návštevníci, ktorí si užili adrenalínu viac, ako si naplánovali a zaplatili, skončili "iba" v nemocnici. Keďže kolotočiari neobchádzajú ani Košice, so záujmom som si prečítal článok mojej kolegyne o opatreniach, ktorými sa kompetentné úrady v našom meste snažia podobným tragédiám predísť. Namiesto ubezepečenia, že levický prípad bol ojedinelý a nemôže sa v našich zemepisných šírkach opakovať, som sa však dočítal niečo iné. A to, že kolotoč nás mohol dokaličiť včera a môže i zajtra.
Z rozhovoru s vrchným inšpektorom košického Inšpektorátu práce vyplynulo, že hoci aké-také predpisy na kontrolu zábavných zariadení existujú, nedarí sa ich dodržiavať. A to najmä preto, že ak sa kolotočiari niekde rozložia, kým sa o nich kontrolóri dozvedia a rozhýbu sa, už sú dávno preč. Chápem, že ak si je niekto vedomý toho, že môže mať problémy, prípadne dostane pokutu, nebude na seba upozorňovať. Čo však nechápem, to je alibistický postoj kontrolného orgánu a jeho argumenty. To by sa potom aj policajti mohli vyhovoriť, že rýchleho vodiča nemohli skontrolovať a dať mu pokutu preto, lebo šiel príliš rýchlo...
Ak sa už dávno vie o tom, že stihnúť kolotočiarov na "mieste činu" a skontrolovať technickú nezávadnosť ich atrakcií je ťažké, mal sa už dávno zaviesť taký systém, ktorý by ich anonymnému podnikaniu zabránil. Napríklad povinnú a hrozbou vysokej pokuty zabezpečenú ohlasovaciu povinnosť najbližšiemu inšpektorátu práce. Ten by hneď po rozložení kolotoča preveril, v akom je stave. Veď neustále rozoberanie, sťahovanie a opätovné skladanie, navyše enormné zaťažovanie, môže veľmi ľahko spôsobiť jeho poškodenie. Každé zariadenie by malo svoj "technický" preukaz", do ktorého by sa zapisoval nielen dátum poslednej kontroly, ale i tej najbližšej. Znížilo by sa nielen riziko prípadnej havárie, ale kontrolóri by mohli pokojnejšie spávať a verejnosť zabávať.
Vyšetrovanie levickej havárie je určite v plnom prúde. K slovu sa dostane nielen majiteľ kolotoča, ale aj z našich daní platení odborníci, ktorí majú nad týmito zariadeniami dozor. Predpokladám, že sa budú snažiť podiel svojej zodpovedanosti minimalizovať. Je to "ľudské". Veď kto sa dobrovoľne prizná, že namiesto plnenia si povinností v teréne, vysedával v pohodlí svojej kancelárie...
Kolotočov sa v Košiciach počas sezóny vystrieda veľa. Prichádza zima a teda dostatok času prijať také opatrenia, aby sa na budúci rok riziko ich havárie minimalizovalo. Matku dieťaťa, ktoré sa môže nešťastnou náhodou vážne zraniť, by asi výhovorka o nemožnosti preventívnej kontroly kolotočov neuspokojila.
Róbert BEJDA
Autor: KRÁSNA
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári