oficiálna reklamná kampaň sa môže začať až 17. októbra, vhod prišli rôzne kultúrne a športové akcie, do ktorých sa vhodným spôsobom naštylizuje potrebné meno. Možností je veľa, príkladov niekoľko. Divadelné predstavenie, ktoré by sa uskutočnilo tak či tak, sa odrazu odohrá pod záštitou toho alebo onoho politika. Protikandidát, ktorý do lopty nekopol ako je rok dlhý, zas zorganizuje futbalový turnaj. Samozrejme, pozve naň všetky potrebné médiá, aby o akcii vhodne informovali. A do tretice sa iný kandidát rozhodne vsadiť na sociálne cítenie ľudu a darčekmi si spomenie na detský domov. Pritom ich nezaplatí z vlastného vrecka, ale nájde sponzora, ktorému sa potom revanžuje inak...
Neviem, kde berú niektorí politici presvedčenie, že práve takáto forma zviditeľnenia presvedčí voličov, aby dali hlas práve im. S mojím rátať určite nemôžu. To, že o nich celý rok takmer nepočujem, no na niekoľko týždňov sa budú usmievať z každého bilboardu a sľubovať lepšie zajtrajšky, ma určite nepresvedčí, aby som do urny vhodil lístok práve s ich menom. Naopak. Zo správania väčšiny politikov, a myslím si, že nie som sám, som už dlhší čas poriadne znechutený.
Prečo? Tých vyše 15 rokov demokracie ma utvrdilo v tom, že z víťazstva vo voľbách má v prvom rade osoh politik. Samozrejme ten, ktorý je v čo najvyššej funkcii. Nie len vo forme platu, hoci i ten je pomerne lukratívny. Skôr nenápadným profitovaním z kadejakých službičiek, ktorými pomôže niekomu, kto sa zas inak "odvďačí" jemu. Na lepšie časy svitne napríklad politikovej rodine a rôzne im príbuzensky nakloneným firmám. Môžu sa tešiť na lukratívne zákazky a iné zvýhodnenia oproti zvyšku sveta. Nasledujú starí známi a priatelia, ktorí tiež vedia byť vďační a v neposlednom rade je to aj politická strana, ktorá kandidáta nominovala. Treba sa odvďačiť jej i sponzorom, ktorí ju v predvolebnej kampani podporovali. Až niekde na konci celého reťazca je občan. A aj to iba v prípade, že sa politik rozhodne kandidovať znova a pred koncom prvého volebného obdobia si niektoré verejnoprospešné fakty prisvojí a označí ich za svoje úspechy. Napríklad poklopká po základnom kameni nejakého staveniska alebo prestrihne pásku pri otvorení novej stavby...
Ale vráťme sa k téme predvolebného zviditeľňovania. Bolo, je a vždy bude cieľom všetkých kandidátov do verejných funkcií presvedčiť voličov, že práve im ide o ich blaho. Klasické inzeráty už nestačia, na rad prišlo spomínané sponzorovanie akcií. Ktovie. Možno sa o niekoľko rokov dočkáme i oznamu: Tento chlieb a táto konzerva boli vyrobené pod záštitou...
Róbert BEJDA
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári