lenže bráni nám v tom jediná vec. Ide o sporný úsek cez Kechnec, kde starosta chce posunúť hraničný priechod omnoho ďalej, než sme sa na tom spolu dohodli. Maďari sú ochotní akceptovať posunutie o 150 metrov, ale nie ešte viac ako to navrhuje starosta Kechneca. Ak čoskoro nepríde k dohode, je aj termín - koniec roka 2009 vážne ohrozený," sprostredkoval nám stanovisko P. Prokopoviča jeho poradca a hovorca Tomáš Šarluška.
Starosta Kechneca Jozef Konkoly si na rozdiel od ministra nemyslí, že práve on je príčinou zdržania budovania rýchlocesty. Naopak, tvrdí, že štátu súčasný stav plne vyhovuje. "Ja mám skôr pocit, že ministerstvo hľadá všetky možnosti na to, ako rýchlocestu nepostaviť. Z piatich navrhovaných koncepcií až štyri smerovali k rozbitiu rozvoja priemyselného parku Kechnec. Nerozumiem, kto mohol vymyslieť, aby cesta tak necitlivo rozčesla priemyselný park, priblížila sa tak blízko k obytnej zóne a zároveň by sa zbúralo 15 novovybudovaných rodinných domov, benzínová stanica a vodojem, ktorý viaceré obec a firmy v priemyselnom parku zásobuje pitnou vodou. O ďalších ekologických rizikách radšej ani nehovorím," tvrdí.
Koncepcia výstavby rýchlocesty, ktorú presadzuje starosta Kechneca, obsahuje také trasovanie, ktoré podľa jeho slov zohľadňuje vplyv na životné prostredie, majetok občanov a tiež potreby priemyselného parku Kechnec spolu so zreteľom na potenciál nevyužitých výrobných hál v katastri obce Bočiar. Na rozdiel od návrhu ministerstva by rýchlocesta nič "nebúrala", išla v dostatočnej vzdialenosti od obytnej zástavby a kolmo cez priemyslený park, kde by sa potom hneď za novým závodom spoločnosti Getrag Ford napojila na nový hraničný prechod.
Takéto riešenie sa však nepozdáva ministerstvu. "Argumenty pána starostu považujeme za účelové, v konečnom dôsledku len zdržia realizáciu rýchlocesty. V Bratislave ide diaľnica priamo cez Petržalku alebo Dlhé Hony a nikto sa nesťažuje. Naopak, občania to ešte privítali, keďže za to dostali určité kompenzácie. Ak bude starosta blokovať výstavbu cesty, dopadne to tak ako v Považskej Bystrici, kde kvôli problémom so samosprávou budeme mať jediný nedostavaný úsek diaľnice Bratislava - Žilina. My nemôžeme donútiť Maďarov, aby posunuli priechod ešte ďalej, než sme sa dohodli. Pokiaľ sa nedohodneme so starostom a nezískame aj všetky potrebné stavebné a územné povolenia od ďalších obcí po trase, nebude sa môcť stavať. Nemôžeme predsa dať peniaze do niečoho, čo nie je administratívne doriešené," hovorí T. Šarluška.
"Kechnecký" variant, na ktorý už existuje aj projektová dokumentácia, umožňuje napojenie rýchlocesty na košické letisko. Ako nám J. Konkoly povedal, nedávno osobne rokoval so štátnymi tajomníkmi maďarského Úradu vlády Tamásom Suchmanom a ministerstva hospodárstva a dopravy Tibor Szanyim, ktorí súhlasili s jeho argumentami. "Maďari by si vedeli predstaviť aj väčšie posunutie ako o 150 metrov, ale nie to je až také podstatné, lebo v tejto veci sa vieme prispôsobiť. Pánovi ministrovi Prokopovičovi v zastúpení našich obyvateľov ale rovno hovorím, že si nenecháme zbúrať nič a nikdy nevydáme také stavebné povolenie, ktoré by bolo proti záujmom našej obce a jej obyvateľov. Cesta v žiadnom prípade nepôjde cez obec takým spôsobom, ako si myslia nejakí úradníci v Bratislave...," dodal.
Pomôcť nájsť definitívnu trasu rýchlocesty Košice - Miskolc spolu s umiestnením hraničného prechodu medzi SR a Maďarskom malo napomôcť stretnutie premiérov oboch krajín priamo v Kechneci, ktoré sa aj napriek pôvodnému plánu minulý rok neuskutočnilo. Momentálne vedie rokovania medzi oboma slovenskými "znesvárenými" stranami štátny tajomník ministerstva dopravy Ján Kotuľa. Podľa poradcu ministra T. Šarlušku nemôžu starostu Kechneca nijako prinútiť zmeniť jeho názor, a tak im zostáva len rokovať aj za cenu, že výstavba rýchlocesty sa kvôli vzájomným sporom oneskorí.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári