Korzár logo Korzár Košice
Piatok, 21. september, 2018 | Meniny má Matúš
Nájdete nás na webe

AUTOMOTO

Naším poslaním rozhodne nie je sťažovať prácu polície, tvrdí riaditeľ Stellacentra Mgr. Viliam Brtáň Počas snehových kalamít je na každú z liniek

Naším poslaním rozhodne nie je sťažovať prácu polície, tvrdí riaditeľ Stellacentra Mgr. Viliam Brtáň

Počas snehových kalamít je na každú z liniek 6 až 8 volaní za minútu

Priamoúmerne so zhusťujúcou sa dopravou na slovenských cestách rastie potreba informovať vodičov o aktuálnom stave v doprave a pomáhať jej plynulému chodu. Dopravný servis je dnes pevnou súčasťou programovej štruktúry rozhlasových staníc televíziu nevynímajúc. Koordinovaním a spracovávaním informácií od vodičov, polície a záchranných zložiek sa však zaoberá iba jediná organizácia. Stellacentrum (Centrum Dopravných Informácií) za 24 hodín spracuje v priemere okolo šesťtisíc telefonátov a v priebehu celého roka monitoruje cesty u nás doma aj v zahraničí. Neskorú jeseň a zimu na dispečingu nám priblížil riaditeľ Stellacentra, Mgr. Viliam Brtáň.

Dispečeri Stelacentra vybavia v priebehu jednej minúty 6 až 8 telefonátov. Žiaľ nie všetky sú opodstatnené. Okrem živého spravodajstva z ciest sa na dispečingu sústreďujú aktuality zo zahraničia. Prístup k informáciám cez telefón je bezplatný.

Vstúpili sme do obdobia, kedy sú častejšie hlásené skrížené kamióny a reťazové nehody, než policajné hliadky. Čo znamená pre pracovníkov dispečingu jeseň a hlavne zima?

„Vďaka mnohým rokom fungovania Stellacentra nás už isto neprekvapí to, že prichádza obdobie, ktoré bude znamenať maximálnu záťaž nielen pre našich dispečerov, ale najmä pre vodičov jazdiacich po slovenských cestách. Bude to však aj obdobie našej oveľa aktívnejšej spolupráce s cestármi, políciou, hasičmi a odťahovacími službami. Žiaľ to, že by sa situácia v tomto roku mohla nejako radikálne zlepšiť a všetci budú disciplinovane jazdiť iba na priechodných a udržiavaných cestách, nepredpokladáme. Opäť sa však budeme snažiť vodičov informovať v predstihu o tých skrížených kamiónoch, ktoré šoférujú ich nezodpovední kolegovia, pre ktorých sú reťaze napriek nášmu dôraznému upozorňovaniu iba zbytočnou povinnou výbavou."

Do mapy našich ciest určite viete zakresliť najproblémovejšie úseky. Kde sa kumuluje najviac problémov ?

„Úsek diaľnice D1 Bratislava Trnava, Žarnovica Nová Baňa, Považská Bystrica Bytča Žilina, Žilina Martin, Poprad Spišské Podhradie. V zimnom období k nim pribudnú horské priechody, a to najmä: Šturec, Donovaly a Čertovica, Vernár."

Koľko telefonátov prichádza na operačné stredisko v sychravý jesenný deň alebo počas snehovej kalamity ? Môžete to porovnať s letným obdobím ?

„Na konci jesene a počas snehových kalamít je to na každú z liniek niekedy 6 8 volaní za minútu, v lete a to asi prekvapí - je to kvôli turistickej sezóne veľmi podobné. Relatívne najpokojnejšími obdobiami sú jar a skorá jeseň."

Komunikuje dispečing Centra dopravných informácií so Slovenskou správou ciest alebo so záchrannými zložkami?

„Spolupráca s oboma organizáciami je naozaj intenzívna. Mimoriadne môžeme vyzdvihnúť komunikáciu s hasičmi, ktorí nás aktuálne informujú o priebehu odstraňovania následkov hlavne tých najťažších dopravných nehôd. So Slovenskou správou ciest si počas zimných kalamít vymieňame operatívne poznatky o zjazdnosti najdôležitejších komunikácií, a tak veľakrát vieme vodičom odporučiť najprijateľnejšie alternatívy obchádzkových trás. Vďaka informáciám našich informátorov zasa my operatívne informujeme dispečing SSC o ešte len vznikajúcich problémoch. Trocha nás však škrie, že niektorí z vodičov si neuvedomujú, že Stellacentrum cesty fyzicky neudržiava, a tak nás opäť čakajú niektoré „zimné" telefonáty, ktoré budú neoprávnene nepríjemné..."

Aká je vlastne úloha centra dopravných informácií v rámci cestnej dopravy na Slovensku?

„Našu úlohu považujeme hlavne za poslanie: dôsledne a nepretržite informovať o plynulosti cestnej premávky s dôrazom na jej bezpečnosť. Informovať cestujúcu verejnosť nonstop, pravdivo a objektívne. V tom nám, okrem našich registrovaných informátorov, výrazne pomáha drvivá časť slovenských médií, ktoré citujú informácie Stellacentra *75 a spolu s nimi ich poslucháči a čitatelia, za čo by sme im všetkým chceli skutočne úprimne poďakovať. Bez ich spoluúčasti by naša činnosť jednoducho nemohla jestvovať."

Ako vníma vašu prácu polícia? Na jednej strane jej pomáhate organizovať dopravu a na strane druhej ju oberáte o zisky na pokutách.

„Túto otázku sme si už niekoľkokrát so zástupcami polície objasňovali. Jednoznačne sme spoločne dospeli ku konštatovaniu, že tak ako pre políciu by nemalo byť v doprave prvoradé pokutovanie, tak ani pre nás nikdy nemôže byť prioritou pomoc nedisciplinovaným vodičom. Táto téma je veľmi citlivá, no s odborníkmi sme sa zhodli na tom, že hlásenie radarov a vybraných cestných kontrol je tiež vhodnou formou prevencie. Na relatívne časté obviňovanie, že cestným pirátom pomáhame vždy, odpovedáme protiotázkou: „Je správne odsudzovať nás za to, že chronického piráta ciest ´donútime´ avizovaním kontroly aspoň niekoľkokrát za deň ísť podľa pravidiel cestnej premávky, hoci práve tým môžeme každý deň zachrániť niekoľko životov?"

Naším poslaním rozhodne nie je sťažovať prácu polície a aj preto tie z policajných akcií, ktoré nemajú nič spoločné s bezpečnosťou cestnej premávky zámerne neuvádzame, aby sme prácu polície zbytočne nemarili."

Isté percento z povinného zmluvného poistenia motorových vozidiel prichádza do štátnej kasy. Z týchto peňazí sú financované záchranné zložky a niektoré štátne organizácie vykonávajúce činnosti v doprave. Dostávajú príspevok od štátu aj organizácie zaoberajúce sa dopravným servisom a pomocou motoristom v núdzi?

„Stellacentrum dopravných informácií k takým zatiaľ nepatrí."

Ako fungujú centrá dopravných informácií v zahraničí? Môžeme sa s nimi porovnávať?

„S centrami dopravných informácií v EÚ spolupracujeme, máme s nimi uzavreté zmluvy a vymieňame si informácie v reálnom čase. Môžeme s potešením konštatovať, že Stellacentrum dopravných informácií za nimi technologicky nijako nezaostáva. Využíva všetky najmodernejšie technológie z oblastí telekomunikácií, software a prevádzkuje dokonca aj kamerový monitoring cestných komunikácií."

Väčšina informácií na internetovej stránke centra dopravných informácií je platená. Pre motoristov, ktorí potrebujú pomoc prípadne cenné rady, je to nemilé prekvapenie.

„Oblasť našich informácií je už natoľko široká, že vyhľadávanie na našej stránke by mohlo byť bez znalosti problematiky zbytočne zdĺhavé. Vychádzame však z toho, že informáciu potrebuje vodič neraz priamo na ceste a prístup na internet v aute každý zatiaľ nemá. Preto je u základného okruhu informácií na webe výrazne uvedené telefónne číslo, na ktoré sa môže motorista dovolať 24-hodín denne, aby získal potrebnú informáciu v akomkoľvek rozsahu a kedykoľvek bezplatne. Radi skutočne každému pomôžeme pri sprostredkovaní pomoci, vypracovaní itinerára pred cestou do zahraničia, alebo pri poskytnutí informácií o aktuálnej dopravnej situácii na Slovensku a v EÚ."

Rastislav CHVÁLA, SME

Známi Košičania na štyroch kolesách, dnes riaditeľ Hypermarketu Carrefour Ing. Mário Slivka

Na jar platí pokuty prvý, v jeseni ich dostáva posledný

Vodičské oprávnenie na malý motocykel vlastní riaditeľ Hypermarketu Carrefour Ing. Mário Slivka od 15 rokov. O dva roky neskôr získal "papier" i na autá. Kým nezačal pracovať v Carrefoure, jeho predchádzajúce zamestnania vždy nejako súviseli s motorizmom a motoristickým priemyslom. Ešte viac ako štvorkolesové tátoše miluje dvojkolesové, teda motocykle. Rodina vie, že keď bude pekný víkend, doma ho len ťažko niečo udrží.

"Som dušou, telom i krvou motorkár. Vlastním motocykel BMW a bol to už môj detský sen, mať práve tento typ. Tohto roku som si ho prvýkrát doprial. Je to krásna a dokonalá motorka," spokojný je M. Slivka, ktorý na seba nabonzoval, že aj životnú partnerku si hľadal s podmienkou, aby mala podobnú záľubu. "Stalo sa. Klárika tiež jazdí a patrí k vášnivým milovníkom motoriek. Keď ideme na dlhší výlet, sedí za mnou, ak na kratší, ovláda svoj stroj. Jazdí dobre a to, že je žena, vidieť, až zloží z hlavy prilbu."

M. Slivka tvrdí, že zákony za volantom nerád porušuje. No občas sa mu stane, že si nevšimne dopravnú značku obmedzujúcu rýchlosť. "Naša dopravná polícia je však v strehu a moju nevšímavosť vždy patrične ohodnotí. No nesťažujem sa, pretože jazdiť treba podľa predpisov." I keď ako tvrdí M. Slivka, najmä tam, kde je rovná cesta a človek chce mať vo vlasoch viac vetra, skôr si všíma dianie na ceste ako tachometer. Potom je minimálne päťstokorunáčka určite fuč. "Niektorí policajti ma už poznajú i bez toho, aby som si musel dať dole prilbu. Som totiž prvý, čo je na jar vonku a platí pokuty a posledný, čo ich dostáva na jeseň." M. Slivka nie je typom, čo by sa s mužmi v uniformách hádal či nebodaj pred nimi utekal. Keď niečo zlé urobí, platí.

"Rád jazdím rýchlo, to nepopieram. No tak, aby som neohrozil seba ani druhých. No niekde je šesťdesiatka na rovinke naozaj nezmyselná. Akou najväčšou rýchlosťou som zatiaľ išiel, radšej neprezradím, pretože mi dopraváci zoberú aj rodný list, nielen vodičák..." S manželkou však, ako prehlásil, rýchlejšie ako 250 km/hod ešte nešiel. V súvislosti s rýchlosťou si M. Slivka spomenul, že keď išli z Brna do Bratislavy, istý čas jazdili po diaľnici súbežne s taxikárom. A veru, poriadne rýchlo. Keď sa s ním potom stretli na benzínke v Malackách a manželka M. Slivku si rozopla kombinézu, pri pohľade na jej bruško, bola v siedmom mesiaci, taxikárovi od prekvapenia z ruky vypadla tankovacia pištoľ. "Vtedy sme si uvedomili, že asi sme to trošku prehnali. No dcérke to nevadilo. I keď už v mamkinom brušku privoniavala k benzínu, narodila sa bez problémov."

M. Slivka veľa jazdí aj na aute. Nerobí mu problém ani otáčať volantom ani riadiť motorku. I keď rozdiel v tom je. "Motocykel je vášeň, ktorej sa rád oddávam. Hovorí sa, že ak človek odoláva vášňam, neznamená to, že on je silnou osobnosťou, ale že vášne sú slabé. Ja sa však vášňam rád odovzdávam. Pomáhajú mi, prenášajú ma do iných dimenzií a životných polôh. Pre mňa je okrem rodiny takouto láskou i vášňou zároveň práve motorka," uzavrel riaditeľ Hypermarketu Carrefour Ing. Mário Slivka svoje motoristické rozprávanie úprimným, i keď možno nekaždodenným vyznaním.

Alžbeta LINHARDOVÁ

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  3. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  4. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  10. Najužitočnejšia appka
  1. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  2. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  5. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  6. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  7. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  8. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  9. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  10. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  1. Najužitočnejšia appka 16 630
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 15 316
  3. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 960
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 573
  5. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 9 400
  6. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 8 679
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 333
  8. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 5 029
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 3 302
  10. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 3 106

Neprehliadnite tiež

Riaditeľ Schwarcz končí na stoličke po deviatich rokoch

Pri organizovaní Hraveniska sa porušoval zákon, kontrolór našiel chyby.

Biskupov prípad údajného obťažovania už rieši prokuratúra

Polícia tvrdí, že skutok sexuálneho zneužívania sa nestal.

Na Idanskej v Košiciach sa bude stavať. Petícia cez poslancov neprešla

Poslanci mesta sa zaoberali aj petíciou proti výstavbe bloku na ulici Kpt. Nálepku.

Hlavné správy zo Sme.sk

Archívny text z Panama papers

Peniaze z Dôvery mali ísť na Bahamy, keď tam staval aj Široký

Futej z Dôvery zinkasoval 195 miliónov eur, v zoznamoch najbohatších nie je.

Dnes píše Elena Eleková

Aké to je hanbiť sa, že som lekárka

Hoci to svedčí o empatii, môže to nakoniec viesť k prianiu odísť zo systému.

DOMOV

Biskupov prípad údajného obťažovania už rieši prokuratúra

Polícia tvrdí, že skutok sexuálneho zneužívania sa nestal.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop