nedoletela do cieľovej stanice ani po takom dlhom čase. S reklamáciou už začal v Prahe, kde vypísal formulár, ďalší vo Veľkej Británii. Rozkrútil sa kolotoč hľadania a do pátrania je zapojená celá rodina na Slovensku. Zatiaľ bezvýsledného. Kým si kufor lieta alebo je schovaný v niektorej z triediarní, ktovie v ktorej, mladý muž nemá čo na seba. Ešte si nič nezarobil, aby si mohol svoj šatník obnoviť a do sveta sa vybral preto, aby si ako nezamestnaný zlepšil svoju finančnú situáciu a o kreditke ešte nesníva.
V stovežatej sa dvadsať minút pred ďalším letom dozvedel, že jeho osobné veci práve vzlietli z košického letiska a uistili ho, že doletia za ním. Jeho cieľovou stanicou však nebol Manchester, kde pristál, ale dopraviť sa musel ešte ďalších 400 kilometrov do mesta, ktoré sa malo stať jeho novým domovom. Čakať na najbližší let alebo sa vrátiť na letisko neskôr, keď vôbec nie je isté, kedy sa svojej batožiny dočkáte? Neostáva iné, len sa vyzbrojiť pevnými nervami a trpezlivosťou a znovu sa vracať, či náhodou nemajú nejaký kufor navyše. Keď uplynú tri týždne a vy stále chodíte v tom istom oblečení, nádej sa rozplynie.
Nedávno mal problém aj košický primátor vo Wuppertale. Jeho spoločenské oblečenie zostalo na košickom letisku spolu s ďalšími kuframi kvôli preťaženiu, a tak sa na slávnostnom akte zúčastnil v rifliach a požičanom saku, pretože obchody boli zatvorené. V Nemecku bol štátny sviatok. Hostitelia ho nenechali v štichu a svoju garderóbu prispôsobili jeho.
Čo sa vlastne deje s batožinou, keď vy lietate v oblakoch? "Cestujúci si kupujú letenku priamo u leteckej spoločnosti alebo v leteckej agentúre. K nej prináleží aj batožina, ktorej rozmery, hmotnosť a počty sú stanovené leteckou spoločnosťou. Na letisku pred odletom vybavujú cestujúcich a batožinu pracovníci letiska. Letecké spoločnosti s ním majú zmluvný vzťah na výkon tejto práce. Pri pulte cestujúcemu vybavia letenku a batožinu. Menšie rozmery batožiny si môže cestujúci zobrať so sebou na palubu lietadla, väčšie sa vybavujú spolu s letenkou. Ak cestujúci prekročí limit, buď vybalí časť batožiny alebo doplatí nadváhu dopravcovi podľa jeho sadzobníka," uviedol riaditeľ obchodno-prevádzkového úseku Letiska Košice - Airport Košice, a. s. Ing. Ján Palko.
Po označení podanej batožiny visačkou s identifikačným kódom, menom cestujúceho a popisom trasy, akou letí cestujúci, putuje po dopravnom páse do triediarne. Prechádza detekčnou kontrolou, kde sa prekontroluje, či neobsahuje zakázané predmety a nebezpečné látky. V príručnej batožine nemôže byť napr. nôž či manikúra. Zoznam zakázaných vecí nájdu cestujúci na letisku alebo na webstránke.
Samotné nakladanie batožiny do lietadla sa robí, až keď je lietadlo pripravené na odlet podľa priority, ktorú stanovuje dopravca. Existuje príručná batožina (detský kočík), ktorú si cestujúci vezme so sebou do lietadla, ale ukladá sa do vyhradených priestorov a odovzdáva sa pracovníkom pri lietadle. Po prílete si ju cestujúci vyzdvihne.
"Ak cestujúci letí ďalej a prestupuje, vybavuje si batožinu na nástupnom letisku až do cieľového letiska s tým, že ju pri prestupoch nevidí. Podľa prestupových časov sa môže niekedy stať, že lietadlo pristane, cestujúci vystúpia, prechádzajú tranzitom cez terminál letiska, opäť nastupujú do lietadla na ďalší let. Ich batožina musí prejsť podobným spôsobom. Pracovníci príslušného letiska musia vyložiť všetky batožiny vyložiť, v triediarni identifikovať, ktoré majú pokračovanie a prerozdeliť ich na príslušné lety a opäť naložiť do správneho lietadla. Niekedy sa môže stať, že cestujúci je v ďalšom lietadle skôr ako jeho batožina," vysvetľuje riaditeľ.
Aký je ďalší postup? V prípade, že batožina nedôjde spolu s cestujúcim, na koncovom letisku musí vyplniť formulár, tzv. PIR, ktorým sa začne pátranie. Podobne je to v prípade poškodenej, resp. vykradnutej batožiny. Opíšu sa údaje z letenky, aby bola známa presná trasa cestujúceho a pravdepodobnosť, kde batožina môže byť, sa tým zvyšuje. Podľa medzinárodného označenia sa priradí batožine kód podľa typu, farby a materiálu a cestujúci uvedie zopár špecifických predmetov, ktoré sa v batožine nachádzajú, na uľahčenie identifikácie. Cestujúci uvedie kontaktnú adresu, kde mu majú batožinu doručiť na náklady leteckej spoločnosti.
Všetky informácie sa vkladajú do medzinárodného vyhľadávacieho systému World Tracer, kde sa stretávajú informácie o všetkých hľadaných a nájdených batožinách na celom svete. "Chceli by sme upozorniť cestujúcich, aby si pred každým odletom označili svoju batožinu menom a kontaktnou adresou prechodného (kde cestujúci letí) i trvalého pobytu, prípadne telefónnym číslom," dodal J. Palko.
Bezkufrový pasažier je síce v systéme, ale jeho batožina je už veľmi dlho niekde, ale nikto zatiaľ nevie kde. Jedno je isté, že on ju nemá.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári