Korzár logo Korzár Košice

Do múzea letectva pribudne bombardér IAR-93

Košice - Peter Lele pôsobil dlhé roky ako pilot, neskôr ako manžér už zaniknutej akrobatickej skupiny bývalej Vojenskej leteckej akadémie gen. M. R.

Štefánika v Košiciach, Biele albatrosy. Po odchode do civilu pôsobí, okrem iného, ako jeden z lektorov a koordinátorov Múzea letectva a leteckej techniky-vysunutého pracoviska Slovenského technického múzea Košice.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nedávno P. Lele navštívil letecké opravovne v rumunskom meste Craiova, by prerokoval podmienky dovozu ďalšieho múzijného exponátu do Košíc. Bude to dar rumunskej vlády, lietadlo IAR-93. V Rumunsku ho poznajú ako Vultur, v bývalej Juhoslávii pod označením Soko J-22 Orao (Orol - pozn. red.).

SkryťVypnúť reklamu

"Rumuni opravovne rušia a tak sa rozhodli, že nám ho venujú," povedal nám po návrate z Rumunska P. Lele. "Ide o dosť veľké lietadlo, klasický hornoplošník, skonštruovaný Rumunmi v spolupráci s Juhoslovanmi, sú naň veľmi hrdí. Začali ho vyrábať aj preto, lebo malo v ich armádach postupne nahrádzať sovietske stíhačky MiG 15 a 17. Čo sa týka otázky, kedy príde do Košíc, lietadlo už malo byť v múzeu. Problém je s vybavením potrebných povolení od armády a ďalších dokumentov, lebo najväčšie ťažkosti sú vždy na rumunskej hranici. Stroj, veľmi podobný lietadlu Jaguár, treba zbaviť výzbroje, rozobrať ho. Môže sa stať, že nám zavolajú dnes, zajtra, aby sme si pre Orao prišli."

Prepravu z Craiovy do múzea, žiaľ, ešte stále pre rekonštrukciu zatvoreného, bude hradiť slovenská strana. Koľko to bude stáť, nám však P. Lele nevedel povedať.

SkryťVypnúť reklamu

IAR-93 je stíhací bombardér určený na priamu podporu pozemných jednotiek, bol vyrábaný v jedno i dvojmiestnej verzii. Rumunské i juhoslovanské prototypy vzlietli poprvýkrát 31. októbra 1974. O desať rokov neskôr, 22. novembra prekonal juhoslovanský predsériový Orao rýchlosť zvuku. Tento stroj sa po rozpade Juhoslávie stal majetkom Srbska, prototyp J-22 je vystavený v múzeu na belehradskom letisku.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 171
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 148
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 954
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 015
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 704
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 092
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 963
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 540
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu