Korzár logo Korzár Košice
Sobota, 15. december, 2018 | Meniny má Ivica
Nájdete nás na webe

AUTOMOTO

Naším poslaním rozhodne nie je sťažovať prácu polície, tvrdí riaditeľ Stellacentra Mgr. Viliam Brtáň Počas snehových kalamít je na každú z liniek

Naším poslaním rozhodne nie je sťažovať prácu polície, tvrdí riaditeľ Stellacentra Mgr. Viliam Brtáň

Počas snehových kalamít je na každú z liniek 6 až 8 volaní za minútu

Priamoúmerne so zhusťujúcou sa dopravou na slovenských cestách rastie potreba informovať vodičov o aktuálnom stave v doprave a pomáhať jej plynulému chodu. Dopravný servis je dnes pevnou súčasťou programovej štruktúry rozhlasových staníc televíziu nevynímajúc. Koordinovaním a spracovávaním informácií od vodičov, polície a záchranných zložiek sa však zaoberá iba jediná organizácia. Stellacentrum (Centrum Dopravných Informácií) za 24 hodín spracuje v priemere okolo šesťtisíc telefonátov a v priebehu celého roka monitoruje cesty u nás doma aj v zahraničí. Neskorú jeseň a zimu na dispečingu nám priblížil riaditeľ Stellacentra, Mgr. Viliam Brtáň.

Dispečeri Stelacentra vybavia v priebehu jednej minúty 6 až 8 telefonátov. Žiaľ nie všetky sú opodstatnené. Okrem živého spravodajstva z ciest sa na dispečingu sústreďujú aktuality zo zahraničia. Prístup k informáciám cez telefón je bezplatný.

Vstúpili sme do obdobia, kedy sú častejšie hlásené skrížené kamióny a reťazové nehody, než policajné hliadky. Čo znamená pre pracovníkov dispečingu jeseň a hlavne zima?

„Vďaka mnohým rokom fungovania Stellacentra nás už isto neprekvapí to, že prichádza obdobie, ktoré bude znamenať maximálnu záťaž nielen pre našich dispečerov, ale najmä pre vodičov jazdiacich po slovenských cestách. Bude to však aj obdobie našej oveľa aktívnejšej spolupráce s cestármi, políciou, hasičmi a odťahovacími službami. Žiaľ to, že by sa situácia v tomto roku mohla nejako radikálne zlepšiť a všetci budú disciplinovane jazdiť iba na priechodných a udržiavaných cestách, nepredpokladáme. Opäť sa však budeme snažiť vodičov informovať v predstihu o tých skrížených kamiónoch, ktoré šoférujú ich nezodpovední kolegovia, pre ktorých sú reťaze napriek nášmu dôraznému upozorňovaniu iba zbytočnou povinnou výbavou."

Do mapy našich ciest určite viete zakresliť najproblémovejšie úseky. Kde sa kumuluje najviac problémov ?

„Úsek diaľnice D1 Bratislava Trnava, Žarnovica Nová Baňa, Považská Bystrica Bytča Žilina, Žilina Martin, Poprad Spišské Podhradie. V zimnom období k nim pribudnú horské priechody, a to najmä: Šturec, Donovaly a Čertovica, Vernár."

Koľko telefonátov prichádza na operačné stredisko v sychravý jesenný deň alebo počas snehovej kalamity ? Môžete to porovnať s letným obdobím ?

„Na konci jesene a počas snehových kalamít je to na každú z liniek niekedy 6 8 volaní za minútu, v lete a to asi prekvapí - je to kvôli turistickej sezóne veľmi podobné. Relatívne najpokojnejšími obdobiami sú jar a skorá jeseň."

Komunikuje dispečing Centra dopravných informácií so Slovenskou správou ciest alebo so záchrannými zložkami?

„Spolupráca s oboma organizáciami je naozaj intenzívna. Mimoriadne môžeme vyzdvihnúť komunikáciu s hasičmi, ktorí nás aktuálne informujú o priebehu odstraňovania následkov hlavne tých najťažších dopravných nehôd. So Slovenskou správou ciest si počas zimných kalamít vymieňame operatívne poznatky o zjazdnosti najdôležitejších komunikácií, a tak veľakrát vieme vodičom odporučiť najprijateľnejšie alternatívy obchádzkových trás. Vďaka informáciám našich informátorov zasa my operatívne informujeme dispečing SSC o ešte len vznikajúcich problémoch. Trocha nás však škrie, že niektorí z vodičov si neuvedomujú, že Stellacentrum cesty fyzicky neudržiava, a tak nás opäť čakajú niektoré „zimné" telefonáty, ktoré budú neoprávnene nepríjemné..."

Aká je vlastne úloha centra dopravných informácií v rámci cestnej dopravy na Slovensku?

„Našu úlohu považujeme hlavne za poslanie: dôsledne a nepretržite informovať o plynulosti cestnej premávky s dôrazom na jej bezpečnosť. Informovať cestujúcu verejnosť nonstop, pravdivo a objektívne. V tom nám, okrem našich registrovaných informátorov, výrazne pomáha drvivá časť slovenských médií, ktoré citujú informácie Stellacentra *75 a spolu s nimi ich poslucháči a čitatelia, za čo by sme im všetkým chceli skutočne úprimne poďakovať. Bez ich spoluúčasti by naša činnosť jednoducho nemohla jestvovať."

Ako vníma vašu prácu polícia? Na jednej strane jej pomáhate organizovať dopravu a na strane druhej ju oberáte o zisky na pokutách.

„Túto otázku sme si už niekoľkokrát so zástupcami polície objasňovali. Jednoznačne sme spoločne dospeli ku konštatovaniu, že tak ako pre políciu by nemalo byť v doprave prvoradé pokutovanie, tak ani pre nás nikdy nemôže byť prioritou pomoc nedisciplinovaným vodičom. Táto téma je veľmi citlivá, no s odborníkmi sme sa zhodli na tom, že hlásenie radarov a vybraných cestných kontrol je tiež vhodnou formou prevencie. Na relatívne časté obviňovanie, že cestným pirátom pomáhame vždy, odpovedáme protiotázkou: „Je správne odsudzovať nás za to, že chronického piráta ciest ´donútime´ avizovaním kontroly aspoň niekoľkokrát za deň ísť podľa pravidiel cestnej premávky, hoci práve tým môžeme každý deň zachrániť niekoľko životov?"

Naším poslaním rozhodne nie je sťažovať prácu polície a aj preto tie z policajných akcií, ktoré nemajú nič spoločné s bezpečnosťou cestnej premávky zámerne neuvádzame, aby sme prácu polície zbytočne nemarili."

Isté percento z povinného zmluvného poistenia motorových vozidiel prichádza do štátnej kasy. Z týchto peňazí sú financované záchranné zložky a niektoré štátne organizácie vykonávajúce činnosti v doprave. Dostávajú príspevok od štátu aj organizácie zaoberajúce sa dopravným servisom a pomocou motoristom v núdzi?

„Stellacentrum dopravných informácií k takým zatiaľ nepatrí."

Ako fungujú centrá dopravných informácií v zahraničí? Môžeme sa s nimi porovnávať?

„S centrami dopravných informácií v EÚ spolupracujeme, máme s nimi uzavreté zmluvy a vymieňame si informácie v reálnom čase. Môžeme s potešením konštatovať, že Stellacentrum dopravných informácií za nimi technologicky nijako nezaostáva. Využíva všetky najmodernejšie technológie z oblastí telekomunikácií, software a prevádzkuje dokonca aj kamerový monitoring cestných komunikácií."

Väčšina informácií na internetovej stránke centra dopravných informácií je platená. Pre motoristov, ktorí potrebujú pomoc prípadne cenné rady, je to nemilé prekvapenie.

„Oblasť našich informácií je už natoľko široká, že vyhľadávanie na našej stránke by mohlo byť bez znalosti problematiky zbytočne zdĺhavé. Vychádzame však z toho, že informáciu potrebuje vodič neraz priamo na ceste a prístup na internet v aute každý zatiaľ nemá. Preto je u základného okruhu informácií na webe výrazne uvedené telefónne číslo, na ktoré sa môže motorista dovolať 24-hodín denne, aby získal potrebnú informáciu v akomkoľvek rozsahu a kedykoľvek bezplatne. Radi skutočne každému pomôžeme pri sprostredkovaní pomoci, vypracovaní itinerára pred cestou do zahraničia, alebo pri poskytnutí informácií o aktuálnej dopravnej situácii na Slovensku a v EÚ."

Rastislav CHVÁLA, SME

Známi Košičania na štyroch kolesách, dnes riaditeľ Hypermarketu Carrefour Ing. Mário Slivka

Na jar platí pokuty prvý, v jeseni ich dostáva posledný

Vodičské oprávnenie na malý motocykel vlastní riaditeľ Hypermarketu Carrefour Ing. Mário Slivka od 15 rokov. O dva roky neskôr získal "papier" i na autá. Kým nezačal pracovať v Carrefoure, jeho predchádzajúce zamestnania vždy nejako súviseli s motorizmom a motoristickým priemyslom. Ešte viac ako štvorkolesové tátoše miluje dvojkolesové, teda motocykle. Rodina vie, že keď bude pekný víkend, doma ho len ťažko niečo udrží.

"Som dušou, telom i krvou motorkár. Vlastním motocykel BMW a bol to už môj detský sen, mať práve tento typ. Tohto roku som si ho prvýkrát doprial. Je to krásna a dokonalá motorka," spokojný je M. Slivka, ktorý na seba nabonzoval, že aj životnú partnerku si hľadal s podmienkou, aby mala podobnú záľubu. "Stalo sa. Klárika tiež jazdí a patrí k vášnivým milovníkom motoriek. Keď ideme na dlhší výlet, sedí za mnou, ak na kratší, ovláda svoj stroj. Jazdí dobre a to, že je žena, vidieť, až zloží z hlavy prilbu."

M. Slivka tvrdí, že zákony za volantom nerád porušuje. No občas sa mu stane, že si nevšimne dopravnú značku obmedzujúcu rýchlosť. "Naša dopravná polícia je však v strehu a moju nevšímavosť vždy patrične ohodnotí. No nesťažujem sa, pretože jazdiť treba podľa predpisov." I keď ako tvrdí M. Slivka, najmä tam, kde je rovná cesta a človek chce mať vo vlasoch viac vetra, skôr si všíma dianie na ceste ako tachometer. Potom je minimálne päťstokorunáčka určite fuč. "Niektorí policajti ma už poznajú i bez toho, aby som si musel dať dole prilbu. Som totiž prvý, čo je na jar vonku a platí pokuty a posledný, čo ich dostáva na jeseň." M. Slivka nie je typom, čo by sa s mužmi v uniformách hádal či nebodaj pred nimi utekal. Keď niečo zlé urobí, platí.

"Rád jazdím rýchlo, to nepopieram. No tak, aby som neohrozil seba ani druhých. No niekde je šesťdesiatka na rovinke naozaj nezmyselná. Akou najväčšou rýchlosťou som zatiaľ išiel, radšej neprezradím, pretože mi dopraváci zoberú aj rodný list, nielen vodičák..." S manželkou však, ako prehlásil, rýchlejšie ako 250 km/hod ešte nešiel. V súvislosti s rýchlosťou si M. Slivka spomenul, že keď išli z Brna do Bratislavy, istý čas jazdili po diaľnici súbežne s taxikárom. A veru, poriadne rýchlo. Keď sa s ním potom stretli na benzínke v Malackách a manželka M. Slivku si rozopla kombinézu, pri pohľade na jej bruško, bola v siedmom mesiaci, taxikárovi od prekvapenia z ruky vypadla tankovacia pištoľ. "Vtedy sme si uvedomili, že asi sme to trošku prehnali. No dcérke to nevadilo. I keď už v mamkinom brušku privoniavala k benzínu, narodila sa bez problémov."

M. Slivka veľa jazdí aj na aute. Nerobí mu problém ani otáčať volantom ani riadiť motorku. I keď rozdiel v tom je. "Motocykel je vášeň, ktorej sa rád oddávam. Hovorí sa, že ak človek odoláva vášňam, neznamená to, že on je silnou osobnosťou, ale že vášne sú slabé. Ja sa však vášňam rád odovzdávam. Pomáhajú mi, prenášajú ma do iných dimenzií a životných polôh. Pre mňa je okrem rodiny takouto láskou i vášňou zároveň práve motorka," uzavrel riaditeľ Hypermarketu Carrefour Ing. Mário Slivka svoje motoristické rozprávanie úprimným, i keď možno nekaždodenným vyznaním.

Alžbeta LINHARDOVÁ

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  2. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  3. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  4. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  7. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  8. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  9. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Riešenie kolízií áut - exkluzivní autokamera MiVue 766 WiFi
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na Vianočné darčeky!
  4. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  5. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  6. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  7. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  8. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  9. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  10. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 63 978
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 17 699
  3. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 868
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 9 637
  5. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 7 670
  6. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 7 375
  7. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 805
  8. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 902
  9. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 3 568
  10. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 3 143

Neprehliadnite tiež

Chatári po voľbách postupne ovládajú obce pri Domaši

Model volieb z obce Kvakovce sa osvedčil aj v Bžanoch.

Lyžiarov v obci Mlynky predbehla svorka vlkov

Prvú lyžovačku si užili už aj pri Košiciach na Jahodnej.

Vodič narazil do stromu, zraneniam podľahol

Pri nehode v Malčiciach vyhasol ľudský život.

Plamene zachvátili škodovku zrejme za jazdy

Hasiči vyrážali k požiaru auta na košickom sídlisku Dargovských hrdinov.

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ututlané dejiny československého fetu

Pred novembrom 1989 u nás fetovali desaťtisíce ľudí.

DOMOV

Kiska priniesol Bezákovi dar od pápeža Františka

Pápež odovzdal Kiskovi počas audiencie dar pre Bezáka.

PLUS

Živel, ktorý postavil vo Viedni najvýstrednejšie domy

Na jeho originálne budovy sa chodia pozerať milióny ľudí.

PÍŠE GUY VERHOFSTADT – FÓRUM

Takto vyzerá revolúcia, ktorú Európa potrebuje

Neodohrá sa však v parížskych či bruselských uliciach.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop