Na slovenských cestách pribúdajú nehody so zvieratami
Najnebezpečnejšou prekážkou môže byť svetlom oslepený diviak alebo jeleň
Za zver je považovaná lesná zver, ktorá nemá na ceste čo robiť a je teda vinníkom prípadnej nehody. Za jej voľný pohyb však nikto nezodpovedá. Zviera je domáce zviera. Za jeho pobiehanie po vozovke je zodpovedný jeho majiteľ. Ak vám poškodí auto pobiehajúci pes, môžete škodu vymáhať u jeho majiteľa.
Motorista môže počas jazdy stretnúť aj tvorov, ktoré inak vidí iba hlboko v lesoch či v zoo. Pravdepodobnosť tejto situácie stúpa pri jazde v lesnatom teréne. Srna, daniel, jeleň či diviak sú na ceste velmi nebezpečnou prekážkou. Najhoršie situácie nastávajú pri prejazde lesom za zimných nocí. Zvieratá hľadajúc niečo pod zub strácajú plachosť a pri osvetlení idúcim autom zostanú dezorientované stáť uprostred cesty. A keď k tomu prirátame v zime bežne sa vyskytujúcu námrazu a dlhú brzdnú dráhu, nešťastie je na svete.
Preto sa treba na takúto situáciu pripraviť, znížiť rýchlosť tak, aby sme v prípade potreby vedeli rýchlo zastaviť. Verte, že čelný náraz do statného jeleňa vás oberie o ďaleko viac času, peňazí a zdravia ako opatrná, pomalšia jazda. Najbežnejšími zvieratami končiacimi na kapote áut sú srny a jelene, stáva sa, že po zrážke dosahuje škoda na vozidle desiatky tisíc korún a výnimkou nie je ani úplne zničené auto.
Okrem vysokej zveri sa častým terčom stretov s vodičmi stávajú diviaky, dobytok, ovce a aj mačky a psy.
Často sa stáva, že vodič v snahe zabránit zrážke s mačkou alebo psom inštinktívne strhne volant do múra, plotu, stĺpu verejného osvetlenia alebo inej prekážky. Zviera síce zachráni, ale škodu spôsobí omnoho vyššiu. A výnimkou nie sú ani vážne zranenia.
Na druhej strane zrážku so zajacom, bažantom alebo iným menším zvieratom veľa majiteľov áut vôbec poisťovni nehlási, pretože následky väčšinou nedosahujú ani limit spoluúčasti. Aký je teda postup pri riešení škody?
Nakoľko zvieratá nie sú tradičnými účastníkmi dopravy, nemajú povinné ručenie za škodu. Takže škodu, ktorá môže dosiahnuť aj vysoké čiastky, nie je motoristovi bez havarijnej poistky z čoho uhradiť. "V našej poistovni tvorili za prvý polrok tohto roku takéto škody približne tri % zo všetkých hlásených škôd, a ich počet sa drží na približne rovnakej úrovni," vraví Lucia Muthová, hovorkyňa jednej zo slovenských poisťovní. "Zo štatistík vyplýva, že najviac nepozorná a pre motoristov aj najnebezpečnejšia je zver na jar a v období ruje. Výška škody závisi od typu vozidla a druhu zveri (jelen, diviak, srna). Pokiaľ má vodič uzatvorené havarijné poistenie, škoda sa likviduje ako pri každej inej udalosti. Na plnenie nemá vplyv ani značka ´Pozor zver´. A odporúčame pri zrážke volať políciu, nakoľko bez policajného protokolu môžu nastať ťažkosti s likvidáciou, napríklad pri dokazovaní či vodič v čase nehody nepožil alkohol."
Zviera nie je zver. Ak už prišlo k dopravnej nehode, je dôležité posúdiť, či ide o zviera alebo zver.
Za zver je považovaná lesná zver, ktorá nemá na ceste čo robiť a je teda vinníkom prípadnej nehody. Za jej voľný pohyb však nikto nezodpovedá.
Zviera je domáce zviera. Za jeho pobiehanie po vozovke je zodpovedný jeho majiteľ. Ak vám poškodí auto pobiehajúci pes môžete škodu vymáhať u jeho majiteľa.
Ak sa nechcete sa stať ďalšou obeťou zlodejov,
využite nasledujúce možnosti ochrany vášho vozidla
Kľúče nenechávajte v zámke ani počas výmeny kolesa
Krádeže automobilov a vecí z nich patria jednému z najväčších bezpečnostných rizík. Vodič svojím konaním podstatným spôsobom môže ovplyvniť, že práve jeho vozidlo sa nestane predmetom záujmu zlodeja. "Okrem riadne zaisteného auta by malo byť základným pravidlom každého vodiča, aby pred opustením auta skontroloval, či v ňom nemá na zvonku viditeľných miestach vystavené hodnotné predmety napr. kamery, fotoaparáty, mobilné telefóny alebo kufríky," radí JUDr. Jarmila Petrová z KR PZ v Košiciach. "Každý takýto predmet viditeľne umiestnený v aute pôsobí na páchateľa ako magnet a takéto vozidlo nemusí uchrániť ani skutočnosť, že je vybavené auto alarmom, či parkuje na osvetlenom a frekventovanom mieste.
Stará ľudová múdrosť hovorí, že "príležitosť robí zlodeja" a tak zopár rád, aby ju zlodej nemal a vy, aby ste sa nestali ďalšou obeťou:
* Pri opustení svojho vozidla, čo i len na okamih, nenechávajte kľúče v zapaľovaní. Vozidlo vždy riadne uzamknite a skontrolujte uzamknutie všetkých okien i strešného okna.
* Náhradné kľúče, doklady od auta a ďalšie doklady nikdy nenechávajte v aute, ale ich noste pri sebe. Zníži sa tým možnosť prejazdu motorového vozidla prípadnou kontrolou s pravými dokladmi.
* Parkujte s vozidlom v garáži, na stráženom parkovisku, blízko domu, na osvetlenom a prehľadnom mieste, aby ste prípadne na vozidlo aj videli.
* Nezabudnite, do auta nepatria cenné veci viditeľne položené, radšej v prípade potreby ich dajte do batožinového priestoru, či odkladacej skrinky.
* Ak kupujete ojazdené vozidlo, venujte pozornosť výrobným číslam, spísaniu kúpnej zmluvy a pod. Po kúpe radšej vymeňte všetky zámky, aj kľúč od štartéra.
* Pri inštalácii autorádia dajte prednosť prenosným, kódovaným, alebo autorádiam s odnímateľným predným panelom.
* Nezabudnite si dať pozor na kľúče od auta v autoopravovniach či autoumývarkach. Kľúče nenechávajte napr. v zámku dvier, či kufra pri nakladaní či vykladaní vecí z auta či pri výmene kolesa po defekte
* Nezabudnite si svoje auto zabezpečiť nainštalovaním elektronických prostriedkov (skrytým vypínačom elektrického okruhu zapaľovania, imobilizérom) a mechanických prostriedkov (uzamykanie riadiacej páky závorovým zámkom, uzamykanie volantu prídavnou tyčou, bezpečnostné fólie na sklo).
* Zamykajte si kolesá (bezpečnostne matice alebo skrutky). Chemické leptanie VIN kódu (číslo karosérie) na okná (sedemnásťmiestny kód, ktorý využíva polícia SR, aj INTERPOL).
Beata Plachá, SME
V nových autách je množstvo nebezpečných toxických chemikálií
Môžu podráždiť oči, pokožku i dýchanie
Intenzívny pach, ktorý cítiť v mnohých nových autách, pochádza z jedovatej zmesi vyše 100 rôznych chemikálií, ktoré môžu mať vážne dôsledky na zdravie, varuje nemecká environmentálna organizácia BUND. "Koncentrácia chemikálií v niektorých prípadoch výrazne prekračuje povolenú hranicu," hovorí chemická expertka organizácie Patricia Cameronová. "I niekoľko mesiacov po výrobe auta unikajú do jeho interiéru chemikálie, čím ohrozujú zdravie vodiča i pasažierov."
Väčšina látok pochádza z náteru a textílií a do ovzdušia sa uvoľňujú najmä v horúcich poveternostných podmienkach. Niekedy môžu dokonca vytvoriť tenký film na vnútornej strane okien vozidla. BUND spolu so svojou sesterskou organizáciou Global 2000 v Rakúsku vykonali testy na autách šiestich značiek - Opel, Mercedes-Benz, Renault, Mitsubishi, Volkswagen a Alfa Romeo. V niektorých namerali koncentrácie organických chemikálií ako formaldehyd a benzol v hodnote až 15 miligramov na kubický meter, pričom už jeden miligram môžu spôsobiť podráždenie pokožky, očí a dýchacieho systému.
TASR
Ako jazdia...
Generálny riaditeľ DPMK Ing. Jozef Jaššo sníva o športovom Porsche
Na vodičský kurz sa prihlásil na príkaz svojho bývalého šéfa
Generálny riaditeľ Dopravného podniku mesta Košice Ing. Jozef Jaššo si vodičák urobil na "staré kolená". A aj to len preto, lebo ho bývalý šéf odmietol rozvážať na služobnom aute a dal mu dvojmesačné ultimátum na vstúpenie do radov vodičov. "Bolo to, keď som mal 35 rokov, čiže pred 11 rokmi. Týmto mu za to ďakujem. Priznám sa pred nástupom do autoškoly som vôbec nejazdil," hovorí. Jazdiť sa učil na Škode Favorit. Prvé vlastné auto, ojazdený Fiat Tipo si kúpil o dva roky neskôr.
Ako rôčky pribúdali, stupňoval sa aj počet áut vo vlastníctve Ing. Jašša. Fiatík vystriedal Peugeot 405 a ten zase nahradil Volkswagen Passat. Po ňom si vyskúšal jazdu na BMW 3, ktorá sa mu natoľko zapáčila, že tejto značke zostal verný dodnes. V súčasnosti totiž jazdí na BMW 525 Tds. Ide o šesťročné auto, s ktorým je veľmi spokojný. "V týchto dňoch sa obzerám po nejakej Škode Octávii, aby manželka a starší syn mohli jazdiť v čase, keď som mimo domu."
Páčia sa mu nové modely BMW a Mercedes. Ale úplne najviac ho očarilo Porsche Cayenne. "Ak by som raz mohol, tak by som si ho kúpil, samozrejme že ojazdené. Nové auto som doteraz ešte nevlastnil. Už si naň začnem šetriť...," smeje sa riaditeľ DPMK.
Šoférovanie ho baví a ak mu vyhráva dobrá hudba, tak sa pri ňom perfektne zrelaxuje. Považuje sa za ohľaduplného vodiča, ktorý nikdy na nikoho nevytrubuje. Dopravné predpisy sa snaží dodržiavať, ale niekedy ide rýchlejšie, než je povolené. "Nechcem to urieknuť, ale v poslednom období to mám bez pokút. Ak sa však stane, že niečo poruším, som ku policajtom slušný a snažím sa, aby to skončilo iba dohovorom." Takto sa ale vždy jeho priestupky nekončia, raz už pokutu predsa len zaplatil. "Bolo to okolo 1700 korún, za závažný technický priestupok."
O ženách si Ing. Jaššo myslí, že sú dobré, opatrné a ohľaduplné vodičky. Páči sa mu, keď ich vidí za volantom. "Naviac, vnášajú do dennodenného zhonu nežnosť a z mojich skúseností aj úsmev. Stretol som sa však aj so situáciou, keď na mňa vytrubovala netrpezlivá šoférka, pre pomalú predpisovú jazdu."
Na cestách ho vie rozčúliť rýchla a riskantná jazda v úsekoch, kde je to nebezpečné. Veľmi zlé skúsenosti má s vodičmi "veľkých automobilov". "Šoféri nákladných áut, kamiónov a autobusov sa často správajú tak, ako keby mohli všetko. Mnoho dopravných nehôd je aj z tohto dôvodu zbytočných." Väčšinou sa mu však darí nad vecami, ktoré nemôže zmeniť, nerozčulovať.
Andrea BOŽINOVSKÁ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári