Ľudom od počiatku nepadli do oka,
sú strmé, neprístupné, odpudzujúce
Projektanti v meste mali určite dobrý úmyseľ, keď pre zväčšenie bezpečnosti obyvateľov na takých frekventovaných komunikáciach ako sú Trieda KVP, Trieda Ludvíka Svobodu, Južná trieda či Sídlisko nad jazerom naplánovali podchody.
Keďže na papieroch podchody boli, stavbári ich podľa projektov postavili. Ale obyvatelia ich vo väčšine prípadov nevyužívajú. Radšej budú po Južnej triede pobehovať po frekventovanej komunikácii ako by mali zojsť do podzemia a ním bezpečne prejsť od zastávky električky na chodník.
Napríklad na Sídlisku nad jazerom tieto podchody neslúžia ľuďom prakticky od začiatku postavenia. Dôvodom bolo čiastočne to, že zamákali a tiež fakt, že neboli praktické. Kým človek zošiel po schodoch dolu, aby vzápätí šliapal hore, to sa Jazerčanom nepozdávalo. Keby išli podchody pod Slaneckou cestou, to by bola iná situácia a možno by sa využívali. Prekonať však len električkovú trať, ktorá je mimochodom doširoka a doďaleka dobre viditeľná, to sa cestujúcim lenilo. Vtedy sa mestská časť rozhodla, že podchody dá do prenájmu na podnikateľskú činnosť. Lenže, na akú sa môžu hodiť? V podchodoch boli predajňa kvetov aj predaj cigariet. V jednom upravenom bol istý čas tiež minibar a v inom predaj sudového vína, ale táto činnosť sa musela pomerne rýchlo skončiť. Stačilo potrundženie alkoholom a keďže stála v tesnej blízkosti električkovej trate, štamgaster mohol urobiť jediný chybný krok a bola by tragédia. Väčšina jazerských podchodov je teda prázdna. Podobne to dopadlo aj na Sídlisku KVP.
Na území mesta máme 17 podchodov. Ľudia tvrdia, že sú nesprávne umiestnené, kvôli strmým schodom neprístupné pre starších a imobilných občanov a pre detské kočíky. Nefunguje tam osvetlenie, zväčša sú to len verejné záchody plné špiny a nepríjemného zápachu a pôsobiská vandalov. Svetlou výnimkou sú asi len podchody pod Triedou Ludvíka Svobodu, ktoré sa o 22. hodine večer uzatvoria a ráno o 6. hodine otvoria. Túto službu zabezpečuje Mestská polícia.
Mesto pritom zo svojho rozpočtu na údržbu podchodov vydáva ročne asi milión korún. Podľa slov Ing. Václava Kohoutka zo Správy komunikácií mesta Košice sa v blízkej budúcnosti plánuje doriešiť aj táto problematika. "Niektoré podchody sa možno i zrušia. Iné, najmä tam, kde je doprava už teraz hustá a rozširovaním siete ciest bude ešte intenzívnejšia, ich potreba bude stúpať. Takže tie sa opravia a znovu uvedú do prevádzky. Variant je niekoľko. Kde a ktorý sa použije, to sa bude riešiť postupne. Aj s príslušnými mestskými časťami, v ktorých sa tieto podchody nachádzajú," uviedol V. Kohoutek.
Alžbeta LINHARDOVÁ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári