Najskôr sa asi dočkáme prestavby rizikovej križovatky pri "amfiku"
Košice sa dynamicky rozrastajú. Aspoň v počte pribúdajúcich motorových vozidiel to platí určite. Podľa prepočtov je dnes pomer jedno auto približne na 3,4 obyvateľa. Tento stav si aj Mesto Košice plne uvedomuje. Stačí prežiť ranné či popoludňajšie šoky na košických cestách, a všetkým je jasné, že komunikačný systém za potrebami mesta výrazne kríva.
Konštatovali to i poslanci mestského zastupiteľstva pri preberaní správy o stave komunikačnej siete a potrebných dopravných stavbách, ktoré by v Košiciach určite mali vyrásť. Neide pritom len o výstavbu Ľavobrežnej komunikácie v súvislosti s križovatkou Prešovská-Sečovská-Južné nábrežie, ktorá by po dostavbe mala slúžiť ako hlavná dopravná tepna mestskej hromadnej dopravy.
K naozaj potrebným krokom musí patriť prestavba križovatky Pri amfiteátri. Dnes do nej zaúsťuje 6 smerov s električkou vedenou na samostatnom telese a s otočkou električiek v strede. O tom, ako by sa mala táto dopravne mimoriadne zaťažená komunikácia riešiť, odporúča sa vypísanie súťaže na dopravno-architektonické riešenie.
Hustá je doprava i na Hviezdoslavovej ulici v úseku Moyzesova-Masarykova. Hviezdoslavova ulica je od Moyzesovej po Hlavnú teraz jednosmerná. Uvažuje sa, že by sa mohla rozšíriť o dva jazdné pruhy na južnej strane a s úpravami jej zaústenia do Moyzesovej a Hlavnej ulice zase zobojsmerniť. Aby bol plynulý prechod z Hviezdoslavovej do Masarykovej ulice, bude sa musieť stavebne upraviť tiež križovatka Hviezdoslavova-Masarykova-Gorkého-Štefánikova. Potom vznikne obojsmerná štvorprúdová komunikácia.
K predstavám, ako zlepšiť prepravu, patrí ďalej výstavba mimoúrovňovej križovatky Štúrova-Toryská ulica. Keby sa postavila, vozidlá odbočujúce z Toryskej do centra, by prechádzali cez štvorprúdovú rýchlostnú komunikáciu. V jej strede pôjde električková trať. Riešenie križovatky je aktuálne aj kvôli prestavbe zimného štadióna a výstavbe nových parkovísk.
Určite sa bude riešiť tiež Námestie osloboditeľov, najmä v súvislosti s výstavbou Auparku. O ňom by sa malo rozhodovať na najbližšom mestskom zastupiteľstve koncom októbra. Podobne by s Auparkom čiastočne mala súvisieť aj výstavba mimoúrovňovej križovatky Palackého ulica-autobusová stanica SAD.
V plánoch do budúcnosti sú tiež prepojenie MČ Pereš s Lorinčíkom, Slovenskej ulice s Vodárenskou, Moskovskej triedy s Klimkovičovou ulicou, Triedy arm. generála L. Svobodu s Masarykovou ulicou, Južného nábrežia na Jantárovú ulicu. Uvažuje sa aj o predĺžení Americkej triedy s prepojením estakádou na Kostoliansku cestu. Stavba je nevyhnutná kvôli výstavbe rýchlostného železničného koridoru, no toto prepojenie sa môže zrealizovať len po výstavbe nového mosta ponad Hornád a železničnú trať a rozšírenie Kostolianskej cesty na štvorprúdovú komunikáciu.
Plánov, predstáv, projektov a štúdií je naozaj dosť. Potreby však prevyšujú možnosti mesta. Aj preto sa v blízkej budúcnosti, teda od roku 2006 do roku 2008, zatiaľ najvážnejšie uvažuje o troch dopravných stavbách s celkovými investičnými nákladmi 156,4 milióna Sk. Sú to obchvatová komunikácia Kavečany, prepojenie Moskovskej triedy s Klimkovičovou ulicou a hlavne prestavba kritickej križovatky pri amfiteátri
Alžbeta LINHARDOVÁ
Autor: Úradný papier stále "letí"?
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári