dostať bloček alebo paragón
Vianočné sviatky pomaly klopú na dvere. Počas nich sa obchodníci snažia dosiahnuť čo najvyššie tržby, a tak sa môže stať, že nám buď podsunú menej kvalitný tovar alebo sa "pomýlia" pri účtovaní. I preto, čo zdôraznil i vedúci oddelenia kontroly II Daňového úradu Košice I Ing. Marián Strič, je veľmi dôležité, aby, ak zákazníkovi automaticky nevydajú doklad o nákupe, treba si ho vypýtať. Či už v podobe bločku z elektronickej registračnej pokladnice (ERP) alebo paragónu.
"Ten slúži ako doklad na reklamáciu v prípade, že sa niečo pokazí, najmä pri tovare dlhodobejšej spotreby. Z pohľadu štátu je to zase doklad o zaevidovaní tržieb a správnom odvode výšky dane. A tiež ochrana zákazníka, pretože pokiaľ niečo nebolo správne zaúčtované, kupujúci to môže zdokladovať," uviedol M. Strič.
Spomínané pokladnice sú obchodníci povinní používať najmenej päť rokov. Niektorým ani tento čas na poučenie nestačil, z pokladnice si urobili na pulte atrapu a nákup cez ňu nepreúčtujú. Pritom, ak správca dane, teda daňový úrad, také previnenie zistí, podľa zákona má možnosť uložiť obchodníkovi pokutu od 10-tisíc do 100-tisíc Sk. Pri opakovanom zistení môže byť dokonca podaný návrh na pozastavenie jeho podnikateľskej činnosti. Trošku miernejší je zákon vtedy, ak síce obchodník nákup do pokladnice naťuká, ale zákazníkovi o tom nevydá doklad. Vtedy je pokuta od 1000 Sk do 10-tisíc Sk, pri opakovanom zistení od 5000 do 50-tisíc Sk.
"Postihy nie sú malé, no ešte asi nie dostatočné, keďže sa podnikateľom stále oplatí riskovať, pokladnicu nepoužívať a doklad nevydať. Máme pár takých, ktorých sme opakovane prichytili pri porušovaní zákona." Zväčša ide o ambulantných predajcov, ktorí sa hlavne v zime vyhovárajú, že im pokladnica zamrzla. I keď M. Strič súhlasí, že malé prenosné sú poruchové, obchodníkovi nič nebráni, aby zákazníkovi nevydal paragón. Keď mu nie je zima na ruky pri preberaní peňazí, nemôže mu byť ani pri písaní dokladu. "Pokiaľ sa dokáže, že obchodník svojím zásahom úmyseľne vyradil pokladnicu z prevádzky, môže dostať pokutu od 10-tisíc do 100-tisíc Sk. Až do 100-tisíc Sk je postih tiež vtedy, ak sa ukáže, že daňový subjekt nevedie evidenciu tržieb alebo ich nezaúčtuje. I takéto porušenia sme odhalili. Podnikatelia si namiesto do štátnej kasy chceli uliať do svojho vrecka sumy od desiatich tisícok po státisíce korún."
Najmä teraz, v predvianočnom období, budú daňováci v teréne viac ako často. A nielen počas hodín, kedy trvá ich oficiálny pracovný čas. "Podnikatelia si teda zbytočne mädlia ruky, že po 17. hodine už budú mať od nás pokoj. Nebudú mať. Kontrolu môžu dostať i v pozdnú večernú či rannú hodinu," dodal Ing. Marián Strič.
Alžbeta LINHARDOVÁ
Autor: Zákazník musí za každý nákup
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári