je prioritou mesta i kraja. Podľa ministra dopravy, pôšt a komunikácií Pavla Prokopoviča by mala byť hotová do konca roka 2008.
"Momentálne čakáme na vydanie stavebného povolenia. Máme dva problémy v Haniske a Kechneci. V Haniske by sme sa mali čoskoro dohodnúť, ale v Kechneci ide o problém v súvislosti s preložením hraničného priechodu," vysvetlil P. Prokopovič.
Na jar bola určená trasa, ktorá je situovaná s napojením južne od Košíc. Cesta by mala smerovať východne od obce Šebastovce s mimoúrovňovým krížením cez existujúcu cestu I/68 smerom na juhozápad. V západnom smere obchádza obec Haniska, križuje zhlavie tamojšej železničnej stanice, kde je situovaná širokorozchodná trať, ako aj trať normálneho rozchodu. "Haniska nechce vydať územné rozhodnutie, lebo si myslia, že nie je optimálna trasa. My so zmenou nesúhlasíme, čoskoro sa dohodneme."
Problémom je, že maďarská strana ani po rokovaniach nesúhlasí s návrhom, preložiť hraničný priechod. Starosta Kechneca ho chce preložiť o 2,5 kilometra ďalej. Trasa totiž smeruje južným ťahom a takmer v strede križuje priemyselný park Kechnec. Po rokovaniach medzi obcami Seňa a Kechnec došlo k dohode, aby cesta napojila aj priemyselný park v Kechneci. Vtedy sa ukázalo, že je nutné vybudovať nový hraničný priechod s Maďarskou republikou. "Hľadá sa kompromis, ktorý by vyhovoval všetkým stranám. My nie sme tí, ktorí by výstavbu brzdili. Presun hraničného priechodu je vecou Maďarov a tí sú ochotní ho presunúť o pol kilometra. Keďže nemôžeme robiť čiastkovo, lebo sa vydáva územné rozhodnutie na celý projekt, ešte sme nezačali. Bez toho, že by nám všetci starostovia dali súhlas na vydanie územného rozhodnutia, nemôžeme pokračovať. Na tom stojíme. S maďarským ministrom sme sa ale dohodli, že rýchlostná komunikácia by mala byť do konca roka 2008 zrealizovaná."
Zaujímavé je, že pokiaľ južní susedia už cestu z Miškolca po hranicu robia, my sme sa ešte nepohli. "To nie je pravda, oni robia obchvat Miškolca. Prioritou pre nich nebolo robiť cestu aj na hraničný priechod, ale tým, že je privádzač vyvedený smerom na hranicu, tak robili aj toto."
Takže za Maďarskom zaostávame... "Ťažko povedať. Oni majú kratšiu trasu, my máme lepšiu polohu. Musíme mať najprv stavebné povolenie a pokiaľ nedostaneme územné rozhodnutie, nemôžeme podľa zákona pokračovať."
Rýchlostná komunikácia R4 bude v prvej etape budovaná v polovičnom profile. Mimoúrovňovo má križovať všetky existujúce komunikácie a bude napojená na sieť príslušných ciest v okolí.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári