železníc preto vyvoláva polemiku, prečo sa v strategickom uzle na východe republiky pomaly nič nerobí. Podľa generálneho riaditeľa ŽSR Romana Veselku je vraj pre železnice dôležitý rovnako západ ako východ. Prečo teda peniaze na modernizáciu tratí, ktorá vlakom umožní jazdiť až 160 km/h rýchlosťou, investujú len na západe Slovenska?
"Myslel som si, že sa ma to opýtate," uviedol R. Veselka. "Môže to tak vyzerať, ale koľaje sú na celom území. Koridor päť, Bratislava - Žilina, je financovaný prostriedkami z Kohézneho fondu a štátnym rozpočtom. Preto tam postupne prebieha modernizácia. Nie je pravda, že by sme na východe nič nerobili. Pripravuje sa peronizácia železničných staníc Poprad a Prešov, ktorá by sa mala začať do konca tohto roka. Použijeme na ňu peniaze zo štrukturálneho fondu a len tieto dva projekty budú stáť 1,5 miliardy korún," vysvetlil R. Veselka a dodal, že 100 miliónov poputuje aj do Čiernej nad Tisou.
To však nie je modernizácia tratí, čo rýchlotrať Košice - Bratislava? "Robíme len po Žilinu," odvetil R. Veselka a na otázku, či si ľudia na východe nezaslúžia cestovať rýchlejšie a s väčším komfortom, odvetil: "Ale áno, prípravné práce postupujú smerom na východ. Najprv pripravíme na rýchlosť 160 km trať Bratislava - Žilina, potom budú práce pokračovať smerom do Košíc. Musíme však zrekonštruovať Kraľovanský tunel, čo si vyžiada vysoké náklady."
Kedy teda pocestujeme z Košíc rýchlejšie? "Do troch rokov, kedy bude rýchlejší úsek medzi Novým Mestom nad Váhom a Bratislavou."
Po ukončení modernizácie trate z Bratislavy do Žiliny, by sa vraj mali práce postupne posúvať smerom na východ. To však má byť až po roku 2013. Železnice totiž zvyšovaním traťovej rýchlosti začleňujú slovenskú dopravnú sieť Bratislava - Žilina - Košice - Čierna nad Tisou do piateho európskeho koridoru z Benátok na Ukrajinu a celý projekt by mal stáť dve miliardy eur.
Autor: krs
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári