ktorom nevedel. A keby nie náhody, nebol by sa o tom vôbec dozvedel. No aj keď o tom už dva mesiace vie, svoje peniaze stále nedostal...
"Manžel sa živil ako živnostník, no v polovici augusta živnosť prerušil. Doklad o tom odovzdal na daňovom úrade, sociálnej i zdravotnej poisťovni. Je poistený v Siderii a potvrdenie som tam za neho šla odniesť ja. Spýtala som sa tiež, či nemá nejaké nedoplatky, na čo som sa od pracovníčky dozvedela, že tam má naopak preplatok ešte z roku 2003," rozhovorila sa Jana Hudáková.
Štefan Hudák preto podal písomnú žiadosť o vyplatenie preplatku. Na jej základe vykonala zdravotná poisťovňa kontrolu odvodu poistného a zistila, že preplatok predstavuje 3311 korún. Informovali ho o tom písomne 8. septembra, no ani o šesť týždňov peniaze Košičanovi neprišli.
"Manžela informovali, že pobočka mu uhradí preplatok v zákonom stanovenom termíne, čo malo byť podľa telefonickej informácie do tridsiatich dní. Keďže medzitým vycestoval na dlhšie do zahraničia a peniaze stále nechodili, zavolala som 19. októbra do poisťovne, čo je s peniazmi. Ostala som ako obarená, keď mi pracovníčka povedala, že práve v ten deň boli manželovi vyplatené osobne v pokladni! Presviedčala som ju, že to nie je možné a ona mi zas tvrdila, že je to určite tak, len mi to manžel nepovedal... Keď som ju požiadala, aby mi nerozprávala bludy, šla sa ešte raz pozrieť a vrátila sa k telefónu s tým, že v ten deň boli poslané poštovou poukážkou. Odvtedy prešiel týždeň a peniaze stále neprišli," konštatovala minulý piatok Košičanka, ktorá krúti hlavou hneď nad niekoľkými vecami.
V prvom rade nechápe, prečo jej manželovi preplatok nevrátila poisťovňa hneď po jeho zistení, keďže vznikol ešte za kalendárny rok 2003. Prečo držala jeho peniaze taký dlhý čas? Zdá sa jej podivné aj pôvodné tvrdenie, že si mal prísť pre peniaze osobne, keď to tak nebolo. Nechápe tiež, nech už je lehota na uhradenie preplatku akákoľvek, prečo ho poisťovňa vzhľadom na okolnosti nevyrovnala v čo najskoršom termíne.
"Na dôvažok by ma zaujímalo, či nemá manžel nárok na vyplatenie nejakého poplatku z omeškania. Ak vy dlhujete poisťovni iba stovku, bude si ju od vás po čase vymáhať aj s úrokmi. Ako však bude postupovať v tomto prípade? Má dvojitý meter na seba a na iných?" pýta sa Jana Hudáková.
MEDZITITUL:
Poisťovňa je povinná preplatok uhradiť
Ako nás informoval riaditeľ Zdravotnej poisťovne Sideria Igor Dorčák (na snímke), zdravotná poisťovňa je povinná vrátiť poistencovi preplatok poistného. Lehota na jeho vyplatenie je v prípade podania písomnej žiadosti dva mesiace. Poisťovňa však musí vrátiť peniaze aj bez písomnej žiadosti - ak túto skutočnosť zistila sama na základe predložených dokladov. Prečo teda nevyplatila Košičanovi preplatok za rok 2003?
"Niekedy je problém zistiť neoprávnený príjem, pretože nemôžme vedieť, že nejde o predplatené poistné. Mohlo by sa tiež stať, že poistenec pošle dve platby dopredu a ak mu jednu vrátime a on potom ďalšiu nezaplatí, vznikne mu nedoplatok. Preto sa tieto veci obyčajne zistia, keď človek požiada o inventúru účtu," hovorí Dorčák.
V praxi podľa neho neraz vznikajú prípady, že sa po konzultácii s platiteľom zistí, že nejde o skutočný preplatok, ale o nesprávne priradenú platbu, zle vyplnené daňové priznanie, či platby, ktoré nepatria tomu konkrétnemu platiteľovi a podobne. Preto je potrebná spolupráca s platiteľom pri overovaní skutočného preplatku na poistnom, na čo je ho potrebné vyzvať. Tiež je možné dohodnúť sa s ním na zápočte preplatku do ďalšieho splatného obdobia.
Zákon o zdravotnom poistení nerieši možnosť poplatku z omeškania zo strany zdravotnej poisťovne. V tomto konkrétnom prípade však boli podľa Dorčáka lehoty na vrátenie preplatku dodržané, pretože bol v 60-dňovej lehote vrátený "formou zloženky cez pokladňu". Košičan teda peniaze dostane v najbližších dňoch poštou.
Ak však poistenec s postupom poisťovne nie je spokojný, môže požiadať o dôkladnejšie prešetrenie celého postupu pracovníkov košickej pobočky.
"V každom prípade navrhujem, ak má pocit neprofesionálneho konania alebo priamo pochybenia zamestnancov našej poisťovne, aby podal písomne sťažnosť. Môže tak urobiť poštou alebo elektronicky na adresu nepretržitej asistenčnej služby (asistenciasideria.sk). Aj to je jeden zo spôsobov, ako môžeme spätnou väzbou odstraňovať nedostatky v našej práci," poznamenal Dorčák.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári