klzkom povrchu ciest šmýkali ako kamióny, tak aj osobné vozidlá. Všetky nehody mali spoločného menovateľa - nevhodné pneumatiky.
Bežne zaužívaný pojem "zimné pneumatiky" ľudí mýli, že sa môžu alebo majú používať až v zime. Tá sa podľa kalendára začína až v tretej dekáde decembra. Posledné smrteľné nehody dokazujú, že s prezutím vozidiel skutočne netreba otáľať.
"Ľudia to strašne podceňujú a myslia si, že keď nie je sneh, nie je potrené zimné obutie. Je to však veľký omyl. Zimné gumy treba obuť, keď teplota vozovky klesne pod sedem stupňov. Vtedy letné pneumatiky strácajú priľnavosť, jednoducho, strácajú kontakt s vozovkou. Toto je najjednoduchšie vysvetlenie, prečo je gumy na autách nutné striedať. Jazdiť treba na neojazdených pneumatikách, lebo guma vekom dozrieva, stráca svoju pružnosť a začína tvrdnúť. Kedy ich prestať používať, záleží od šoféra. Niektorým vydržia aj štyri sezóny. V žiadnom prípade však nestačia zimné pneumatiky iba na jednu nápravu. Keď máte pohon vpredu a dáte zimné gumy iba tam, tak vám zadok bude na ceste lietať a pri brzdení sa dostanete do šmyku," vysvetľuje problém jeden z členov profesionálneho rely tímu.
Nesprávne obutie na kolesách je podľa neho hazardovanie so životmi. Najlacnejšia sada štyroch zimných pneumatík sa pohybuje v cenách okolo sedemtisíc korún. Na bežné jazdenie v cestnej premávke odporúča našich výrobcov.
"Policajtovi žiadny zákon neukladá kontrolovať vozidlá, či majú letné alebo zimné pneumatiky, lebo táto povinnosť nie je uzákonená. Mám skúsenosť, že keď v Košiciach nasneží, okamžite sa zvýši aj počet dopravných nehôd, väčšinou kvôli nedodržaniu bezpečnej vzdialenosti. Je to spôsobené aj tým, že vodiči majú na vozidlách nesprávne pneumatiky. Vodič síce reaguje správne a ihneď brzdí, predlžuje sa však brzdná dráha vozidla. Ďalším typickým zavinením pre toto ročné obdobie je neprispôsobenie rýchlosti vozidla stavu a povahe vozovky a poveternostným podmienkam. Smrteľné dopravné nehody sú napriek tomu v meste zriedkavé, podstatne sa však zvýši počet malých nehôd," hovorí vedúci oddelenia dopravných nehôd ODI Okresného riaditeľstva Košice I kpt. Anton Záhorák.
Podľa neho je údržba košických ciest na požadovanej úrovni. Zároveň dodáva, že len čo policajti zistia na niektorom úseku problém s poľadovicou, prostredníctvom operačného dôstojníka vyrozumievajú dispečing správy ciest.
V štatistikách je ako najčastejšia príčina vzniku nehôd uvedený nesprávny spôsob jazdy. Ide o nedodržanie bezpečnej vzdialenosti medzi vozidlami, nesprávne prechádzanie z jazdných pruhov, nesprávne otáčanie a cúvanie. Od začiatku tohto roka sa v celých Košiciach stalo vyše tritisíc dopravných nehôd, z toho bolo pätnásť smrteľných. Napriek týmto hrozivým číslam, policajti zaznamenali oproti minulému roku výrazný pokles nehodovosti.
"Vodiči sú opatrnejší. Je to však výsledok častejších kontrol a dopravných akcií. Na vodičov vplýva hlavne meranie rýchlosti a peňažné pokuty," hodnotí kpt. A. Záhorák.
Každý deň v Košiciach vodiči nahlásia priemerne 15 dopravných nehôd, najkritickejšie sú pondelky a piatky.
Čo treba urobiť pre bezpečnosť na ceste
- v prvom rade nasadiť pneumatiky so zimným dezénom
- počítať vždy so šmykľavým povrchom vozovky
- predĺžiť vzdialenosť medzi pred vami idúcim vozidlom
- pred jazdou dôsledne očistiť okná na aute
- jazdiť nižšou rýchlosťou ako v lete
- zvoliť vhodnú obuv pri šoférovaní
(tnt)
Problémové úseky Košíc a okolia
Za najkritickejšie úseky v Košiciach a okolí v tomto období policajti považujú štátnu cestu v Čečejovciach, Moldave nad Bodvou, v Slanci a na Dargove.
V meste majú vodiči problémy najmä na Zelenom dvore, Hlinkovej ulici, pri Lorinčíku a na mimoúrovňových križovatkách.
(tnt)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári