Automobilka Volkswagen predstavila v Tokiju najvýkonnejšie Polo
Japonci sa ho už nevedia dočkať
Na medzinárodnom tokijskom autosalóne, ktorý sa začal 19. októbra, predstavuje nemecká spoločnosť Volkswagen aj novú verziu svojho typu Polo. Ide o športovú verziu GTI, ktorá je poháňaná najvýkonnejším motorom, aký sa kedy montoval do vozidiel Polo v celej doterajšej tridsaťročnej histórii tohto modelového radu. Nové Polo GTI je náhradou za bývalé Polo GTI, ktoré debutovalo v roku 1998 a na pohon ktorého slúžil motor výkonu 92 kW.
Na pohon najnovšieho modelu Polo GTI slúži 1,8-litrový prepĺňaný štvorvalce s piatimi ventilmi na valec. Tento motor, vystrojený chladičom stláčaného vzduchu, má maximálny výkon 110 kW a svoj najvyšší krútiaci moment 220 Nm dosahuje už pri 1 950 ot/min. Nový model zrýchli z 0 na 100 km/h za 8,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 216 km/h. Zrýchlenie z 80 km/h na 120 km/h pri zaradenom štvrtom prevodovom stupni trvá vozidlu len 7,5 sekundy. Celková normovaná priemerná spotreba nového Pola je 7,8 l/100 km.
Od bežného Pola sa športová verzia GTI navonok odlišuje niekoľkými prvkami. Vpredu je typická čierna maska chladiča tvaru V, podobná maske modelu Golf GTI. Dvojité predné reflektory majú tiež čierne rámčeky. Predné i zadné brzdové strmene sú nalakované červenou farbou. Vozidlo jazdí na podobných 16-palcových ráfikoch z ľahkých zliatin, na akých jazdí aj model Golf GTI. Pneumatiky majú rozmer 205/45 R 16. Podvozok, sériovo vystrojený elektronickým stabilizačným systémom (ESP), je položený o 15 m nižšie v porovnaní s bežným Polom. Na odtokovej hrane strechy je malý spojler s tretím brzdovým svetlom. Dynamický vzhľad vozidla podčiarkujú čierne prahy a chrómovaná dvojitá koncovka výfuku.
V interiéri vozidla sú špeciálne športové sedadlá s kockovaným vzorom Interlagos. Športový volant, hlavica radiacej páky a rukoväť ručnej brzdy sú potiahnuté kožou, pedále sú z hliníka. Polo GTI má delené (v pomere 1/3 k 2/3) zadné sedadlá, sklopením ktorých sa batožinový priestor zväčší z 270 litrov na 1 030 litrov. K bezpečnostným prvkom vozidla patria aj predné a bočné nafukovacie vankúše, pričom airbag spolujazdca možno deaktivovať. Na nemecký trh sa nové Polo GTI dostane na jar budúceho roka, neskôr sa začne predávať aj na ďalších trhoch.
Na nové Polo GTI s napätím čakajú aj japonskí predajcovia značky Volkswagen. Vozidlá typu Polo sú v Japonsku veľmi obľúbené. Firme Volkswagen sa na japonskom trhu v ostatných rokoch darí veľmi dobre. V roku 2004 bol Volkswagen už piaty rok za sebou importérom číslo jeden. Temer každý štvrtý do Japonska dovezený automobil nesie znak VW. Koncern Volkswagen, ktorý do Japonska vyváža automobily značiek Audi, Bentley, Lamborghini a Volkswagen, je najsilnejším automobilovým koncernom medzi importérmi.
Radomír MLÝNEK
Najviac baktérí prepravujú psíčkari
Všetci v aute vozíme neželaných pasažierov
Možno si poviete, že vy veru v svojom aute žiadnych neželaných či nechcených pasažierov nevozíte. Žiaľ, temer s istotou možno tvrdiť, že takýchto "cestujúcich" v svojom aute máte, len ich jednoducho neregistrujete, pretože ich vôbec nevidno.
Štúdia, ktorú nedávno vykonali mikrobiológovia britskej spoločnosti Comma, totiž presvedčivo ukázala, že zrejme všetci vozíme v našich autách kolónie baktérií a plesní. Spomenutá štúdia bola vykonaná na autách piatich typických motoristov. Išlo o autá motoristu so psom, mladého vodiča (vo veku niečo nad 20 rokov) a mladej vodičky (tiež vo veku nad 20 rokov) a o typické rodinné auto a auto "zrelého" motoristu (jeho vek nebol špecifikovaný). Ako sa dalo čakať, najviac neželaných pasažierov vo forme kolónií baktérií našli mikrobiológovia v aute majiteľov psov. V batožinovom priestore (v ktorom sa štvornohý miláčik obvykle vozí) sa našlo vyše 300 kolónií baktérií, rovnaký počet (po 300 kolóniách už výskumníci prestali počítať) sa našlo v priestore pre nohy vodiča. Celkový počet kolónií, nájdených v aute "psíčkára", presiahol číslo 766.
Na druhom mieste sa umiestilo auto mladých chlapcov s 541 kolóniami baktérií. Poriadnejšie si svoje autá zrejme čistia mladé vodičky, v ktorých aute sa nachádzalo 468 kolónií baktérií. Rodinné auto, v ktorom sa vozia rodičmi s deťmi, bolo "obsadené" 264 kolóniami neviditeľných cestujúcich. Najporiadnejšie si svoje autá čistia motoristi vyššieho veku, pretože v kontrolovanom aute takéhoto motoristu bolo len 226 kolónií baktérií.
Podľa mikrobiologičky Suzanne Stubbsovej nie je vysoký počet nájdených mikrobiálnych kolónií prekvapujúci, pretože ľudia väčšinou nečistia svoje autá tak dôkladne ako svoje príbytky. Chcete ešte vedieť, čo vlastne firma Comma robí? No predsa vyrába široký sortiment čistiacich prostriedkov pre autá...
rm
V béemvéčku šiel rýchlosťou 269 km/hodinu
Nevidiaci vytvoril rekord
Do Guinnessovej knihy rekordov sa čoskoro zapíše nový rýchlostný rekord automobilov, ktorý má hodnotu 269,27 km/h. Možno sa pýtate, čože je to za rekord, keď niektoré superšportové automobily bežne dosahujú rýchlosť aj vyše 300 km/h. Nový rekord je však výnimočný tým, že ho vytvoril nevidiaci vodič.
Rekordný pokus sa uskutočnil minulý týždeň na malom letisku Evington pri britskom meste York. Za volantom rekordného vozidla BMW M5 sedel nevidiaci vodič Mike Newman, ktorý meraný úsek v dĺžke jednej míle (1 609,3 metra) prešiel priemernou rýchlosťou 269,27 km/h. Táto hodnota je priemerom z dvoch jázd, konaných v opačných smeroch (to je podmienkou zápisu do knihy rekordov). Najvyššia rýchlosť, ktorú nevidiaci Mike pri svojom rekordnom pokuse dosiahol, bola až 287,26 km/h.
Na pohon vozidla BMW M5 slúži päťlitrový vidlicový desaťvalec, ktorého maximálny výkon je 373 kW pri 7 750 ot/min. Maximálna rýchlosť tohto vozidla je síce elektronicky obmedzená na 250 km/h, ale pre rekordný pokus pripravila mníchovská firma BMW vozidlo bez tejto elektronickej regulácie. Počítače, komunikačné zariadenie a satelitný navigačný systém, potrebné pre realizáciu celého projektu, dodali sponzorské firmy Scan Computers, Site Link a Datron Technologies. Novou rekordnou jazdou prekonal Mike Newman svoj doterajší rekord, ktorý mal hodnotu 232,87 km/h (Newman dosiahol túto rýchlosť na vozidle Jaguar v auguste 2003).
Newman venoval svoj rekord charitatívnej organizácii VISION 2020, ktorej hlavným cieľom je odstrániť do roku 2020 slepotu, spôsobenú odstrániteľnými príčinami. Podľa Newmana sa zatiaľ v mnohých krajinách sveta robí málo pre odstránenie takýchto príčin. "V mnohých prípadoch by sa strate zraku predišlo zvýšením podielu vitamínu A v strave detí či jednoduchou operáciou sivého zákalu," povedal Newman.
rm
Od januára 2005 pribudlo na slovenských cestách takmer 52 tisíc nových automobilov
Škodovka u nás stále vedie
Na Slovensku za prvých deväť mesiacov tohto roka zaregistrovali celkovo 51 638 nových osobných a malých nákladných áut hmotnosti do 3,5 tony. Oproti rovnakému obdobiu roku 2004 je to viac o 8 %. Len v septembri zaregistrovali 5 396 vozidiel týchto kategórií, čo je v porovnaní so septembrom 2004 nárast o 10,35 %.
Za 9 mesiacov vedie na slovenskom automobilovom trhu značka Škoda s celkovým počtom registrácií 14 770 áut do 3,5 tony nadobudnutých z oficiálneho dovozu a trhovým podielom 28,6 %. Najpredávanejším modelom je stále Fabia, ktorých sa v septembri predalo viac ako 1 000 kusov a celkovo v tomto roku ich pribudlo na slovenských cestách 9 887. Nový model Octavie si v septembri kúpilo 455 zákazníkov, za deväť mesiacov už viac ako 3 100. Predstaviteľa vyššej strednej triedy, model Superb, si kúpilo 343 zákazníkov. Druhý Peugeot dosiahol 7,34 % a tretí Renault 6,59 %. Trhový podiel 6,48 % mal štvrtý Volkswagen, 6,44 % piaty Citroën, 4,72 % zaznamenal Opel, 4,56 % Suzuki a 3,98 % Ford. Fiat mal 3,84 % a skupinu desiatich najžiadanejších značiek na Slovensku počas prvých deviatich mesiacov tohto roka uzatvára s podielom 3,09 % Hyundai.
Za január až september 2005 zaregistrovali spolu 523 nových nákladných automobilov hmotnosti 3,5 až 12 ton (kategória N2), čo je o 12,10 % menej oproti rovnakému obdobiu roka 2004. Najžiadanejšia značka je Iveco s podielom na trhu 42,64 %, druhá Mercedes-Benz má 22,18 % a Renault 19,5%.
TASR
Hlasná hudba v aute je nebezpečná
Decibely predlžujú reakcie
Divoká a hlasná hudba v aute prispieva k nehodám. Vodiči, ktorí počúvajú v aute takúto muziku, sú dvakrát náchylnejší k autonehodám než tí, ktorí počúvajú pokojné skladby. "S rastúcim tempom majú vodiči tendenciu viac riskovať," píše český psychológ Karel Havlík v knihe Psychologie pro řidiče. Príliš hlasná hudba podľa neho navyše predlžuje reakciu na podnet o 0,16 sekundy. "Pri 100-kilometrovej rýchlosti sa tak brzdná dráha predĺži o štyri metre," zdôrazňuje psychológ. Hudba, ktorú si človek sám vyberie, zaženie pri monotónnej jazde prvé príznaky únavy a povzbudzuje duševné funkcie. Pre jazdu mimo mesta však Havlík odporúča piesne rytmické a melodické.
TASR
Pozor na vybitie baterky!
Už niekoľko dní musia slovenskí vodiči opäť jazdiť počas celého dňa s rozsvietenými svetlami. No vodiči by nemali zabúdať, že spomínané ustanovenie sa týka iba "tlmených" svetiel. Svetlá do hmly, tzv. hmlovky, môžu použiť iba za hmly, sneženia alebo hustého dažďa. Ak nebudú mať vodiči v určenom termíne rozsvietené svetlá, hrozí im pokuta až 2000 korún. Výhodu majú majitelia automobilov s automatickým zapínaním svetiel po naštartovaní. Smolu zas tí, ktorých autá po vypnutí motora a otvorení dverí nesignalizujú, že svetlá ostali zapnuté. Im najviac hrozí, že po návrate k vozidlu nájdu "vybitú" baterku. Mnohí to riešia tak, že na prístrojovej doske majú až do 15. marca (kedy povinnosť svietiť končí) nalepený lístok: POZOR! SVETLÁ!
rob
Starostka Poľova Mária Birošová jazdí po mestskej časti na Babete
Keď zabudne natankovať, motocykel musí domov dotlačiť
Väčšina starostov sa po svojom rajóne, teda po príslušnej mestskej časti, vozí osobným vozidlom. Až na Máriu Birošovú. Ju v Poľove ľudia poznajú podľa Babety, teda podľa klasického motocykla, ktorým prebrázdi celú mestskú časť. A dostane sa aj tam, kde osobné auto nie.
"Babeta sa stala mojím dopravným prostriedkom z viacerých dôvodov. Tým hlavným je to, že hoci mám vodičské oprávnenie, mestská časť žiadne vozidlo nevlastní. Radšej sme sa pustili do kanalizačnej siete ako by sme kúpili vozidlo. Inými slovami prednejší bol čistý Poľov ako pohodlie starostky," zdôvodnila Mária Birošová rozhodnutie prečo nie motorové vozidlo, ale prečo chodí "do sveta" s Babetou.
"Vodičské oprávnenie vlastním už dvadsať rokov, no s autom akosi nemám odvahu jazdiť. Robila som ho v čase, keď som čakala prírastok. Keďže sa narodili dvojčatá, mala som dosť roboty s nimi, a tak som si za volant prakticky nesadla," priznala M. Birošová. Nešoférovala tak trošku aj preto, lebo spohodlnela. Najprv ju všade vozil manžel, teraz má v rodine vodičák už prakticky každý. Takže ak potrebuje, má ju kto zobrať.
"Mne bohate stačí Babeta, s ktorou je jazdenie po Poľove maximálne pohodlné. Viem sa na nej dostať aj do lesa a prekvapiť trebárs tvorcu čiernej skládky." Keď ju po prvýkrát ľudia, najmä starší, videli, aj sa pousmiali, aj sa čudovali. Dnes podľa toho, či stojí Babeta pred úradom alebo nie, vedia, či ju zastihnú v kancelárii alebo je mimo. Keby sa aj chcela zatajiť, motorka ju "nabonzuje."
Starostka priznala, že hoci by mala mať pri jazde prilbu, nevlastní ju. Aby nemala poťahovačky s dopravákmi, pre istotu mimo Poľova na motorke nejazdí. No a pokiaľ ju nejaký zazrie na domácej pôde, aspoň zatiaľ ju žiaden "nevidel", za čo je mužom v uniformách M. Birošová vďačná. Keď prší alebo je nepekné počasie, odeje si teplú vetrovku s kapucňou, takže ani časová nepriazeň ju od Babety neodradí. "V zime ju podľa všetkého ale odstavím. Predsa len nebudeme mať také akcie, kde treba každú chvíľu lietať po mestskej časti a kontrolovať stavebné aktivity." Keďže starostka býva dosť ďaleko od úradu, predtým sa jej pešo domov ani na obed nechcelo chodiť. Veď kým by tam došla a vrátila sa, aj chuť na jedlo by ju prešla.
M. Birošová sa s Babetou už dostatočne skamarátila, a tak keď jej aj vypovie poslušnosť, neostane visieť na strede cesty. "Je to zázrak, ale defekt som na nej ešte nemala a prípadné malé poruchy si viem sama opraviť. Žiadne vypadnuté ´čudlíky´ ma nezastavia, ani neprekvapia. Pokiaľ by sa však stalo čosi vážnejšie, to už nechám na odborníkov, teda na mojich chlapov doma. Veď oni mi Babetu aj dali dokopy a spojazdnili." Občas sa predsa len stane, že zrazu sa žiaden zvuk neozve, Babeta sa z miesta nepohne. Dôvod? "Je úplne prostý, zabudla som natankovať. Vtedy je manžel trošku na koni, lebo ma môže upozorniť, že do motorky treba dať šťavu, keďže na vzduch zatiaľ nejazdí. Veruže sa mi stalo, že som Babetu domov už len dotlačila. Zrejme si musím uvedomiť, že keď raz do nej benzín nalejem, celý rok s ním nemôžem brázdiť po Poľove," rozosmiala sa starostka Mária Birošová, ktorá svoju Babetu nedá za nič.
Alžbeta LINHARDOVÁ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári